خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«تاشکند» میزبان همایش «تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت‌ها -عامل ثبات جامعه»

همایش «تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت‌ها -عامل ثبات جامعه» در آکادمی بین المللی اسلامی ازبکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همایش «تسامح بین ادیان و تفاهم بین ملت‌ها -عامل ثبات جامعه» در آکادمی بین المللی اسلامی ازبکستان در شهر «تاشکند» برگزار شد.

در این همایش «عزیز عبدالحکیم اف» معاون نخست وزیر، وزیر گردشگری و ورزش ازبکستان، «رستم قربان اف» رئیس کمیته روابط بین ملت ها و روابط دوستی با کشورهای خارجی وابسته به کابینه وزرا، دکتر «قادر جوره یف» معاون رئیس کمیته امور بین المللی و روابط بین پارلمانی مجلس عالی ازبکستان، «صادق تاشبایف» رئیس کمیته امور دینی وابسته به کابینه وزرا، «پیر فون آرکس» هماهنگ کننده طرح‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا در ازبکستان شرکت کردند.

عزیز عبدالحکیم اف در این همایش گفت: ازبکستان، این سرزمین تاریخی و معروف طی قرون متمادی در چهارراه جاده بزرگ ابریشم واقع شده که نه تنها روابط تجاری بلکه روابط فرهنگی گسترده ای داشته است.

وی افزود: به نشانه اعتراف در انجام اصلاحات دموکراتیک، تامین حقوق و آزادی بشر و الزام به قانون، در سال‌های اخیر ازبکستان نخستین بار به عنوان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد.

عبدالحکیم اف اظهار داشت: به نوبه خود، استراتژی پیگیرانه و سنجیده رئیس جمهور مبنی بر تحکیم فضای همکاری، احترام متقابل و همبستگی بین ملت‌ها و ادیان مختلف، حمایت از گفت‌وگوی بین ملت‌ها و بین فرهنگ‌ها توسط جامعه جهانی به طور کامل مورد حمایت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ازبکستان کشوری دارای امکانات بزرگ و غنی است. اما سرمایه بزرگ ما، صلح و ثبات، احترام متقابل و تفاهم بین نمایندگان ملت‌ها و اقوام و ادیان مختلف است.

با هدف دعوت از مردم جهان برای تسامح، حفظ صلح و دستیابی‌های رفاه اجتماعی و اقتصادی روز ۱۶ نوامبر در بیست و هشتمین نشست یونسکو در سال ۱۹۹۵ میلادی بیانیه‌ای در مورد اصول تسامح صادر شده است. طبق آن این روز به عنوان «روز بین‌المللی تسامح» تجلیل می‌شود.

در همین راستا ازبکستان برای تسامح دینی و توافق بین ملت‌ها توجه خاص دارد و این اصول در ماده ۱۸ قانون اساسی این کشور مندرج شده است.

علاوه بر این، در استراتژی توسعه ازبکستان برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ میلادی برای تامین توافق بین ملت‌ها و تسامح دینی در اولویت قرار گرفته اند.

در حال حاضر در ازبکستان ۲ هزار و ۸۸ مسجد فعال است.

هم‌اکنون در ازبکستان ۲ هزار و ۲۳۸ سازمان دینی متعلق به پیروان ۱۶ دین مختلف به ثبت رسیده است که ۲ هزار و ۶۴ نهاد دینی معادل ۹۴ درصد مربوط به مسلمانان است. همچنین ۱۵۷ نهاد دینی مسیحی، ۸ نهاد یهودی و معبد بودایی فعالیت می‌کنند.

ازبکستان با بیش از ۳۵ میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی است که اکثریت مردم آن‌ را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهد.

منبع فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.