خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آینده مبهم احزاب اسلام‌گرا در مراکش

پس از شکست سنگین حزب عدالت و توسعه مراکش در انتخابات مجلس این کشور و از دست دادن بیش از ۹۰ درصد کرسی‌های خود، آینده احزاب اسلام‌گرا در این کشور با ابهام مواجه شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پس از بحرانی که از حدود چهار سال پیش گریبان‌گیر حزب عدالت و توسعۀ مراکش شد و منجر به برکناری دبیر کل وقت و سپس اختلافات گسترده داخلی شد، سعدالدین عثمانی، رهبر جدید این حزب که در رأس دولت نیز قرار گرفت، نتوانست از تبعات این بحران خارج شود.

سرانجام در انتخابات ۲۰۲۱، این حزب با شکست سنگینی مواجه شد و حدود ۹۰ درصد از کرسی‌های خود در مجلس را از دست داد و به رتبه هشتم سقوط کرد.

در نتیجه شوک نتایج، رهبری حزب استعفا داد و مسئولیت خود را در قبال این نتایج فاجعه‌بار اعلام کرد و حزب کنفرانس فوق‌العاده‌ای برگزار کرد که منجر به انتخاب مجدد دبیر کل سابق با بیش از ۸۰ درصد آراء شد.

با این حال احزاب اسلامی در مراکش با آینده مبهمی مواجه هستند، موضع این احزاب در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نگاه این احزاب به مدیریت اختلافات با الجزایر به ویژه پس از بحران اخیر در روابط دو کشور و باز شدن پای رژیم صهیونیستی به این درگیری، موضع این احزاب در مورد ارتباط این کشور با اروپا و همچنین مسائل عمده‌ای از قبیل اوج گرفتن اسلام‌ستیزی در اروپای جدید و آثار مستقیم این بحران بر جامعه مراکش به دلیل جمعیت بزرگ مهاجر این کشور در اروپا مسائل مهمی هستند که می‌تواند به طور مستقیم بر جایگاه حزب در میان جامعه مراکش و همچنین ساختار قدرت تأثیری چشمگیر داشته باشد.

از این‌رو احزاب اسلام‌گرا و در رأس آن حزب عدالت و توسعۀ مراکش با آینده‌ای مبهم و پر چالش در ساختار سیاسی این کشور مواجه هستند.

منبع الجزیره
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.