خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگزاری مراسم سالانه میلاد گورو ناناک در پاکستان/ صدور ۳۰۰۰ ویزا برای سیک های هند

کمیسیون عالی پاکستان در دهلی نو حدود ۳۰۰۰ ویزا برای سیک های هندی جهت شرکت در جشن های ۵۵۲ سالگی بابا گورو ناناک از ۱۷ تا ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ صادر کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از ndtv، کمیسیون عالی پاکستان در دهلی نو حدود ۳۰۰۰ ویزا برای سیک های هندی به جهت شرکت در جشن های ۵۵۲ سالگی بابا گورو ناناک صادر کرده است. این جشن که از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ نوامبر در پاکستان برگزار می‌شود، سیک یاتری ها در طول اقامت خود در پاکستان، در این مراسم به آیین های مذهبی خود ادای احترام می کنند.

در بیانیه کمیسیون عالی پاکستان از گوردواراهای مختلف، از جمله گوردوارا جانم آستان در نانکانا صاحب و گوردوارا دربار صاحب در کاردارپور، برای شرکت در این مراسم نام برده شده است.

پروتکل ۱۹۷۴ و اجازه ورود سیک ها

ویزای زائران سیک بر اساس پروتکل پاکستان و هند در مورد بازدید از زیارتگاه های مذهبی در سال ۱۹۷۴ صادر شده است.  این پروتکل امکان حضور زائران سیک از هند را برای بازدید از زیارتگاه های مذهبی و شرکت در جشن تولد بابا گورو ناناک در پاکستان فراهم می کند.

پروتکل ۱۹۷۴ که در مورد بازدید از زیارتگاه های مذهبی بین هند و پاکستان برنامه ریزی شده، مجموعه ای از اصول و قوانینی است که با در نظر گرفتن احساسات و ارادت های مذهبی جوامع مختلف در دو کشور اجرا می‌شود.

این پروتکل بیان می کند که چنین بازدیدهایی از یک کشور به کشور دیگر بدون تبعیض مذهبی یا فرقه ای مجاز خواهد بود. طبق این پروتکل، هر سال حداکثر ۲۰ مهمان مجاز به بازدید از مکان های مذهبی و مسافرت از یک کشور به کشور دیگر می‌باشند، در حالی که در این تعداد هر از گاهی تجدید نظر می‌شود.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای اعلام کرد که باید تمام تلاش ها ادامه یابد تا اطمینان حاصل شود که اماکن مذهبی ذکر شده در فهرست توافق و پروتکل، به درستی نگهداری می شوند و حرمت آنها حفظ می شود.

هزاران زائر سیک که در کشورهایی غیر از هند زندگی می کنند نیز برای شرکت در این مراسم از مکان های مذهبی، پاکستان دیدن خواهند کرد.

کمیسیون عالی پاکستان در هند به مناسبت ۵۵۲ مین سالگرد تولد بنیانگذار مذهب سیک به پیروان، سیک در هند و سراسر جهان پیام تبریک فرستاده است.

کمیسیون عالی پاکستان همچنین برای زائرانی که از پاکستان بازدید می کنند، آرزوی داشتن یک زیارت معنوی را کرده است. هند روز پنجشنبه اعلام کرد که طبق پروتکل دوجانبه ۱۹۷۴ میان هند و پاکستان در مورد بازدید از زیارتگاه های مذهبی، یک جاتا (گروه) متشکل از ۱۵۰۰ زائر از ۱۷ تا ۲۶ نوامبر را پذیرش خواهد کرد. این زائران از طریق Wahga Integrated Check Post (یک ایستگاه مرزی) وارد پاکستان خواهند شد.

پاکستان و چالش حضور زائران مذهبی

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، در یک نشست خبری گفت که پذیرش زائران سیک هندی، با توجه به اهمیت مراسم پیش روی، گورو ناناک گورپوراب و احساسات مرتبط مردم با این جشن مذهبی و آیین های مذهبی سیک، انجام شده است.

باغچی ادامه داد: تصمیم گرفته شده است که یک “جاتا” به عنون یک گروه مذهبی، متشکل از ۱۵۰۰ زائر از تاریخ ۱۷ تا ۲۶ نوامبر طبق پروتکل ۱۹۷۴، در مورد بازدید از زیارتگاه های مذهبی در هند و پاکستان، از پاکستان و مکان های مذهبی آن بازدید کنند.

وی افزود: «این زائران، از گوردوارا دربار صاحب، سری پانجا صاحب، درا صاحب، کارتارپور صاحب و گوردوارا ساچا ساودا دیدن خواهند کرد. جشن گورو ناناک جایانتی که با نام گورو ناناک گوروپوراب نیز شناخته می شود، مراسم میلاد اولین گورو می‌باشد.

این جشن یکی از مقدس ترین جشن ها در میان پیروان آیین سیک به حساب می آید. این روز طبق تقویم هندو در روز ماه کامل و در برج کارتیک جشن گرفته می شود. همچنین به عنوان Kartik Poornima (یک جشنواره فرهنگی هندو) نیز شناخته شده است.

امسال این جشن در تاریخ  ۱۹ نوامبر قرار دارد. در اوایل امسال، پاکستان در ماه ژوئن و در دو نوبت مختلف، به زائران سیک از هند اجازه ورود به پاکستان را نداده است. سخنگوی MEA گفته است: یکی از این منع ورود ها، در روز شهادت گورو آرجان دو جی، و دیگری در سالگرد مرگ مهاراجه رنجیت سینگ جی بوده است.

مترجم: سامان روزبهانی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.