آیت الله رمضانی در دیدار بامحققان دانشکده شورای جهانی کلیساها در ژنو گفت: ما باید به مرحلهای برسیم که کسی به خود اجازه ندهد به انجیل، تورات و قرآن اهانت کند. پیامبران الهی از حضرت ابراهیم گرفته تا حضرت موسی، عیسی و محمد(ص) نباید به سخره گرفته شوند و باید نزد بشر مقدس بمانند
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله رضا رمضانی در دیدار با تعدادی از اساتید و محققان دانشکده شورای جهانی کلیساها در ژنو ضمن پاسخگویی به سوالات اساتید در پاسخ به این پرسش که توقع شما از مسیحیت چیست، اظهار داشت: رهبران دینیِ مسیحیت و اسلام باید بکوشند تا با ترویج آموزههای راستین اسلام و مسیحیت، ظلم و فقر از میان انسانها رخت بربندد و تمامی بشر در کنار هم زندگی مسالمتآمیز، همراه با معنویت و اخلاق داشته باشند.
وی افزود: ما باید به مرحلهای برسیم که کسی به خود اجازه ندهد به انجیل، تورات و قرآن اهانت کند. پیامبران الهی از حضرت ابراهیم گرفته تا حضرت موسی، عیسی و محمد(ص) نباید به سخره گرفته شوند و باید نزد بشر مقدس بمانند؛ زیرا بشر فطرتاً به امر مقدس گرایش دارد.
رمضانی درباره تفاوت های میان سنی و شیعه گفت: تفاوت اصلی شیعه و سنی این است که اهل سنت در منابع، فقط به فعل، قول و تقریر پیامبر(ص) توجه میکنند ولی شیعیان قول، تقریر و فعل معصوم را نیز مورد توجه قرار میدهد. امامان معصوم از نظر شیعه ۱۴ نفر هستند که مقام خاص عصمت دارند؛ مثل حواریون که در نظر مسیحیت محترم و مقدس هستند.
وی افزود: همه معصومان در مقام عصمت هستند و به همین سبب، قول، فعل و تقریر آنها برای ما حجت است. بر این اساس، ما معتقدیم که ارتباط با مقام عصمت در سال یازدهم هجرت که سال رحلت پیامبر اعظم(ص) است، پایان نمییابد؛ بلکه پس از رحلت ایشان نیز تا زمان حاضر ادامه دارد.
نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ما باور داریم که مفسران و تبیینکنندگان قرآن، معصومان (ع) هستند و از آنجا که مقام عصمت توسط امام معصوم (حضرت مهدی (عج) تاکنون ادامه دارد، پس هنوز مبین قرآن موجود است؛ یعنی کسی که به صورت جامع، کامل و دقیق میتواند قرآن را تفسیر کند. دیگران در تفسیر خود گاه به یک بعد و گاه به چند بعد از آیات الهی میپردازند و تنها کسی که به همه ابعاد اشراف دارد، مقام معصوم است و ما برای سایر انسانها چنین مقام عصمتی را قائل نیستیم. تمامی کاتولیکها نیز معتقد به عصمت برای پاپ نیستند؛ مثلا هانس کونگ در کتاب نقدناپذیری پاپ، مقام عصمت همیشگی پاپ را انکار میکند، هرچند که میتوان گفت او یک کاتولیک منتقد است.
همه پیامبران برای چشاندن طعم عدالت آمدند
وی به بیان ویژگی های اصلی معارف اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: معارف اهل بیت(ع) همراه با عقلانیت و عرفان و معنویت است و در همه جا اساس و بنیان آن عدالت است و آیات بسیاری در این زمینه داریم که می توان به آیه ۲۵ سوره حدید اشاره کرد. بنا بر این همه انبیاء برای تحقق عدالت آمدند. آنها آمدند تا همه طعم عدالت را بچشند.
رمضانی درباره ارتباط آکادمیک شیعیان و اهل سنت گفت: بخش اول این ارتباط، تعاملی است که بین اساتید سنی و شیعه به وجود آمده و بخش دیگر، وجود دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در ایران است که اکثر دانشجویان آن از اهل سنت هستند. تلاش ما بر این است که در این دانشگاه ادبیات و فرهنگ شیعی به درستی بیان شود. ما در سطوح بالاتر نیز این ارتباطات را داشتیم؛ همچون آیتالله العظمی سید حسین طباطبایی بروجردی و شیخ شلتوت که فقه جعفری توسط آنان رسمی شد و در حال حاضر در دانشگاههای ایران در رشتههای تحصیلی و بحثهای اصولی به فقه حنبلی و فقه شافعی تدریس می شود.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به وجود تفکرات مختلف و تلاش بسیاری که برای ایجاد وحدت انجام شده، چرا این وحدت حاصل نشده، اظهار داشت: ما درصدد آن نیستیم که دو نفر، یا دو مذهب و یا دو گروه یک نوع تفکر داشته باشند. ما باید تلاش کنیم تا به گوهر دین که همان کرامت انسانی است و به کسانی که این گوهر را با خود به ارمغان آوردهاند، توهین نشود. همه پیامبران الهی برای مهرورزی، صلح و گسترش عدالت از طرف خدا آمدهاند.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پاسخ به این سؤال که علت افزایش تعداد دانشجویان دختر نسبت به پسر در دانشگاههای ایران چیست، گفت: در بعضی از رشتهها این تعداد مساوی هستند و در برخی، متناسب با رشته، تعداد دانشجویان دختر و پسر متفاوت است. نکته مهم این است که نیمی از جمعیت دنیا را زنان تشکیل میدهند و در امر آموزش و پژوهش این زنان هستند که باید حضور داشته باشند و لذا در امر آموزش و پژوهش نباید فرقی بین زن و مرد باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا شیعیانی با تفکرات رادیکال وجود دارند، گفت: در همه ادیان تفکرات رادیکال وجود دارد. در میان فرقه های مسیحیت و یهودیت نیز در طول قرنهای مختلف جریانهای رادیکال وجود داشته و دارند و در فرقه های اسلامی نیز همینگونه است؛ مثلا جریان داعش از نظر ما اصلاً جزو مسلمانان نیستند. افرادی که هزاران نفر را سر ببرند با هیچ مبنایی از قرآن و عصمت سازگار نیستند.
رمضانی افزود: عرفان نوعی معرفت قلبی است که انسان در درون خود حقیقتی را احساس میکند و به مرحلهای میرسد که در نظام هستی به غیر از حق کسی را به عنوان بزرگترین قدرت و بزرگترین حکمت نمیبیند. از نظر اندیشه و نظر در عرفان به اینجا میرسیم که هستی، قدرت و حکمت خداست و تمام اسماء و صفات الهی در کل هستی منتشر است.
میان حضرت عیسی و حضرت مهدی (عج) جدایی وجود ندارد
حجتالاسلام سعید جازاری رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) گفت: شیعه، برخلاف جریان اکثریتی اهل سنت، در تعامل و گفتوگوی بین ادیانی از نقاط و اصول مشترک مهمی با مسیحیت و کلیسا برخوردار است. اصولاً مفاهیم الهیاتی و کلامی در اندیشه شیعه بر اصولی مبتنی است که در دو دین مهم یهودیت و مسیحیت نیز جنبه اساسی و مبنایی دارند. مسائلی مانند شهادت، شفاعت، عصمت، رجعت، توسل، ایمان به غیب و مانند آنها در میان اندیشهورزان شیعه و کلیسا از عناصر مشترک ایمانی به شمار میآیند.
وی افزود: ما بر این باوریم که بخشی از تمایز و تفاوت میان ادیان و مذاهبِ آنها به مبانی فرهنگی در جغرافیای مختلف و بخشی به جریانسازیهای سیاسی بازمیگردد. در حقیقت، اگر این دو مسئله دقیق مورد تأمل قرار گیرد، تعامل بین ادیانی موضوعی سهلالوصول خواهد بود.
جازاری با اشاره به وجود دوازده امام برای شیعیان گفت: امام دوازدهم شیعیان، حضرت مهدی (عج) نام دارد و همه ما معتقدیم بین حضرت مهدی(عج) و حضرت عیسی جدایی وجود ندارد و امام مهدی(عج) با حضرت عیسی برای نجات بشر ظهور خواهند کرد.
وی افزود: مسیحیت و شیعه هر دو به معاد اعتقاد دارند و با این تفاسیر، مسئله قیامت نیز برای هر دو مهم است. از نکاتی که میتوان به آن اشاره کرد، بحث شفاعت است. این یک رفاقت معنوی و عرفانی است که اهل سنت آن را باور ندارند و رد میکنند. از نظر اسلامِ شیعه، شفاعت همان اتحاد یا اشتراک عرفانی است. به عنوان مثال، ما امامانی داشتیم که همسرانی مسیحی داشتند. این موضوع بیانگر یک پیوند و ارتباط شخصی با مسیحیت است.