خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اگر با خواندن «صحیفه سجادیه» فهمتان از قرآن بیشتر نشد، سر از تنم جدا کنید

به گزارش ادیان نیوز، اولین همایش «سید‌العابدین» ویژه چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) به همت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور چهارشنبه بیست و یکم آبانماه در تالار سوره حوزه هنری برگزاری شد.

علی علامه‌زاده دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) گفت: چهار سال پیش برای اولین بار این کنگره در استان هرمزگان برگزار شد در حالی که بسیاری از افراد باور نداشتند که کنگره بین‌المللی امام سجاد برگزار شود.

وی اظهار داشت: از همان سال اول برپایی کنگره امام سجاد(ع) بر پایه «بین‌المللی بودن» شکل گرفت و مهمانان خارج کشور به این همایش دعوت شدند، سال دوم نیز با حضور مراکز علمی، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش به صورت گسترده‌تر برگزار شد و سال سوم نیز با برنامه‌ریزی بهتری که در آن فراخوان مقالاتی در باره صحیفه سجادیه و شخصیت امام سجاد (ع) داده شد از کشورهای مختلف مقالاتی به دست ما رسید.

دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) عنوان کرد: امسال نیز ۷۰ مقاله از کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان به دبیرخانه کنگره امام سجاد (ع) ارسال شد که از این میان ۱۲ مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شدند.

وی گفت: یکی از اتفاقاتی که امسال برای اولین بار در خصوص کنگره بین المللی امام سجاد اتفاق افتاد برگزاری پیش‌کنگره در شهر تهران است.همچنین در استان هرمزگان مردم بسیار تشنه مسائل فرهنگی هستند به طوری که آیت‌الله نعیم‌آبادی  دیداری با ۵۰۰ نفر از جوانان هرمزگان و همچنین نشست‌هایی در خصوص شناساندن شخصیت امام سجاد (ع) و اثر گرانسگ ایشان صحیفه سجادیه داشته است. همچنین استان هرمزگان به عنوان پیشوای استان‌های دیگر در راستای شناخت شخصیت امام سجاد پیشگام شده که باید سایر استان‌ها آن را به عنوان الگو در این زمینه برگزینند.

علامه‌زاده تصریح کرد: استان هرمزگان به همراه ۷ استان دیگر از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان،‌بوشهر، فارس، کهکلیویه‌و بویراحمد، کرمان، جنوب کرمان و استان خوزستان کارهای بزرگی برای بزرگداشت کنگره بین‌المللی امام سجاد انجام داده‌اند.

وی با اشاره به برخی از شخصیت‌های برجسته حضور یافته در این کنگره گفت: جناب میشل کعدی از علمای مسیحی در سال اول در کنگره شرکت کرد و کتابی به عنوان صحیفه سجادیه و امام سجاد (ع) بر مبنای حضوری که در این کنگره داشت نوشت، دکتر احسان صابر استاد دانشگاه سلطان قابوس به صورت سه سال متوالی است که  در این کنگره شرکت می‌کند.

دبیر چهارمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع)، تصریح کرد: در کنگره امسال متفکرین و شخصیت‌هایی از کشورهای یمن، عربستان، سوریه و لبنان در هفته آینده برای حضور در این کنگره وارد استان هرمزگان می‌شوند.

وی ابراز داشت: اثر بسیار خوبی در طی این سه سال برگزاری کنگره امام سجاد در عمل دیدم وحدت شیعه و سنی بود که از نخستین سال برگزاری همایش به وضوح به چشم می‌خورد.

* برای فهم بهتر قرآن صحیفه سجادیه بخوانید

شیخ‌ محمدصدیق فهیمی از علمای اهل سنت استان هرمزگان در بخش دیگری از این همایش گفت: عاشورا به عنوان ناگوارترین حادثه و زشت‌ترین حرکت بشری لکه ننگی بر پیشانی تاریخ گذاشت.

وی با اشاره به جمعیت حاضر در این همایش ابراز داشت: اذعان می‌کنیم نمونه این حضورها در جمهوری اسلامی ایران مدیون امام خمینی است و دعا می‌کنیم برای خلف صالح ایشان که به حق، میراث‌بر حقیقی آن رهبر فقید و از سلاله پاک حضرت زهرا و حضرت علی است و ما مدیون اندیشه والا و بلند مقام معظم رهبری هستیم.

این عالم اهل تسنن عنوان کرد: امام سجاد این دلاورمرد تاریخ در میدان نبرد حق علیه باطل به گونه‌ای بود که مانند امام حسین (ع) می‌دانستند فرعونی در مقابل ایشان قرار دارد، نه تنها فرعون بلکه با فرعونیان متعددی را در طول دوران حیات مبارکشان مواجه شدند.

وی خاطر نشان کرد: امام سجاد (ع) دو سال در زمان امیر‌المومنین (ع)، ۱۲ سال زحمت و رنج امام حسن (ع) و سپس کنار امام حسین جبهه باطل را از نزدیک مشاهده کردند و خودشان در دوران خفقان شدیدی قرار گرفتند و با وجود این که دوران امامت امام باقر میدانی برای تربیت بود اما در دوران امام سجاد (ع) قیام به گونه‌ای آرام ادامه پیدا کرد. و فشاری که ایشان تحمل می‌کردند تکرار تاریخ و نزول این آیه بود که در قلب حضرت رسول (ص) نازل شد: «یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ / قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا».

شیخ محمدصدیق فهیمی تصریح کرد: اگر بخواهیم با عینک انصاف به یک ماجرا نگاه کنیم به طور مثال اگر کسی در همسایگی ما قریب باشد و فردی از خانواده‌اش از بین برود عکس‌العمل ما چگونه خواهد بود؟! ما به او تسلیت گفته در مراسم عزایش شرکت می‌کنیم و حرمت عزیز از دست رفته‌اش را نگه می‌داریم اما دردی که اکنون در کربلا داریم و تا قیامت هم خواهد بود و ثمره آن باید در بندبند جان محبان اهل بیت باشد مملو از عشقی است که به خداوند متعال و ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) داریم.

وی در خصوص چرایی تصمیمش بر کنار نگذاشتن صحیفه سجادیه، ابراز داشت: بسیاری از ما به دنبال تفسیر صحیح قرآن هستیم اما من به عنوان یک فرد سنی محب اهل بیت عشق آقا را در دل دارم و آنچه که بر زبانم جاری می‌شود یکی از تفاسیر ارزشمندی است که برای قرآن کریم موجود بوده و به ما رسیده صحیفه سجادیه است، شما بروید صحیفه سجادیه را بخوانید، اگر قرآن را بیشتر از قبل متوجه نشدید بیایید سر مرا از تن جدا کنید!

این عالم اهل تسنن اظهار داشت: وقتی بزرگان در توصیف ایشان امام سجاد را شخصیت بی‌نظیر ترسیم می‌کنند من چه چیزی برای گفتن می‌توانم داشته باشم آنجا که امام شافعی می‌گوید امام سجاد «افتح» بود در فقه، سراغ هیچکسی نرفت که بالاتر از امام سجاد اطلاعات داشته و خداوند را به خاطر این نعمت شاکریم.

منبع : فارس

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.