خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انحرافی از درون / فرقه حلقه و موجودات غیر ارگانیک

موجودات غیر ارگانیک
در عرفان حلقه اعتقاد بر این است که جن و شیطان جزء موجودات غیر ارگانیک هستند. بر اساس این دیدگاه جنیان گروهی از کارگزاران الهی هستند که هر یک می توانند بر اساس اختیار خود، مأموریت ویژهای را که در نظام هستی به عهده دارند، به انجام برسانند و یا از آن سرپیچی کنند.
بنابر این اعتقاد، جنیان همچون ملائک در نظام هستی نقش و مأموریتی معین دارند، اما بر خلاف آنها در انجام آن مختارند. بنابراین گروهA یکی از عوامل آزمایش و پختگی انسان ها هستند.
نکته اول:
جن و انس هر دو در هدف آفرینش مشترکند. هر دو برای عبادت آفریده شده اند. وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ (ذاریات/۵۶) و تنها در جسمشان با هم تفاوت دارند که به تعبیر فلاسفه انسان ها دارای جنس کثیفند و اجنه جنس لطیف. انسان و جن از اختیار برخوردارند، و هر دو صاحب دین و آیین هستند. اما فرشتگان از قوه اختیار برخوردار نیستند. بنابراین مأموریت انسان ها و اجنه با مأموریت ملائکه متفاوت است.
نکته دوم:
جن هیچگاه عامل آزمایش و پختگی انسان نمی تواند باشد چون خود او نیز برای صعود به سمت خداوند همواره بین خیر و شر است. جنی که خود برای رفتن به سمت خدا باید دست به انتخاب بزند و راهی که او را به خدا می رساند را انتخاب کند، چگونه می تواند وسیله آزمایش انسان باشد. انسان در طول زندگی خود همواره بین دو دعوت است، دعوت به خیر و دعوت به شر. جن نیز چنین است. اگر جن بتواند عامل آزمایش انسان شود پس انسان هم می تواند عامل آزمایش جن شود! و حال آنکه چنین نیست. جن موجودی است که بر اساس خلقت باید در اختیار انسان باشد و نمی تواند بدون اجازه انسان در زندگی او دخالت کند. چنین موجودی چگونه می تواند انسان را پخته راه معرفت کند، از فرشتگان چنین انتظاری بی جا نیست، اما از اجنه چنین توقعی نمی توان داشت. این یک نوع عوام فریبی است که آقای محمد علی طاهری رهبر عرفان حلقه در این راه گام بر می دارد.
نکته سوم:
آقای طاهری اجنه و شیاطین را کارگزاران خداوند معرفی می کند و معتقد است که این موجودات در راستای اهداف الهی حرکت می کنند. این نیز سخنی بی اساس است. چرا کارگزاران خداوند پیامبران و رسولانش هستند که امر خداوند را برای مردم تبیین می کنند. شاید بتوان تمام موجودات عالم در یک نگاه کلی از آن جهت که در مسیر خداوند حرکت می کنند و نشانه ای از نشانه های او هستند، را کارگزاران خداوند به شمار آورد، اما هیچگاه نمی توان گفت اجنه و شیاطین کارگزاران خداوند هستند. نقش کارگزاران این است که انسان را به سمت خداوند دعوت کنند و به سوی او بخوانند. و حال آنکه شیطان و برخی از جنیان انسان ها را از خداوند دور می کنند. شیطان به عنوان مخلوق مطرود درگاه الهی بر اساس اختیار و انتخاب خود از دستور خداوند سرپیچی کرد. و قسم یاد کرد که تمام انسان ها را گمراه کند. (قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ (ص/۸۲)
نکته چهارم:
خداوند انسان را آفرید و به او قوه اختیار و انتخاب داد و جان مایه وجودیش را خداخواهی قرار داد. و از آن جهت که خداوند انسان را طبیعی آفرید در او هم نفس اماره هست و هم نفس مطمئنه. این دو نیروی خیر و شری هستند که انسان مختار است یکی از آنها را انتخاب کند. این دو نیرو در نهاد تمام موجودات مختار هست و جن همانند انسان موجودی مختار است و شیطان به تعبیر قرآن از اجنه است (وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ(کهف/۵۰) و مختار در انتخاب بین خیر و شر. او نیز گرفتار خیر و شر است. انسان برای پخته شدن نیاز به شیطان ندارد نفس اماره یا هوای نفس می تواند چنین نقشی را بازی کند. و خداوند برای این که جهان دو قطبی درست کند نیاز ندارد تا شیطان را خلق کند. بنابراین شیطان برای پختن شدن انسان، آفریده نشده است. اگر چه می تواند به پخته شدن کمک کند اما برای این کار آفریده نشده است. او مانند سایر مخلوقات خلق شد و از سر اختیار انتخاب غلط کرد و رجیم شد.
آنچه آقای طاهری ادعا می کند که شیطان موجود خیر و مورد علاقه خداوند است، سخنی انحرافی و عوام فریبانه است.  
 منبع: فرقه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.