تکلیف فیلسوفان اسلامی در عصر حاضر بسیار سنگین است و شایسته است آنان با درایت و حکمت ، در جایگاه تئوریسین های سیاسی نظام دینی بنشینند و با نظریه پردازی دقیق ، بهترین و زیباترین زندگی را برای ملت ایران و مسلمانان جهان فراهم سازند.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجتالاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله در یادداشتی نوشت:اگر تاریخ فلسفه را بررسی کنیم ؛ به روشنی می یابیم که ما در فلسفه استاد غرب هستیم . همه قبول دارند که در فلسفه ، شرق استاد غرب است و ایران جزو پیشروان فلسفه در دنیاست .
در دنیای معاصر غرب ، فیلسوفان غربی تئوریسین های سیاسی آنان هستند و برای همه مسائل سیاسی نظریه پردازی می کنند .
برخی از فیلسوفان ایرانی نیز تمام قد در راه تعالی مردم و کشور و حکومت دینی ایستاده اند و بعضی نیز یا کار به فلسفه سیاسی اسلام ندارند ، یا در میدان عمل ، حاشیه نشین هستند و یا در فرهنگ بیگانه هضم شده اند و خود به سخنگویان و مبلغان فلسفه سیاسی غرب تبدیل گشته اند .
امروز لازم است همه فیلسوفان با توجه به درک و فهم خود از اسلام ناب ، یک فلسفه سیاسی داشته باشند و بهترین نوع زندگی و تعامل اجتماعی را تبیین کنند و با مهندسی کردن حیات سیاسی اجتماعی بشر ، رفتارهای اجتماعی و ماهیت حکومت دینی را معلوم نمایند و با بهره گیری از غنای والا و ظرفیت های بالای فلسفه سیاسی اسلام ناب ، پشتوانه علمی نظام جمهوری اسلامی ایران باشند .
فلسفه سیاسی اسلام ، انسان سازی و جامعه سازی را یکی از بزرگترین هدف های خود می داند و فیلسوف مسلمان با بینش توحیدی و فهم درست از مبانی دین ، می تواند انسان ها و جامعه را به سمتی ببرد که :
1. در هر لحظه بدانند در کجای راه هستند ؛
2. در هر لحظه بدانند به سمت کدام هدف در حرکتند ؛
3. با دقت و درایت ، قدرت تحلیل پیدا کنند ؛
4. وظیفه خطیر خود را در هر شرایط و زمان و مکان تشخیص دهند ؛
5. نوع مقابله با موانع رشد جامعه انسانی را بشناسند ؛
6. جامعه بشری را به سمت تعالی و رشد و صلاح ببرند ؛
7. مردم را به سمت سعادت هدایت کنند .
این همان راهی است که فیلسوف ایرانی در جلوی بشر امروز باز کرد و فیلسوف غربی در برخی از موارد – البته در راستای تفکر الحادی – از ما پیشی گرفت و بعضی از ما در غفلت فرو رفتیم و از ادامه مسیر باز ماندیم .
اگر فیلسوفان دینی وارد گود عمل به تکلیف شوند ، و برای همه مسائل حیات و زندگی سیاسی نظریه پردازی کنند و به صورت فعال در میدان حیات اجتماعی حضور پیدا نمایند ، جامعه ای را شکل می دهند ، که :
1. خدا محور باشد ؛
2. امامت محور باشد ؛
3. هدایت محور باشد ؛
4. عدالت محور باشد ؛
5. معنویت محور باشد ؛
6. فرهنگ محور باشد ؛
7. اخلاق محور باشد ؛
8. اسلام محور باشد ؛
9. قانون محور باشد ؛
10. عقل محور باشد ؛
11. تکامل محور باشد ؛
12. عزت محور باشد ؛
13. مجاهد محور باشد ؛
14. عمل محور باشد ؛
15. فضیلت محور باشد ؛
16. معرفت محور باشد ؛
17. شایسته محور باشد ؛
18. تکلیف محور باشد ؛
19. وحدت محور باشد ؛
20. انسانیت محور باشد .
پس تکلیف فیلسوفان اسلامی در عصر حاضر بسیار سنگین است و شایسته است آنان با درایت و حکمت ، در جایگاه تئوریسین های سیاسی نظام دینی بنشینند و با نظریه پردازی دقیق ، بهترین و زیباترین زندگی را برای ملت ایران و مسلمانان جهان فراهم سازند و راه نفوذ فرهنگ غربی را سد کنند .