تحلیلی خبری ردنا (ادیان نیوز)
The news is by your side.

چرا در مقابل غارت اموال به دست اغنیا سکوت کرده اید؟

ادیـان نیوز : حضرت اباعبدالله الحسین یک سال پیش از واقعه ی عاشورا در کنگره ی جهانی
مسلمین، حج، و در صحرای منا برای جمع وسیعی از خواص مهاجرین و انصار و دین
شناسان و روحانیون مورد مراجعه ی مردم سخن می گویند.امام حسین (ع) خواصّ جامعه را بشدت توبیخ می کنند که چرا بدلیل
آلودگی مالی و طمع و یا به دلیل ترس از حاکمان نمی خروشند و فریاد امر به
معروف و نهی از منکر سر نمی دهند. در ادامه امام عاشورا یک سال پیش از قیام
خویش (که به درستی هدف آن را امر به معروف و نهی از منکر خواهند خواند)
منظور خویش از این واجب الهی را بیان می کنند:
و ذلک أن الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر دعاء إلى الإسلام مع رد
المظالم و مخالفه الظالم و قسمه الفی‏ء و الغنائم و أخذ الصدقات من مواضعها
و وضعها فی حقها

امر به معروف و نهی از منکر یعنی جبران تمام بی عدالتی ها و مظالم

امر به معروف و نهی از منکری که سبب احیای تمامی واجبات دیگر است چنان
خواهد بود که دعوت به اسلام است اما نه فقط دعوت زبانی صرف. نه این که صرفا
مردم را دعوت شوند به این که ارزشها چنین است و باید به پا داشته شود. امر
به معروف و نهی از منکر یعنی جبران تمام بی عدالتی ها و مظالمی که جامعه
گرفتار آن است “مع رد المظالم” و لازمه ی جبران بی عدالتی ها، چشم به چشم
شدن و رو در رو جنگیدن با ظالمان است “و مخالفه الظالم”
امام عاشورا مهم ترین وصف امر به معروف را مواجهه ی عملی و مستقیم با
ظالمان و جبران بی عدالتی ها می نامد. حال آنچه امروز ما آن را امر به
معروف و نهی از منکر می دانیم و ترویج می نماییم چه فاصله ی فاحشی با امر
به معروف در دیدگاه اباعبدالله الحسین دارد؟ ذهن ما از امر به معروف و نهی
از منکر به چه کارهایی متبادر می شود و رهبر طوفان خونین کربلا چه می
خواهد!

امر به معروف و نهی از منکر و تقسیم صحیح و عادلانه ی اموال عمومی

حضرت در ادامه منظور خویش را از بی عدالتی ها و مظالمی که باید جبران شود و
ظلم ظالمینی که باید بر سر جای خود نشانده شوند را واضح تر تبیین می
نمایند:
و امر به معروف و نهی از منکر تقسیم صحیح و عادلانه ی اموال عمومی “و قسمه
الفیء و الغنائم”  و همچنین دریافت حق شرعی محرومان و مستضعفان جامعه از
اموال سرمایه داران و رساندن حق سائل و محروم به آنان است. ” و أخذ الصدقات
من مواضعها و وضعها فی حقها” باید ستمگران و سرمایه داران جامعه را مجبور
به انجام واجبات مالی‌شان نمود و بایستی بهره ی مردم از بیت المال و اموال
عمومی بدون تبعیض و رانت خواری و به نحو عادلانه باشد.
حضرت آگاهان و دین شناسان جامعه را بشدت ملامت و توبیخ می نمایند که چرا مقابل چنین ظلم هایی سکوت کرده اید.

منبع : تسنیم

به خواندن ادامه دهید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.