خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حکومت قالب تحقق دین است/ حل مسائل زمانه را از قرآن بخواهیم

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه در قالب حکومت، دین لباس عمل می‌پوشد و اگر حکومت نداشته باشیم احکام دین و حدود الهی امکان تحقق ندارد گفت: حکومت قالب تحقق دین است با این حال ممکن است در این حکومت نیز افراد خطا کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم، در برنامه شبی با قرآن ۲ با عنوان «دولت قرآن» که شب گذشته، ۲۸ آبان در مسجدالنبی(ص) قزوین برگزار شد، در ابتدا به بیان مطالبی درباره حکومت در قرآن پرداخت و گفت: آنچه امروز به عنوان حکومت اسلامی در اختیار ما قرار دارد با همه فرازها و فرودهایی که داشته و دارد و با همه حسن‌ها و عیب‌هایی که دارد آرزو و دعای هزاران بلکه میلیون‌ها مؤمن طی همه اعصار گذشته بوده است.

وی ادامه داد: مسلمانان بسیاری به‌ویژه شیعیان در طی قرون گذشته در تمام عمرشان دست به دعا بودند و از خداوند خواستند که خدایا در این پهنه هستی فرصتی به ما داده شود تا بتوانیم در یک ساختار کلان به نام حکومت، احکام دین را در جامعه پیاده کنیم، گو اینکه اجابت دعای آن مؤمنان قرن‌ها بعد اتفاق افتاده و در عصر ما اجابت شده است؛ حال باید قدر این ودیعه را بدانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینکه آن‌هایی که در بلاد اسلامی سفر کرده‌اند قدر این حکومت را بیشتر می‌دانند گفت: هندوستان بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان و ۵۵ میلیون شیعه اثناعشری دارد؛ در پاکستان ۴۲ میلیون شیعه اثناعشری وجود دارد بدون اینکه حکومت اسلامی در این کشورها وجود داشته باشد. در ایران حکومت اسلامی تشکیل دادیم و هزاران کیلومتر دورتر شیعه شتاب گرفته است؛ به‌عنوان‌ مثال محققان ثابت کرده‌اند تشیع از اواخر قرن اول در اندونزی وجود داشته، از قرن اول تا زمان انقلاب عدد شیعیان این کشور ۸۰۰ هزار نفر بوده است؛ اندونزی پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان است و تعداد شیعیان همین کشور پس از انقلاب تا کنون به ۶ میلیون نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه ترکیه ۶۰۰ سال مرکز حکومت امپراتوری اسلامی عثمانی بود افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی یک خانواده شیعه اثناعشری بومی در ترکیه وجود نداشت اما پس از انقلاب چهار میلیون شیعه اثناعشری در ترکیه داریم و این فقط به برکت حکومت انقلاب اسلامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ادامه داد: حکومت آخرین ولیده تاریخی ماست، درست است که در حکومت ما عیب‌هایی وجود دارد اما باید هوش و بصیرت دینی داشته باشیم و اصل قضیه را نادیده نگیریم حکومت جمهوری اسلامی اگر تا عرش هم برسد به گرد پای حکومت علی(ع) نخواهد رسید چراکه حاکمان ما معصوم نیستند. حال حکومت بعد از قرن‌ها به دست ما رسیده است بنابراین باید قدرش را بدانیم و این را بدانیم که حکومت ضروری دیانت نیست اما صورت تیپیکال تحقق تام و تمام دین است. دین کامل است و دین‌ورزی بشر در تاریخ در حال کامل شدن است.

حجت‌الاسلام رهدار اظهار کرد: خداوند وقتی می‌خواهد نسخه دینی خود را طراحی کند قالبی که برای تحقق تام و تمام شرایع خود طراحی کرده حکومت است؛ به همین دلیل در ادعیه وقتی درباره حضرت مهدی(عج) می‌خوانیم از ایشان به عنوان وارث آدم و عالم و انبیا و اوصیا یاد می‌کنیم، امام زمان (عج) وارث تاریخ قدسی خداست. حضرت مهدی(عج) که برای تحقق تام و تمام دین آمده است، فرمتی که برای این تحقق انتخاب می‌کند حسب روایات متعدد فرمت حکومت است چراکه در قالب حکومت، دین لباس عمل می‌پوشد و اگر حکومت نداشته باشیم احکام دین و حدود الهی امکان تحقق ندارد بنابراین حکومت قالب تحقق دین است با این حال ممکن است در این حکومت نیز آدم‌ها خطایی کنند.

وی افزود: در طول تاریخ برای شیء قیمتی بدل می‌ساختند، برای الماس و طلا و ساخته‌اند، هیچ عاقلی برای سنگریزه بدل نمی‌سازد، همان‌طور که امام زمان(عج) الماس تاریخ قدسی خداوند است که برایش بدل می‌سازند، کسانی که ادعا کرده‌اند حضرت مهدی(عج) هستند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رهدار خاطرنشان کرد: حکومت هم قالب تحقق دین خداست پس برایش بدل می‌سازند؛ فقط ما نیستیم که می‌گوییم حکومت دین و حکومت اسلام؛ طالبان و داعش و القاعده هم می‌گویند ما حکومت دینی هستیم چون داعش به نام حکومت اسلامی جنایت می‌کند نباید اصل حکومت را زیر سؤال برد و نباید از تحقق حکومت اصلی اسلامی و دینی ناامید شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت: قرآن یک حکومت تیپیکال به ما معرفی می‌کند، حکومت حضرت سلیمان که در قرآن آمده است؛ قرآن‌پژوهان باید در قرآن تدبر کنند و از قرآن این صورت‌های تیپیکال مختلف را استخراج کرده و دربارش نظریه‌پردازی کنند. با این تفاسیر ضروری است راهبردی‌ترین مسائل را از قرآن استخراج کنیم؛ از قرآن فقط به عنوان یک کتاب که آن را می‌خوانیم و در کتابخانه می‌گذاریم استفاده نکنیم، سطح قرآن را بالا ببریم، در قرآن تأمل کنیم و مسائل زمانه را از قرآن بخواهیم.

رهدار در پایان گفت: هر مقدار که به حکومت مهدی موعود(عج) نزدیک‌تر می‌شویم چون درگیری ما سهمگین‌تر می‌شود باید از تمام ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم؛ جنگ ما جنگ عادی نیست یک جنگ تمام عیار است، جریان کفر و استکبار را نباید دست کم گرفت، همان اندازه که قوی هستیم آن‌ها هم قوی هستند. بنابراین در این جنگ باید از ظرفیت قرآن به نحو حداکثری استفاده کرد برای گام‌هایی که از این بعد به سختی برمی‌داریم قرآن می‌تواند به ما کمک کرده و سؤالات مسیر تکامل  را به ما پاسخ دهد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.