خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فضائل هشتگانۀنماز شب درگفتار ائمۀاطهار(ع)

ادیان نیوز: یکی از اعمالی که هر مومنی می تواند به آسانی آن را در دنیا به جا آورد، شب زنده داری و بویژه به جا آوردن نماز شب می باشد، چنانکه این نماز می تواند شفیع و مایه نجات انسان گردد به نحوی که این امر پیوسته در گفتار ائمه اطهار (ع) قابل مشاهده می باشد که شاید ذکر تنها گوشه ای از آن خالی از لطف نباشد به صورتی که عزیزی آن ها را چنین بیان می دارد.
سبب ورود به بهشت
بهشت یکی از نعمت های الهی است که خداوند روز قیامت به انسان عطا می کند و او نتیجه اعمالش را روز قیامت می بیند و دروازه رسیدن به بهشت، انجام اعمال صالح است. یکی از راه های ورود به بهشت از طریق نماز شب است؛ چراکه ثمره در دل شب با خدا مناجات کردن، رسیدن به بهشت است. رسول خدا (ص) به فرزندان عبدالمطلب می فرمودند: هنگامی که مردم در خواب هستند، شب زنده داری کنید و به عبادت خدا بپردازید، تا به سلامت وارد بهشت شوید.
در حدیثی دیگر رسول خدا (ص) می فرماید: «مَن خَتَمَ لَهُ بِقیامِ اللَّیل ثُمَّ ماتَ فَلَهُ الجَنَّه» کسی که عمرش به شب زنده داری به پایان رسد، بهشت از آن اوست، و در حدیثی امیرالمومنین علی (ع) بیان می دارد: پرهیزکاران دسته دسته به سوی بهشت رهنمون می شوند و از عذاب آسوده اند و از سرزنش ایمن و از آتش دورند و بهشت به خاطر آنان آرامش یافته (تا در مکان های امن بیاسایند) و آنان از این قرارگاه خشنودند. کسانی هستند که در این جهان کردارشان پاک، چشمانشان گریان، و شب هایشان در دنیا در اثر فروتنی (در نماز شب) و استغفار، روز و روزهایشان از بیم (گناه)، شب بوده است. پس خداوند بزرگ بهشت را جای بازگشت و ثواب (کردار) آنان گردانیده است و به بهشت و اهل بهشت سزاوارترند در سلطنت جاوید و نعمت پایدار.
همچنین در حدیث دیگری رسول خدا (ص) فرمودند: ای ابوذر! هر مردی که در شبانه روز فزونتر از نمازهای واجب دوازده رکعت نماز بگزارد، حق ثابت او در برابر آن خانه ای در بهشت خواهد بود.
آسایش طولانی در موقف قیامت
بهترین آسایش انسان در روز قیامت است، آسایش در دنیا زودگذر است، ولی آسایش قیامت ابدی است. رسیدن به آسایش در قیامت بستگی به اعمال انسان دارد. یکی از اموری که می تواند آسایش قیامت را برآورده سازد، نماز شب خواندن است. رسول خدا (ص) فرموده اند: اَطوَلُکُم قُنُوتَاً فِی الوَترِ اَطوَلُکُم راحَهً یَومَ القِیامَه فِی المَوقِف؛ از شما هر کس قنوت نماز وترش طولانی تر باشد، آسایش وی در موقف قیامت طولانی تر است.
نامه اعمال در دست راست
در این باره امام علی (ع) می فرمایند: هر کس یک نهم شب را به عبادت و نماز مشغول باشد، خداوند در قیامت نامه اعمالش را به دست راست او می دهد، و نیز فرموده اند: هر کس یک پنجم شب را نماز بخواند، در بهشت از ندیمان ابراهیم خلیلی (ع) خواهد بود.
عبور از صراط به سرعت
امیرالمومنین علی (ع) در این باره بیان داشته اند: هر کس یک چهارم شب را به نماز بایستد، در صف اول رستگاری خواهد بود تا از پل صراط مانند تندبادی بگذرد و بی مناقشه در حساب داخل بهشت گردد.
عبور از درهای هشتگانه بهشت
حضرت علی (ع) همچنین می فرمایند: هر کس یک سوم از شب را نماز بخواند، هیچ فرشته ای را ملاقات نمی کند مگر آنکه به مقام و منزلت او در نزد پروردگار غبطه و حسرت می برد و به او پیشنهاد می شود که از هر کدام از درهای هشتگانه بهشت که می خواهد، وارد شود.
آزادی از جهنم
امام علی (ع) نیز می افزایند: هر کس یک شب تمام به عبادت به سر برد، خداوند برات آزادی از جهنم را به او عطا می کند و در زمره آنان که از عذاب الهی درامانند، محشور می شود.
چشمانی که گریان نمی شود
هر کس در این دنیا به خاطر خداوند چشمش گریان باشد، روز قیامت گریان نیست و گریه در دل شب به خاطر خوف از خداوند لذت آور است و اگر اشک روی صورت ریخته شود خداوند مباهات می کند و فواید فراوانی دارد، ولی گریه در روز قیامت حالت شرمندگی دارد و ترس از جهنم است و نداشتن توشه. امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند: «کُلَ عَینٍ باکِیهٌ یَومَ القِیامَه الّا ثَلاثَهٌ: عَین غَضَّت عَن مَحارِم اللهِ وَ عَینُ سَهَرَت فِی طاعَهِ اللهِ وَ عَینُ بَکَت فِی جَوفِ اللَّیلِ مِن خَشیَه الله؛ در قیامت همه چشم ها گریان است، مگر سه چشم:
چشمی که از آنچه خداوند حرام کرده برهم نهاده شود؛
چشمی که در شب جهت عبادت بیدار بماند؛
چشمی که در دل شب از خوف خدا بگرید؛
زینت آخرت
امام صادق (ع) در حدیثی زینت دنیا و آخرت را چنین معرفی می نمایند: اِنَّ الله- عَزَّوَجَلَ- قالَ: المالُ وَ اللبَنُونُ زینَهُ الحَیاهِ الدُنیا وَ اِنَّ الثَمانَ رَکعاتِ الَّتی یُصَلّیها العَبدُ اخِرَ اللَّیلِ زینَهُ الاخِرَه؛ خداوند متعال ثروت و فرزندان را زینت دنیا دانسته است، ولی هشت رکعت نمازی که آدمی در آخر شب می خواند زینت آخرت است.
پی نوشت:
۱- وسایل الشیعه، ج۵: ۲۷۴.
۲- الدلیل، ج۲: ۱۰۰۰.
۳- بحارالانوار، ج۷۸: ۲۸۷؛ ج۸۳: ۱۲۶.
۴- مکارم الاخلاق: ۴۶۱.
۵- ثواب الاعمال: ۱۰۰، ۱۰۲.
۶- فضایل و آثار نماز شب: ۷۶.
منبع:قدس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.