آرا شاوردیان: بیانیه گام دوم انقلاب گواهِ زنده بودن تئوریهای امام راحل است
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس گفت: نظریه های امام راحل که پایه و هسته اصلی پیروزی انقلاب بود، محدود به یک دوران نبوده و دائم در حال رشد و توسعه است و گواه زنده بودن این نظریه ها را می توان در پیام حکیمانه رهبر انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب مشاهده کرد.
به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، نشست «بررسی نقش ارامنه ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» پیش از ظهر امروز همزمان با دهه مبارک فجر از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری هیئت اندیشهورز اسلام، ادیان و ارتباطات میانفرهنگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در مشهد برگزار شد.
آرا شاوردیان، نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب بیان کرد: از میان مؤمنان مردانى هستند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در انتظارند.
نقش ارامنه در پیروزی انقلاب
وی با اشاره اینکه اقلیت های دینی به ویژه ارامنه از همان اوایل مبارزات علیه رژیم مستبد پهلوی به صورت سازمان یافته و گاهی پراکنده با سایر مردم همراه بودند، تصریح کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی جامعه کلیمیان، زرتشتیان، مسیحیان در تشکل های نسبتاً رسمی به مبارزان پیوستند و با صدور اعلامیه هایی در مسیر نهضت مردمی گام برداشتند.
شاوردیان افزود: در این مبارزات شماری از پیروان اقلیت های دینی توسط رژیم پهلوی دستگیری شدند و عده ای در پیروزی انقلاب به شهادت رسیدند، برخی از شهدای ترور و شهدای دوران دفاع مقدس نیز از جامعه ارامنه ایران هستند.
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس مطرح کرد: انقلاب در لغت به معنی دگرگون شدن و در عرف بین المللی ایجاد حکومتی نو به منظور تحولات اساسی و بنیادین در تمام نهادها، مناسبات و ساختار سیاسی اجتماعی است.
وی با تأکید بر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در حقیقت تحقق اراده ملت بزرگ ایران برای به دست آوردن استقلال و عزت و بیرون آمدن از سلطه استکبار بود، ادامه داد: وارطان آراکلیان، مبارز مسیحی از جامعه ارامنه ایران است که شب ۲۲ بهمنماه ۱۳۵۷، به شهادت رسید.
شاوردیان متذکر شد: اقلیت های دینی افزون بر عرصه های مبارزاتی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ نیز به انقلاب رأی آری دادند و اکنون نیز ارزش های انقلاب و حفظ آنها برای پیروان جامعه توحیدی بسیار مهم است و همچنان از آنها دفاع می کنند.
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس خاطرنشان کرد: نظریه های امام راحل که پایه و هسته اصلی پیروزی انقلاب بود، محدود به یک دوران نبوده و دائم در حال رشد و توسعه است و گواه زنده بودن این نظریه ها را می توان در پیام حکیمانه رهبر انقلاب در خصوص گام دوم انقلاب مشاهده کرد.
وی با اشاره به دفاع ابدی از نظریه انقلاب در این بیانیه عنوان کرد: انقلاب اسلامی همچون پدیدهای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آمادهی تصحیح خطاهای خویش است، اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بیعمل می شمارد، امّا به هیچ بهانهای از ارزش هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی بیند، بلکه از نظریّهی نظام انقلابی تا ابد دفاع می کند.
نقش ارامنه در جنگ تحمیلی
شاوردیان با تأکید براینکه ارامنه خود را جدا از ملت ایران ندانسته و نمی داند، بیان کرد: اینکه برخی رسانه های معاند از اقلیت های دینی با عنوان شهروندان درجه دو با سه تعبیر می کند را قبول نداریم و همه ما به عنوان یک شهروند ایرانی در همه عرصه ها حضور داشته و داریم.
نماینده مسیحیان ارامنه شمال کشور در مجلس افزود: پس از پیروزی انقلاب با وقوع جنگ تحمیلی جوانان ما وارد میدان می شوند به طوری که در دوران هشت سال دفاع مقدس ارامنه از میان اقلیت های دینی بیشترین شهید را تقدیم انقلاب می کند.
وی با اشاره به اینکه از میان ۱۳۴ شهید اقلیت دینی ۱۱۹ شهید ارامنی هستند، عنوان کرد: عده کثیری نیز در این مبارزات جانباز شدند که در مناسبت های مختلف ملی از جمله ایام دهه فجر ضمن دیدار با خانواده های ایثارگران و جانبازان از آنها تقدیر می شود.
شاوردیان با بیان اینکه ارامنه افزون بر حضور در خط مقدم در پشت جبهه نیز حضور داشتند، خاطرنشان کرد: صنعتگران ارامنه هنگام جنگ تحمیلی کارگاه ها و کارخانه های خود را تعطیل می کنند و در پشت جهبه به تعمیر خودروها، آمبولانس ها و ادوات نظامی مشغول می شوند، ایران آن دوران هم به شکلی تحریم بود و ارمنه با تعمیر وسایل در پشت جبهه به رزمندگان کمک می کردند.
وی جمع آوری کمک های مردمی در شهرهای تبریز، اصفهان و تهران با محوریت شوراهای خلیفه گری را از دیگر نقش مسیحیان ارمنی در دوران جنگ تحمیلی برشمرد و خاطرنشان کرد: حضور فعال اقلیت های در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن در دوران سازندگی تا امروز در همه عرصه ها ادامه داشته و دارد.
شاوردیان با اشاره به اینکه اسقف اعظم سرکیسیان ارتباط خوب و نزدیکی با سازمان فرهنگ و ارتباطت اسلامی، آستان قدس رضوی، جامعه روحانیون حوزه های علمیه دارد، گفت: هرچه ارتباط اقلیت های دینی با مسلمانان بیشتر و نزدیکتر باشد نه تنها در همزیستی ملاطفتآمیز تاثیرگذار است که سبب شناخت بیشتر از یکدیگر می شود، من معتقدم عدم شناخت سوءتفاهم اقوام دینی از همدیگر زمینه ساز سوءتفاهم و بهره برداری رسانه های معاند از آن می شود.
نقش سیاسی و فرهنگی ارامنه در ایران
وی با اشاره به نقش سیاسی ارامنه در جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از افتخارات و دستاوردهای انقلاب به رسمیت شناخته شدن حقوق اقلیت ها در ایران است و برمبنای اصل ۱۶۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی دو نماینده داریم.
به گفته شاوردیان پیروان و روحانیون ارامنه در ایران آئین های مذهبی را آزادانه و در امنیت کامل برگزار می کنند و در این زمینه تعامل کاملی با دستگاه ها و مسئولان وجود دارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آثار تاریخی ارامنه برخلاف کشورهای همسایه که تخریب می شود، در ایران نه تنها به خوبی نگهداری بلکه مرمت نیز می شود به طوری که بودجه اختصاصی برای آن تعریف شده است.
وی افزود: در میان ۳۷۰ آثار ارامنه کلیسای تادئوس مقدس یا قره کلیسا در آذربایجان غربی و کلیسای استپانوس مقدس در آذربایجان شرقی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
شاوردیان با اشاره به موفقیت های چشمگیر ارامنه در حوزه معماری عنوان کرد: به تازگی پروفسور گئورک قره پتیان، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و یکی از برجسته ترین محققان کشور در حوزه شبکههای هوشمند و سیستمهای قدرت، به عنوان مؤلف برجسته انجمن مهندسی جهان (IEEE) معرفی شد گفتنی است در جهان تنها سه نفر موفق به کسب این رتبه و جایزه شدند و این برای ایرانیان و ارامنه مایه افتخار است.
وی با بیان اینکه در عرصه هنر نیز ارامنه از پایه گذاران صنعت سینما بوده اند، تأکید کرد: اقلیت های دینی عرصه های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و هنری به عنوان شهروند ایرانی برای سربلندی میهنمان تلاش می کنیم.