خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت الله صافی گلپایگانی نقش برجسته در حمایت از رهبری نظام اسلامی داشت

عضو مجلس خبرگان رهبری:

آیت الله حسن عالمی گفت: ایت الله صافی گلپایگانی قبل از انقلاب در حمایت از امام (ره) در امامت و رهبریت در زمان نهضت نقش بسیار مهمی را ایفا کرد و بعد از انقلاب نیز با حضور وی در شورای نگهبان همچنان این حمایت از نظام و رهبری ادامه داشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور در صحنه‌ های مختلف مبارزه با رژیم ستم شاهی باعث حساسیت ساواک، نسبت به این فقیه آگاه شد و بالاخره به توقیف یکی از کتب ایشان که حاوی مطالبی در نقد فساد رژیم شاه بود، منجر شد. در همین حال نشر بعضی کتب مهم حضرت آیت‌الله العظمی صافی که در دفاع از تشیع نگاشته بود نیز، در بعضی از کشورهای عربی ممنوع شد و بدین صورت دولتمردان این کشورها همسو با برخی مزدوران قلم به دست استعمار، نتوانستند خشم خود را از نوشته‌ های آگاهی بخش و بیدار کننده‌ اش، پنهان کنند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ایشان در سال ۱۳۵۸ ه. ش، به عنوان عضو مجلس خبرگان اول، انتخاب و در سال ۱۳۵۹ ه. ش، از سوی حضرت امام خمینی (قدس سره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شد و هشت سال به عنوان دبیر شورای نگهبان، منشا خدمات ارزنده‌ ای به نظام مقدس و مردم عزیز شد، و در پاسداری از حریم اسلام و قرآن، لحظه‌ ای تردید به خود راه نداد. امام خمینی (ره)در موارد مختلف، اندیشه فقاهتی و حضور مدبرانه و آگاهانه آیت‌ الله العظمی صافی را در بطن مسائل مهم جاری، ارج نهادند و از همین روی وی را به ایفای نقش در شورای نگهبان که در آن زمان مهم‌ ترین و آخرین مرکز تصمیم گیری درباره تایید قوانین کشور و مطابقت آن با شرع و قانون، محسوب می‌ شد برگزیدند. امام خمینی(ره) در نامه مورخ ۲۲/ ۳/ ۶۵ خود به شورای نگهبان، آیت‌ الله العظمی صافی را از «فقها»یی دانسته‌ اند که «لیاقت و تعهدشان محرزست» و «در مدت طولانی خدمت، آشنایی وافر به مسائل جاریه دارند». و در جایی دیگر، درباره وی فرموده‌ اند: «معظم له مورد علاقه اینجانب هستند.» در همین رابطه گفتگویی با آیت الله حسن عالمی عضو مجلس خبرگان خراسان رضوی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد توجه آیت الله صافی گلپایگانی به جایگاه اهل بیت (ع) مخصوصا امام حسین (ع) توضیح بفرمایید؟

آیت الله صافی گلپایگانی (ره) یک شخصیت علمی به لحاظ فقه و اصول و یک شخصیت به شدت دلداده اهل بیت عصمت و طهارت (ره) بود و کتاب های گوناگونی وی در رابطه با اهل بیت (ع) تالیف کردند و مجاهدت و حرکت بسیار پسندیده و خوبی که قبل از انقلاب در رابطه با پاسخگویی به کتابی که تحت عنوان شهید جاوید در رابطه با امام حسین (ع) چاپ شده بود، داشت که وی نسبت به این کتاب و مضامینی که در آن بیان شده است به شدت معترض بود و در پاسخ کتابی با عنوان شهید آگاه را به رشته تحریر درآورد.

 

در دوره قبل از انقلاب آیت الله صافی گلپایگانی چه نقشی را در جامعه روحانیت آن زمان ایفا کرد؟

 

آیت الله صافی گلپایگانی داماد آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی (ره) بود و در بیت وی واقعا نقش بسیار اساسی داشت و قبل از انقلاب چون خودم در قم طلبه بودم و در جریان روند اقدامات مربوط به انقلاب بودم در موضوع ۱۹ دی ۵۶ و حوادث و اتفاقات دیگر که به وجود آمد و همچنین در رابطه با جریان اخراج ایرانیان از عراق که در سال ۵۱ توسط صدام صورت گرفت و نقشی که آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی (ره) در این جریان داشت، و آمدن طلاب حوزه علمیه نزد وی و شکایت بردن و انتقال آن به ایشان، آیت الله صافی گلپایگانی در این گونه مسایل نیز نقش بسیار خوبی را در بیت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی ایفا کرد.

 

در مورد جایگاه علمی آیت الله صافی گلپایگانی توضیح بفرمایید؟

آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان یک وزنه علمی در بیت آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی محسوب شد که بعد از رحلت وی، آیت الله صافی گلپایگانی خلأ این عالم بزرگ را پر کردند و از زمان رحلت آ سید محمدرضا گلپایگانی در سال ۷۰ تاکنون قریب به گذشت ۳۰ سال در طی این مدت آیت الله صافی گلپایگانی نقش مرجعیت را حقا در این بیت نورانی به خوبی ایفا کرد.

 

نقش آیت الله صافی گلپایگانی بعد از انقلاب اسلامی را توضیح دهید؟

 

آیت الله صافی گلپایگانی بعد از انقلاب اسلامی در جایگاه های مختلف نقش های بسیار مهمی ایفا کردند و با احترام بسیار زیادی که امام (ره) برای وی قایل بود، طبیعتا ایجاب می کرد که آن نقش آیت الله صافی گلپایگانی کما اینکه قبل از انقلاب در حمایت از امام (ره) در امامت و رهبریت در زمان نهضت این نقش را ایفا می کرد، این موضوع بعد از انقلاب نیز با حضور آیت الله صافی گلپایگانی در شورای نگهبان همچنان این حمایت وجود داشت.

 

در مورد فعالیت های سیاسی و فقهی آیت الله صافی گلپایگانی در نظام اسلامی توضیح بفرمایید؟

مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی باید بگوییم که حضور آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی را به عنوان مرجع در حمایت از انقلاب پس از پیروزی انقلاب در حمایت از امام (ره) و بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از رحلت وی، آیت الله صافی گلپایگانی عملا این نقش را از سوی آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی ایفا کرد.

 

پس از آن در رده های مختلف تا جایی که ذهن من یاری می دهد، وی عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود و آنچه در قانون اساسی پیش بینی شد که باید شرعیت و اسلامیت قانون اساسی مورد بحث و بررسی در مجلس خبرگان قرار می گرفت، آیت الله صافی گلپایگانی عضو این مجلس مهم بود و به خوبی نقش خود را ایفا می کرد.

 

نقش و جایگاه این عالم بزرگ در دهه های اخیر در توجه به مساجد را توضیح بفرمایید؟

پس از این مراحل در دهه های اخیر وی به عنوان یکی از مراجع معظم حوزه علمیه قم قرار گرفت و درس های بسیاری را داشتند و برکات بسیار خوبی را بر جای گذاشت که از جمله برکات عظیم وی می توان به بازسازی مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) در قم اشاره کرد که حقیقتا به عنوان یک بنای ماندگار در قم به عنوان مرکز شیعی که حکایت از آن چیزی که از امام حسن عسکری (ع) نقل شده است، باقی مانده است. این مسجد بسیار قدیمی شده بود و آیت الله صافی گلپایگانی این مسجد را بازسازی کردند و اکنون بنای بسیار فاخری در شهر قم باقی مانده است. انشاءالله خداوند عالم بر درجات وی بیفزاید و روحش را با اولیای الهی محشور بفرماید و آثار و برکات علمی وی و در تمام امور خیری که آیت الله صافی گلپایگانی داشتند بعد از رحلت وی ادامه یابد. انشاءالله

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.