خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اهتمام حوزه به معنویت پژوهی یک ضرورت است

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به‌ضرورت معنویت در دنیای معاصر گفت: در دنیای معاصر این مقوله جایگاهی بزرگی پیداکرده و اهتمام حوزه به آن‌یک ضرورت است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله علیرضا اعرافی در افتتاحیه همایش «معنویت و علوم اسلامی» که به همت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به‌ضرورت معنویت در دنیای معاصر عنوان کرد: شاید روزگاری مقوله معنویت و دانش و علوم مرتبط با آن در ضمن مباحث دیگر موردتوجه قرار می‌گرفت و پرداخت مستقیم به آن ضرورت نداشت، اما در دنیای معاصر این مقوله جایگاهی بزرگی پیدا کرده و اهتمام حوزه به آن یک ضرورت است.

وی گفت: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و نهادهای دیگری که به این موضوع پرداختند، حقیقتاً وارد یک قلمرو لازم، ضروری و راهبردی شده‌اند و باید تقدیر و تشکر کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: یک الگویی از بحث و تحقیق در بسیاری از موضوعات وجود دارد که راهنمای بسیار خوبی برای واکاوی دقیق یک موضوع است و آن الگو، این است که یک موضوع را از چهار پنج منظر از عام به خاص بررسی و مورد بحث قرار دهیم تا زوایای بسیار دقیق و نظریه اسلامی در آن موضوع آشکار شود.

وی افزود: بنده این الگو را در مهدویت در سخنرانی‌های مختلف پیاده کرده‌ام. در موضوعات اصیل و پایدار انسانی با یک نگاه کلان و عام بررسی کرده سپس در نگاه دینی به‌صورت علم در مرحله سوم در مرحله خاص‌تر و ادیان توحیدی و ابراهیمی و سپس در مرحله اسلام به معنای فرامذهبی و در مرحله پنجم در سطح اندیشه شیعی و مکتب اهل‌بیت می‌سنجیم.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: اگر بسیاری از موضوعات را در این ساختار بریزیم، از عام به خاص نقاط اشتراک این لایه‌ها مشخص می‌شود و نهایتاً به نقطه پایانی که دیدگاه ما است و درصدد تبیین و تقریر آن هستیم، خواهد رسید و این الگو ساختاری است که به بحث جهت‌دهی می‌دهد.

وی بابیان سطح اول معنویت گفت: در معنویت یک عام کلی وجود دارد، حتی آن مشرک هم نمی‌تواند به‌کلی معنویت را رها کند، چه‌بسا یه شمه‌ای از آن را در هنر بروز دهد و در لایه‌هایی از زندگی و فعالیت‌هایش معنویت را جاری کند و سطح اول معنویت و با نگاه عام ملحدان و منکران را هم در بر می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به معنویت در مکتب و ادیان تصریح کرد: حتی نحله هایی که اخروی نبوده و خدای ابراهیمی را هم قبول ندارند، معنویت در این سطح را در حوزه دینی خود دارند.

وی افزود: معنویت یک حس دارای استقلال ذاتی در درون آدمی است اما باوجود استقلالش شعاعی دارد که بر اضلاع دیگر هم پرتو می‌افکند، درحالی‌که هویت مستقل دارد اما نقش مقسمی و روحی هم دارد که در کالبد اضلاع دیگر شخصیت هم پرتو افکنی می‌کند.

آیت‌الله اعرافی بابیان این که برای اجرای درختواره رشته و گرایش‌ها از دفتر تبلیغات اسلامی استمداد می‌طلبیم، اظهار کرد: بایستی گفتمانی بسازیم که تمام مؤسسات در تولید محتوا و متن نقش ایفاء کنند؛ این نشست‌ها می‌تواند پشتوانه‌ای برای توسعه مرزهای علوم اسلامی و تنوع بخشی به گرایش ها و رویکردهای علوم اسلامی از جمله حوزه معنویت باشد.

منبع ایسنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.