خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تغییر محتوای درسی کشورهای عربی به نفع اسرائیل

بخش دوم

این سازمان که از نزدیک با نهادهای نظارتی مشابه برای حمایت از اسرائیل همکاری می‌کند گفت که با وجود تلاش‌هایش در همه کشورهای عربی، به طور خاص به برنامه‌های آموزشی مصر به دلیل تأثیر آن و تعداد بالای جمعیت آن توجه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، با این حال، نویسنده گزارش برخی از مطالبی را که از آنها راضی نیست معرفی می‌کند و می‌گوید برای گسترش صلح و مدارا این مطالب باید از کتب درسی حذف شوند.

وی به طور خاص از کتاب معارف اسلامی کلاس پنجم ابتدایی مصر نام می‌برد که در آن به خیانت یهودیان اشاره شده است و اینکه پس از خیانت یهودیان به خدا و رسولش، عهد و پیمان با آنها معنی ندارد. به گفته انجمن، این گزارش همچنین از متنی درسی در دوره دبیرستان انتقاد می‌کند که یهودیان را تهدیدی برای دولت اسلامی در آغاز اسلام می‌داند.

بخشی از گزارش این سازمان با هدف فشار بر الازهر است و تناقضات بسیاری را از الازهر فهرست می‌کند؛ از جمله جایی که می‌گوید اسلام اجازه دادوستد با اهل کتاب را می‌دهد، اما الازهر وقتی در درس‌های خود خیانت را توصیف می‌کند می‌گوید خیانت در میان یهودیان یک چیز عادی است.

این گزارش همچنین از الازهر انتقاد می‌کند که گفته است آثار باستانی در اورشلیم فقط اسلامی و مسیحی است و اشاره‌ای به وجود آثار باستانی یهودی ندارد. این گزارش از کتاب‌های تاریخ معاصر مصر انتقاد می‌کند، زیرا در درگیری اعراب و اسرائیل دیدگاه دو طرف را به طور مساوی ذکر نکرده‌اند.

این گزارش با ابراز تاسف از کتاب‌های آموزشی مربوط به فلسطینی‌ها می‌گوید: «متاسفانه، تشکیلات خودگردان فلسطین به انتشار کتاب‌هایی ادامه می‌دهد که تأکید بسیار زیادی بر ایده جهاد و شهادت دارد.»

مثلا دانش‌آموزان کلاس نهم در بخشی از کتب درسی خود با این عنوان که در ورای نبرد با کافران، حکمتی وجود دارد می‌آموزند که خداوند قادر است دشمنان را نابود کند و به مومنان دستور داده است که با آنها بجنگند.

این گزارش از مطالب کتاب درسی کویت که می‌گوید فرقه احمدیه مصرف الکل، گوشت خوک و مواد مخدر غیرقانونی را مجاز می‌داند انتقاد می‌کند.

اگرچه این گزارش برنامه‌های درسی قطر را به دلیل ترویج گفت‌وگوی میان تمدن‌ها ستایش می‌کند، اما از کسانی که مسئول تجلیل از آثار روژه گارودی متفکر فقید فرانسوی هستند، انتقاد می‌کند و او را منکر بدنام هولوکاست توصیف کرد.

این سازمان که حتی خطبه‌های نماز جمعه در جهان اسلام را رصد می‌کند، توصیه‌های زیادی را برای دستور کار تغییرات آینده در برنامه‌های درسی عربی مد نظر دارد؛ از جمله اهدافی مانند حذف آن بخش از دروس مدرسه که غرب را به تهاجم فکری متهم می‌کند و گسترش دروسی که گفتگو و همکاری بین تمدن‌ها را آموزش می‌دهد.

برجسته‌ترین توصیه‌های گزارش مشترک دو سازمان مرتبط با اسرائیل این است که این سازمان به طور ویژه خواستار گنجاندن اسرائیل در نقشه‌های جغرافیایی و آموزش درباره روند صلح اعراب و اسرائیل است.

این سازمان همچنین خواستار بازنگری محتوای کتاب‌هایی است که اسرائیل را شیطان جلوه می‌دهد. گنجاندن آموزش درست هولوکاست از دیگر مطالبات این گزارش است.

منبع کانال دولت دین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.