خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمله تروریستی سینا ؛ بنام القاعده به کام اسرائیل

به گزارش ادیان نیوز، در دوم آبان ۱۳۹۳یک حمله انتحاری با خودروی بمب گذاری شده علیه یک پاسگاه نظامی واقع در صحرای سینا انجام شد که در جریان آن حدود ۶۰ نظامی مصری کشته یا زخمی شدند. این شدیدترین حمله از نوع خود بعد از برکناری دولت مرسی و احراز مجدد قدرت از سوی ارتش به ریاست عبد الفتاح السیسی بوده است . تاکنون کسی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما ظن اصلی به سمت انصار القدس (گروهی وابسته به القاعده )است .البته علیرغم محکومیت این حمله از سوی اخوان المسلمین مصر و حماس اتهاماتی نیز به آنها وارد شده است .
اما نکته قابل تامل در این زمینه این است که بلافاصله بعد از انجام این حمله تروریستی، عملیات اجرایی طرح ایجاد منطقه حائل در طور مرز رفح مصر و نوار غزه آغاز شد . با وجود اینکه این طرح از سال ۲۰۰۴ و در دوره ریاست جمهوری حسنی مبارک از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده بود اما تاکنون قابلیت اجرایی پیدا نکرده  بود . از طرف دیگر در پی اجرای حمله تروریستی در صحرای سینا،مذاکرات مربوط به روند اجرایی موافقتنامه آتش بس ۵۱ روزه غزه (که قرار بود دوشنبه هفته پیش در مصر از سرگرفته شود )معلق ماند . حال سوال این است که چه ارتباطی ممکن است میان حمله تروریستی سینا و اجرای شتاب زده طرح ایجاد منطقه حائل در مرز غزه یا تعلیق مذاکرات آتش بس جنگ غزه وجود داشته باشد؟
 امکان ارتباط میان حمله تروریستی سینا و اجرای شتاب زده ایجاد منطقه حائل در مرز غزه
تقارن زمانی و تقدم و تاخر معنا دار میان این دو رخداد ارتباط میان این دو را محتمل نشان می دهد . بین این دو رخداد فاصله زمانی چهار روزه وجود دارد. جمعه (۲ آبان )حمله  تروریستی در صحرای سینا روی داد و روز چهارشنبه (۷ ابان )دولت مصر از آغاز عملیات اجرایی طرح ایجاد منطقه حائل خبر داد و متعاقب آن رسانه های مصری اعلام کردند بر اساس این طرح حفر یک کانال آبی به طول ۱۴ کیلومتر و عرض سه تا ۵ کیلومتر و به عمق ۵۰۰ متر حفر خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه ایجاد منطقه حائل مستلزم جابجایی جمعیتی بیش از یک هزار خانوار مصری در مرز رفح است از اینرو ارتش مصر از شب سه شنبه با تهدید و تطمیع کار جابجایی وکوچ اجباری این افراد راآغاز کرده بود و در مجموع عملکرد مسئولان مصری به گونه ایی بوده که این احتمال را تقویت می کند که گویا آنها از قبل مقدمات ایجاد منطقه حائل را تدارک دیده بودند و فقط در پی بهانه ای برای آغاز عملیات اجرایی آن بوده اند که حمله انتحاری روز جمعه علیه پاسگاه مرزی ارتش چنین بهانه ای را به ارتش مصر داد . بر همین اساس این احتمال نیز قوت می گیرد که دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی مصر نیز همانند رژیم صهیونیستی در مدیریت و هدایت این حمله دست و نقش داشتند هر چند که اصل حمله بدست یک عضو گروه تروریستی صورت گرفته باشد .
امکان ارتباط میان ایجاد منطقه حائل و موافقتنامه آتش بس جنگ غزه
با وجود اینکه اندیشه ایجاد منطقه حائل و حفر کانال در مرز غزه و منطقه رفح مصر به سال ۲۰۰۴ بر می گردد اما اولین گام های اجرایی در این خصوص در سال ۲۰۰۹ و متعاقب شکست رژیم صهیونیستی در جنگ ۲۲ روزه سال ۲۰۰۸ برداشته شد .در آن مقطع از این طرح به “فیلادلفیا” یاد می شد و قرار بود با حفر کانال در مرز رفح و پمپاژ آب دریا به داخل آن از قاچاق هر گونه وسیله  به غزه اعم از کالا و سلاح جلوگیری شود .با اینحال عملیات اجرایی این طرح با آغاز خیزش های مردمی از تونس و گسترش دامنه آن به مصر و سقوط دولت مبارک متوقف ماند و در دوره حاکمیت کوتاه اخوانی ها هم  فرصت  پیگیری آن  نشد  تا اینکه با  روی کار آمدن السیسی دوباره در دستور کار مشترک رژیم صهیونیستی و مصر قرار گرفت . امکان دارد چند عامل در این زمینه موثر بوده باشد . نخست اینکه این می تواند مابه ازای کمک رژیم صهیونیستی به ارتش مصر و شخص السیسی برای براندازی دولت مرسی و تصاحب مجدد قدرت از سوی ارتش بوده باشد . دوم اینکه نتیجه شکست ارتش صهیونیستی در جنگ ۵۱ روزه غزه باشد تا با تشدید محاصره غزه و قطع هر گونه امکان مواصلاتی میان غزه با جهان خارج امکان  قاچاق هر گونه سلاح و مهمات به غزه برای همیشه از بین برود و سوم اینکه بخشی از تعهدات اعلام نشده مصر به رژیم صهیونیستی در جریان امضای موافقتنامه آتش بس میان حماس و ارتش رژیم صهیونیستی باشد تا از این طریق زمینه برای خلع سلاح حماس فراهم شود.از این دید ایجاد منطقه حائل در مرز رفح و غزه می تواند مقدمه ای برای خلع سلاح یا دست کم جلوگیری از تسلیح و تقویت مجدد توان دفاعی گروههای مقاومت باشد .
نتیجه‌گیری:
از آنچه که گفته شد در هر دو مورد ارتباط معناداری بین حمله تروریستی علیه پاسگاه مرزی ارتش مصر در سینا و آغاز  شتاب زده عملیات اجرایی ایجاد منطقه حائل در مرز رفح و غزه از یکسو و  تعلیق (هر چند موقت ) پیگیری مذاکرات آتش بس جنگ ۵۱ روزه از دیگر سو وجود دارد چه آنکه این حمله هم بهانه و توجیه لازم را برای اجرای طرح ایجاد منطقه حائل را فراهم کرد و هم اینکه اجرای این طرح با قطع تنها راه ارتباطی غزه با جهان خارج امکان تقویت توانمندی نظامی و دفاعی مقاومت را از بین می برد و بدین ترتیب اطمینان خاطر این رژیم را بیشتر می‌کند. هر چند امکان دارد آن را برای تجاوز نظامی گسترده به غزه نیز برای خلع سلاح حماس به وسوسه بیندازد. بر این اساس با توجه به اینکه حمله تروریستی در سینا کاملا به نفع رژیم صهیونیستی تمام شده است از اینرو نمی‌توان نقش مستقیم  و غیرمستقیم این رژیم را در این زمینه نادیده گرفت و این از دیگر موارد و مصادیقی است که نشان می‌دهد چگونه افراد و گروههای تکفیری به اهداف این رژیم خدمت می‌کنند.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.