آتئیست در افریقا تأکید میکنند که علم و تفکر انتقادی روش بهتری برای درک
دنیای طبیعی است. یکی از این گروهها که برجستگی بیشتری یافتند آتئیستهای
کنیا هستند که برای ثبت روز آتئیستها به عنوان روز تعطیل عمومی تلاش
میکنند. رهبر این گروه میگوید: “ما از دولت میخواهیم که تعطیل عمومی را
به عنوان یک روش برای بالا بردن آگاهی درباره آتئیسم در کنیا اعلام کند.”
آنها در کشوری به دنبال قرار دادن علم و شکاکیتگرایی به جای دین هستند که
حدود ۸۰ درصد مردم مسیحی و ۱۰ درصد مسلمان هستند.
در نیجریه نیز آتئیستها مورد توجه قرار گرفتهاند و به دنبال ایجاد قوانین
عمومی هستند که به جای دین تحت تأثیر علم و تفکر انتقادی باشد. آنها
گروهی با عنوان “جامعه آتئیست نیجریه” شکل دادهاند که به دنبال نیجریه
سکولار است.
در کشورهای افریقای زیر صحرایی، مانند غنا، افریقای جنوبی، زیمباوه و
اوگاندا نیز آتئیستها سازمان یافتهاند و تعداد طرفداران آنها رو به
افزایش است اگرچه به طور کلی گروه کوچکی را تشکیل میدهند. آتئیستها در
کنیا حدود ۶۵۰ نفر تخمین زده شدهاند که در مقایسه با ۶۰ نفر در سال ۲۰۱۴
افزایش یافتهاند. همچنین جامعه آتئیست نیجریه حدود ۵۰۰۰ نفر عضو دارد.
محققان معتقدند که آتئیستها در آینده برای جذب طرفداران بیشتر وارد یک
درگیری بزرگ خواهند شد چرا که آینده مسیحیت به افریقا وابسته است و طبق
گزارش مرکز تحقیقات پیو تا سال ۲۰۶۰ بیش از ۴۰ درصد مسیحیان از افریقای
زیرصحرایی خواهند بود. از طرف دیگر مسلمانان نیز در این قاره تا ۲۷ درصد
مسلمانان جهان را تا سال ۲۰۶۰ تشکیل خواهند داد در حالی که سهم آتئیستها ۲
درصد از کل جمعیت قاره خواهند بود.
جس موگامبی استاد فلسفه و مطالعات مذهبی در نایروبی میگوید: “آتئیسم و
اگنوتیسیم در تفکر سنتی افریقا رد شده هستند. بسیاری از کنیاییها کنیا را
یک کشور خدا ترس میدانند پس از نظر آنها آتئیستها پرستش گران شیطان
هستند.”
بسیاری از آتئیستها به خاطر خودداری از شرکت در اعمال مذهبی در افریقا از
کار برکنار شدهاند و عدهای نیز از خانواده طرد شدهاند. ویلیبارد لاگو
میگوید: “آتئیستها در قارهای که مفهوم خدا در آن حتی تا عمق جوامع سنتی
افریقایی نفوذ کرده است بسیار غریبه به نظر میآیند.”