خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جن، حقیقت و ویژگی ها

نویسنده:  باقی زاده رضا*
 
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آشتیان
 
چکیده:

چکیده فارسی:
در باب حقیقت جن اختلاف زیادی میان عالمان مسلمان وجود دارد. جسم آتشی و هوایی دارای عقل و فهم، از جنس روح و ملائکه و مجرد از عناصر، اجسام لطیف دارای حیات عرضی، از جمله این دیدگاه هاست.

رویت جن، از دیگر موضوعات اختلافی است. برخی آن را ناممکن و ادعای رویت را باطل می دانند. عده ای خوراک این موجود را هوای آمیخته به بوی طعام می دانند. در برخی نصوص نیز بوی استخوان و ارواث حیوانات به عنوان غذای این موجود اشاره شده است. در مقابل عده ای معتقدند جن روحانی بوده و تغذیه مادی ندارد.

دیگر اینکه برخی از آیات مشعر به وجود جنس زن و مرد و نیز قانون زناشویی در میان جنیان می باشد. حیات اجتماعی و نیز تشکل به شکل حیوان و انسان از دیگر گمانه زنی ها پیرامون این موجود است. دیگر اینکه جنیان همانند انسان دارای اختیار و تکلیف هستند، و در میان آنها، صالح و غیرصالح وجود دارد، و نتیجه اعمال شان را در آخرت خواهند دید.

برخی معتقدند چون جن از لحاظ ظرفیت کمال و کرامت به انسان نمی رسد، هیچ گاه از آنان پیامبری برنخاسته و ایشان تابع پیامبران بشری هستند. در آیات وروایات، مواردی از حضور جنیان و ارتباط آنان با پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) بیان شده است.

چکیده عربی:
اختلفت کلمه الباحثین الاسلامیین فی حقیقه الجن و ممزاته، فمنهم من ذهب الی کون الجن جسما ناریا هوائیا ذا عقل و إدراک و فهم. و منهم من قال بان الجن من جنس الروح و الملائکه و أنه موجود مجرد، و هناک نظریه ثالثه تذهب الی کونهم أجساما لطیفه حیه بالعرض. کذلک وقع الاختلاف بینهم حول إمکانیه رؤیه الجن فمنعها قوم و کذبوا من یدعی الرؤیه. أما طعام الجن فیری البعض أنه من الهواء الممزوج برائحه الطعام.

و قد ورد فی بعض الروایات أنه رائحه العظام و روث الحیوانات. فی المقابل یری البعض أن الجن من الموجودات الروحانیه التی لا تحتاج الی الطعام المادی أساسا. ثم إن بعض آیات الذکر الحکم تشعر بتصنیف الجن الی الذکور و الاناث و یحکمهم قانون التزاوج و التناسل. و یحتمل البعض أن الجن یعیش حیاه إجتماعیه و أنه یتشکل بصوره الحیوانات و البشر أحیانا.

و من الموضوعات التی وقع النقاش فیها قضیه کون الجن مختارین مکلفین و فیهم الصالح و الطالح، و سینالوا ثمره اعمالهم فی عالم الآخره. کذلک یذهب البعض الی عدم بعثه الانبیاء من جنس الجن و ذلک لانهم لم یصلوا الی المرتبه الکمالیه و الکرامه التی تؤهلهم لنیل هذا المنصب کالانسان و أنهم یتبعون النبی المبعوث فی اوساط البشر. أضف الی ذلک أن الآیات و الروایات تؤکد علاقه الجن بالنبی الأکرم (ص) و الائمه الاطهار (ع).
 
کلید واژه: کلیدواژه فارسی: جن، شیطان، ابلیس، تکلیف، اختیار (کلیدواژه عربی: الجن، الشیطان، إبلیس، التکلیف، الاختیار)

جن، حقیقت و ویژگی ها
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.