خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غفلت از گردشگری مذهبی در دیپلماسی اقتصادی

مشاور حوزه گردشگری مطح کرد؛

میرشاهزاده با اذعان به اینکه تعریف درستی از گردشگری مذهبی در کشور نداریم، بیان کرد: ایران ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری زیارت دارد، اما متاسفانه علی رغم این توانمندی‌ها، قابلیت استفاده از این فرصت‌ها را ندارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سید فرخ میرشاهزاده، مدرس و مشاور حوزه گردشگری در برنامه «اقتصاد بدون مرز» رادیو گفت‌وگو ب تبیین فرصت ها و چالش های گردشگری زیارت و سلامت در دیپلماسی اقتصاد دولتی پرداخت.

وی گردشگری را یک دانش و بینش تخصصی با ابعاد مختلف دانست و عنوان کرد: متاسفانه تعریف درستی از انواع و گونه های متفاوت گردشگری در عرصه صنعت گردشگری ارائه نکرده ایم و به دلیل عدم شناخت صحیح از حوزه های متنوع این صنعت، توان بهره مندی از منافع حاصل از آن را به نحو بهینه نداشته ایم.

میرشاهزاده از ظرفیت های ایران در عرصه جاذبه های مذهبی در حوزه گردشگری زیارت گفت و بیان کرد: با وجود این ظرفیت ها، ایران به نظر یک قطب گردشگری خاص در حوزه گردشگری زیارت است اما متاسفانه علی رغم این توانمندی ها، قابلیت این را نداشته ایم که از این فرصت ها استفاده کنیم.

این مدرس و مشاور حوزه گردشگری در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با تصریح بر این موضوع که هیچ گاه به اصول اساسی بالادستی صنعت گردشگری توجه نکردیم، اظهار کرد: متاسفانه نتوانستیم زیرساخت هایی را فراهم کنیم تا بستر لازم برای پاسخ گویی به نیاز گردشگر باشیم؛ این مسئله یک چالش اصلی برای گردشگری در حوزه های مختلف از جمله گردشگری زیارت محسوب می شود و در نتیجه نتوانسته ایم میزبان خوبی برای مخاطبین این عرصه باشیم.

وی با اذعان به اینکه تعریف درستی از گردشگری مذهبی در کشور نداریم، عنوان کرد: گردشگری مذهبی دنیایی از گردشگری است. گردشگری مذهبی، یک عنصر معنوی دارد و گردشگر به قصد برآورده کردن نیازهای معنوی سفر می کند. از طرف دیگر گردشگری ماهیت فرهنگی هم دارد و در واقع فرد به منظور گشت و گذار و آشنایی با فرهنگ، اداب و رسوم به ایران سفر می کند.

میرشاهزاده به ذکر مثالی ادامه داد و گفت: وقتی یک خانواده با قصد زیارت وارد ایران می شوند، لزوما به این معنی نیست که تمام مدت سفر قرار است در یک مکان مذهبی حضور داشته باشند و ضمن اینکه قصد تمام اعزای خانواده یکسان نیست و برآورده کردن خواسته های متفاوت نیاز به خواسته های متفاوت دارد.

این مدرس و مشاور حوزه گردشگری بیان کرد: وقتی درباره گردشگری مذهبی صحبت می کنیم، تاکید بر گردشگری مذهب تشیع است و بر این اساس فکر می کنیم جاذبه های زیادی داریم و اگر نگاه اسلامی داشته باشیم، می توانیم از عناصر بیشتری استفاده کنیم.

منبع رادیو گفتگو
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.