خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ریشه مسیحیت صهیونیستی به انگلستان بر می گردد

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم:

مفتاح با بیان اینکه ریشه شکل گیری مسیحیت صهیونیستی به مسیحیت انگلستان بر می گردد، گفت: آیین پیوریتن در انگلستان که از آیین انگری کن انشعاب پیدا کرد؛ منشا و خاستگاه به وجود آمدن مسیحیت صهیونیستی است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، احمدرضا مفتاح، رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم، در دوره پیشرفته جریان شناسی ادیان ابراهیمی با محوریت مسیحیت، اظهار کرد: تنها جریان مسیحی که به این زودی نمی توانیم با هم توافق داشته باشیم، مساله مسیحیت صهیونیستی است.

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم از مسیحیت صهیونیستی به عنوان جریانی تاثیر گذار نام برد و افزود:  مسیحیت صهیونیستی دارای بعد دینی، سیاسی و اجتماعی است و با توجه به خصومتی که با جهان اسلام دارند، برای اینکه بتوانیم مواجه مناسبی با آن داشته باشیم باید ریشه های آن را بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: منظور از مسیحیت صهیونیستی مسیحیانی هستند که گمان می کنند بازگشت عیسی مسیح منوط بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین است.

مفتاح عنوان کرد: در بین جریان های مسیحی تنها جریانی که با جهان اسلام به خصوص ایران اسلامی در تقابل بوده و حربه هایی با عنوان اسلام ستیزی به کار می برند، مسیحیت صهیونیستی است.

وی اظهار کرد: درون مایه صهیونیسم یهودی یا مسیحی به برخی از مواردی که در کتاب مقدس آمده مثل بحث ادعای قوم برگزیده و بحث سرزمین موعود، بر می گردد.

مفتاح با اشاره به اینکه در طول تاریخ یهودیان بعد از خرابی اول، ۶ قرن قبل میلاد و خرابی دوم، ۷۰ قرن قبل میلاد همیشه دچار مشکل بودند و  اوج آن در دوران قرون وسطی است، بیان کرد: یهودیان در آن دوران وضعیت خوبی در کشورهای مسیحی نشین نداشتند، آنها را وادار می کردند که دست از دین خود بکشند و مسیحی شوند و عده ای تظاهر به مسیحی شدن می کردند.

وی با اشاره به اینکه این افراد به صورت پنهانی فعالیت هایی داشته اند و گاهی این یهودیان به مناطقی می رفتند که آزار و اذیت کمتری به آنها برسد، اظهار کرد: به مرور زمان از قرن ۱۸ به بعد بر اساس مباحثی که در دوران مدرن مثل بحث آزادی بیان، دموکراسی، حقوق بشر و مانند آن مطرح می شود و بعد از انقلاب فرانسه؛ حقوق شهروندی به یهودیان اعطا می شود.

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: از آنجا به بعد جریانی اصلاح طلب بین یهودیان به وجود می آید، این جریان به دنبال آن است که از برخی آموزه های خود دست بردارد و از جمله آن سرزمین موعود است؛ اصلاح طلبان به دنبال این هستند هرچه آنان را از همسایگانشان متمایز می کند آنها را کمرنگ کنند و با فضای مدرن نزدیک شوند.

وی بیان کرد: با شکل گیری جریان اصلاح طلب ارتدکس ها به مخالفت برخاستند و با هرگونه تجدد در دین یهود مخالفت کردند، در اینجا بین دعوای سنتی های یهود و اصلاح طلب حد میانه به نام محافظه کار مطرح می شود.

مفتاح اذعان کرد: محافظه کاران قبول دارند باید خودشان را با فضای مدرن وفق بدهند، با حفظ سنت، اصول دینی و رعایت نیازهای زمان مدرن می خواهند عمل کنند.

جریان صهیونیست از تفکر محافظه کاران در می آید

وی با بیان اینکه جریان صهیونیست از تفکر محافظه کاران در می آید، ادامه داد: محافظه کاران از آموزه سرزمین موعود و آموزه نژاد پرستی دفاع می کنند.

مفتاح خاطرنشان کرد: از قرن چهارم میلادی تا این اواخر رابطه یهود با مسیحیان رابطه خصمانه بوده و در طول تاریخ می گفتند یهودیان باعث به صلیب رفتن عیسی مسیح شده بودند.

وی به شکل گیری اسرائیل اشاره و عنوان کرد: کلیسای کاتولیک ابتدا با جریان اسرائیل مخالفت کرده و به مرور زمان کلیسای کاتولیک نیز کوتاه می آید.

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: ریشه شکل گیری مسیحیت صهیونیستی به مسیحیت انگلستان بر می گردد.

فرقه های مسیحی در آمریکا

مفتاح با بیان اینکه سرزمین انگلستان زمین حاصلخیری برای فرقه گرایی داشت، ادامه داد: بعد از اینکه قاره آمریکا کشف می شود و افرادی از انگلستان به آمریکا مهاجرت می کنند باعث گسترش فرقه ها در آمریکا می شوند.

وی آیین پیوریتن در انگلستان که از آیین انگری کن انشعاب پیدا کرد را منشا و خاستگاه به وجود آمدن مسیحیت صهیونیستی عنوان کرد.

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: آیین انگری کن، جریانی است که به لحاظ باورها و شعائر بیشتر به کلیسای کاتولیک نزدیک بوده و مهم ترین شباهت آن به لحاظ نظام کلیسایی مثل کلیسای کاتولیک است.

وی به شکل گیری  جریان پیوریتن در بین آیین انگری کن اشاره کرد و گفت: پیوریتن ها جماعت گرا بودند و از مهاجران اولیه ای هستند که به آمریکا می روند و آمریکا را اورشلیم یا کنعان جدید می نامند و برای استقرار در آمریکا با سرخ پوستان می جنگند و اسامی عبری استفاده می کنند.

مفتاح عنوان کرد: پیوریتن ها گویی یک رنگ و لعاب یهودی بیشتری به مسیحیت خود می دهند و با مهاجرت آنان به آمریکا گویی مسیحیت یهودی رو به شکل گیری است.

رئیس انجمن علمی ادیان و مذاهب قم به تبعات مدرنیته اشاره کرد و یادآور شد: در قرن ۱۸ به بعد و دین گریزی ایجاد می شود، مردم از دین و ایمان فاصله می گیرند در واکنش به آن بی دینی و فضای مدرنیته جریان احیای دینی به وجود می آید که آن جریان زمینه ساز اتفاقات دیگری می شود.

گفتنی است، دوره پیشرفته «جریان شناسی ادیان ابراهیمی» از سوی هیئت اندیشه ورز اسلام، ادیان و ارتباطات میان فرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

 

خبرنگار ملیحه ترزفان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.