خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«معنویت»؛ کیمیای گمشده جهان معاصر/ آثار شادی آفرین معنویت

حمیدرضا علوی در وبینار «آثار شادی آفرین معنویت» که از سوی مرکز سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، بالاترین عامل شادی را «معنویت» عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، سید حمیدرضا علوی، استاد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان، در اظهارکرد: با بررسی های صورت گرفته از آثار فلاسفه متقدم و متأخر، آخرین تحقیقات جهانی و بین المللی روانشناسی، آثار مربیان بزرگ جهان ادیان، قرآن، روایات معصومین و طبق تجربیات زندگی دریافتم که بالاترین عامل شادی واژه معنویت است.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان با ابراز تأسف از اینکه برخی از مردم راه سعادت را گم کرده اند، افزود: معنویت بالاترین ثروت است. در کهنسالی وقتی همه انرژی ها را صرف می کنیم به ارزش و اهمیت معنویت پی می بریم که و دیگر توانی باقی نمانده است.

علوی معنویت را کیمیای گمشده جهان معاصر عنوان و ابراز کرد: معنویت یادآور روح، حیات، نفس، رهایی و غیر مادی و «وحدت» همان احساس یگانگی و «نوع دوستی» از جمله کلمات کلیدی معنویت است.

وی تصریح کرد: معنویت مرز نمی شناسد و کارش محترم دانستن بشر است.

علوی با بیان اینکه واژه کلید واژه دیگر معنویت «شادی» است، خاطرنشان کرد: شادی یادآور خرسندی، رضایت، خشنودی، سرور و رهایی از نارضایتی و خلق های منفی است.

وی افزود: افرادی که معنویت در وجود آنان قوی است، ثبات شخصیتی دارند و دلیلی نمی بینند که بیهوده ناراحت شوند و در هر حال رفتارشان قابل پیش بینی است و اگر شرایط روحی خوبی نداشته باشند با دیگران یا خوشرویی رفتار می کنند.

علوی با بیان اینکه حالت باطنی و درونی جزیی از شخصیت انسان است، ادامه داد: این امر در رفتار فرد خود را نشان می دهد. بنا به روایات مومنان شاد و خندان هستند، منظور از این شاد بودن شاد بودن مصنوعی نیست.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه به سه مؤلفه دانش، نگرش و رفتار انسان ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر از انسان و شخصیتی رفتار غصه آلود مشاهده شد باید در مراتب دانش و نگرش و نوع نگاه این فرد به کائنات تردید کرد.

وی با بیان اینکه هر اندازه معنویت در وجود فرد افزایش پیدا کند فرد شاد تر می شو، گفت: رشد معنویت سبب می شود تا شادی اصیل در وجود فرد  رشد پیدا کند و تبدیل به انسان با معنا تری شود.

علوی با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای شیطان برای هجوم به قلب های پاک انسان ها این است که روی نقاط ضعف آنها دست می گذراند که شادی را از آنها بگیرد، گفت: شیطان وقتی از درگاه خدا رانده شد، گفت خدایا به عزتت قسم همه بندگانت را منحرف می کنم مگر اهل اخلاص را؛ و شیطان توانست قسم خود را تحقق بخشد.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به آنچه ارزش دارد دل بسپاریم چرا که نیازهای مادی ما محدود هستند، گفت: انسانی که پا در مسیر معنویت می گذارد غم در دلش جایگاهی ندارد.

آثار شادی آفرین معنویت

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه یکی از واژگان مهم معنویت نیکوکاری به بندگان خدا است، گفت: بهترین افراد کسانی هستند که دیگران در پرتو زندگی آنان خوب زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه رویگردانی انسان بصیر و بینا از دنیا موضوع حائز اهمیتی است، ادامه داد: رویگردانی به این معنا نیست که از مال دنیا هیچ ندارد بلکه با تلاش و کوشش در حد تامین نیازهای خود تلاش می کند ولی پای رفتنش به سمت خدا و نیازمندان کم نمی شود.

علوی ادامه داد: انسان نابینا به سمت دنیا روگردان است و برای دنیا توشه بر می گیرد اما انسان بینا برای آخرت خودش توشه بر می گیرد.

احسان؛ کوتاه‌ترین راه شادی

وی با بیان اینکه نزدیکترین راه به شادی این نوع نگاه نیکوکاری است، گفت: انجام کار نیک و عمل به خوبی ها سبب می شود در رفتار دیگران نیز تاثیر مثبت برجای بگذارد.

علوی انجام کار نیک، رحم کردن به دیگران و احسان به والدین و دیگر افراد را از کوتاه ترین راه شاد شدن عنوان کرد و گفت: اینها همه معادلاتی هستند که در ظرف زمان و مکان به کار می آیند.

وی سکوت و خلوت را کلید واژه دیگر معنویت عنوان و بیان کرد: سکوت سبب می شود تا فرد بیشتر و بهتر بشنود چرا که در سکوت صدایی است که هر کسی که بشنود دیگر دل به هیچ صدایی نمی بندد به طور کلی ما بسیاری از مفاهیم معنوی را نخواهیم فهمید تا وقتی که قلب را از غیر خدا پاک کنیم.

انس با طبیعت؛ ارزانترین ابزار شادی

وی انس با طبیعت را ارزان ترین ابزار شادی دانست و افزود: حرکت به سمت طبیعت در کنار درختان و گلها از دیگر روش هایی است که سبب می شود وجود خداوند را به خوبی درک کنیم.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شهید باهنر کرمان سختی ها را کلید واژه دیگر معنویت بیان کرد و گفت: بسیاری از استعدادها در سختی ها شکوفا می شود.

وی بیان کرد: انسان اگر بتواند از آزمایش سخت خدا جان سالم به در ببرد بابی از رحمت خدا باز می شود که تاکنون مسدود بوده و جهان را به حالتی متفاوت خواهد دید.

علوی ادامه داد: آخرین کلید واژه معنویت مرگ است،  کسانی که در آخرین لحظات زندگی می فهمند که بر نمی گردند، حالشان خوب نیست و علت آنکه حال چندان خوبی ندارند این است که قدر فرصت های خوب زندگی را ندانستند و این فرصت ها را بیهوده از دست دادند و کسانی را به عنوان یار و دوست انتخاب کردند که آنها را منحرف ساختند.

وی اظهار کرد: فرصت باقی مانده ارزش غصه خوردن، جنایت و دلخوری ندارد و ارزش این را دارد که انسان ثانیه به ثانیه آن را درک کند و به خوبی استفاده نماید.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار کرد: همه مردم خواب هستند، زمانی که می میرند بیدار می شوند و می بینند که به خاطر خواب آشفته زندگی، بیداری جاودانه را از دست داده اند. من برای آخرت از تعبیر یوم الحسرت استفاده می کنیم چراکه نه تنها آدم های بد بلکه بهشتیان نیز بیشتر حسرت می خورند که تک ساعتی از عمرشان که بیهوده از دست داده اند.

استاد فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینگه نگاه افراد به مرگ متفاوت است، یادآور شد: هر کسی با نوع زندگی خویش با مرگ مواجهه می شود، یادآور شد: اهل معنا موقع مرگ نمی ترسند و آن را به خوبی می پذیرند.

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.