خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نماز تراویح و تقیه در زیدیه

از امامان و شخصیت‌هایی از زیدیه همچون زید بن علی و عبدالله بن حسن (بن حسن ع) و عبدالله بن موسی (بن عبدالله بن حسن بن حسن ع) نقل شده که آنها نماز تراویح را همچون فقهای غیر شیعه، سنّت می‌دانستند و نه بدعت!

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مشهور است که زیدیه همواره اعتقاد و عمل به تقیه را بر سایر شیعیان به ویژه بر امامیه خرده گرفته و آن را رد کرده‌اند؛ ولی حتی در منابع زیدیه نیز می‌توان موارد متعددی از قول و عمل به تقیه را در بالاترین سطح آن دید.

به عنوان نمونه در متن فوق از زیدیان شمال ایران ابتدا به این مساله اشاره شده که بجا آوردن نماز ضحی و همچنین به جماعت خواندن نماز تراویح در ماه رمضان بدعت است و زیدیه با آن همواره مخالف بوده‌اند و این نظر هر دو جریان اصلی فقهی زیدیه یعنی ناصریه و قاسمیه است.

ولی در ادامه از امامان و شخصیت‌هایی از زیدیه همچون زید بن علی و عبدالله بن حسن (بن حسن ع) و عبدالله بن موسی (بن عبدالله بن حسن بن حسن ع) نقل شده که آنها نماز تراویح را همچون فقهای غیر شیعه، سنّت می‌دانستند و نه بدعت!

سپس از قول امام بزرگ زیدیان ایران سید ط (ابوطالب هارونی) در توضیح و توجیه گفته شده که نقل اخیر می‌تواند نادرست باشد و اگر هم آن شخصیت‌ها چنین سخنی گفته یا به آن عمل کرده باشند، به دلیل تقیه از مخالفان بوده است!

منبع کانال تلگرامی دکتر سید علی موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.