خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غربی ها سعی کردند درباره مسائل مختلف پیامبر تردید به وجود آورند

همایون همتی:

همایون همتی گفت: غربی ها سعی کرده اند درباره مهم ترین مسایل پیامبر تردید به وجود آورند. آنها خیلی بیشتر از ما بر روی سیره پیامبر کار کرده اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست «ضرورت آشنایی با سیره پیامبر(ص) و امامان(ع)» در حسینیه ارشاد با سخنرانی همایون همتی برگزار گردید.

وی در این نشست گفت: سیره یعنی تاریخ حیات پیامبر (ص). اندیشه او، سبک زندگی او، موضع گیری های او در شرایط گوناگون و … . یکی از قدیمی ترین کتبی که درباره سیره پیامبر اکرم نوشته شده است و کتاب مرجع و بسیار شناخته شده ای است کتاب سیره ابن اسحاق است. البته این کتاب نیاز به بازنویسی دارد چرا که توسط ابن اسحاق نوشته نشده است. بلکه حرف های او جمع آوری شده و بخش هایی از کتاب نیز اشکالاتی دارد که نیاز به اصلاح دارد. در نتیجه کتاب سیره ابن هشام نوشته می شود که در حقیقت بازنویسی کتاب ابن اسحاق است. جاهایی را که احساس می کرده تحریف یا اشتباهی در آن وجود دارد را سعی داشته اصلاح کند.

این استاد دانشگاه سپس افزود: پروفسور مارتین لینگس که استاد دانشگاه های آکسفورد و کمبریج بود که خودش نیز مسلمان شد چند کتاب راجع به اسلام دارد. یکی از آن ها به نام زندگینامه محمد (ص) است که انتشارات حکمت ترجمه و چاپ نموده است. دکتر شریعتی نیز کتابی با نام محمد خاتم پیامبران دارد که مجموعه مقالاتی است از چهره های گوناگون. خودش می گوید در این کتاب بر اسناد اهل سنت و کتاب سیره ابن هشام تکیه کرده ام. متأسفانه برخی به همین خاطر به او حمله کردند که شریعتی سنی است. اما او در ابتدای کتاب توضیح می دهد که من این کار را انجام دادم تا اهل سنت نیز به این کتاب رجوع کنند و رجوع به سایر کتب شیعه در میان اهل سنت رایج شود.

همتی در ادامه گفت: کتاب حیات و محمد نوشته محمد حسنین هیکل نیز از کتب قابل توجه است. در این کتاب به موضوع غرانیق پرداخته است که سلمان رشدی در کتاب آیه های شیطانی محور تمام حرف هایش مسأله غرانیق است. هیکل به نقد مسأله غرانیق پرداخته اما نقدش خیلی عمیق و فنی و دقیق نیست. درس فقه سیره سال هاست که در دانشگاه الازهر کرسی تدریس دارد. محمد الغزالی یکی از این اساتید است که بیش از ۱۰۰ تألیف دارد. وی که با مارکسیست ها مناظره می کرد، از تئوریسین های اخوان المسلمین بود و موقعیتی شبیه به شهید مطهری در جامعه ما دارد. کتابی با نام فقه السیره دارد که ترجمه نشده است. این کتاب در الازهر کتاب درسی است.

وی افزود: مجموعه مقالاتی تحت عنوان پژوهشی در سیره نبوی زیر نظر رسول جعفریان انجام گرفته است. کتاب نقد و بررسی منابع سیره نبوی نیز مجموعه مقالاتی است که زیر نظر رسول جعفریان انجام شده است. بررسی تحریفاتی که در سیره پیامبر صورت گرفته است نیز در کتاب زبیریان و تدوین سیره نبوی مورد توجه قرار گرفته است. اسلام شناس برجسته آلمانی خانم آنه ماری شیمیل که بنده با شاگردانش مرتبط هستم نیز کتابی دارد با عنوان محمد رسول خدا . وصیت کرد روی سنگ قبرم این حدیث حضرت علی (ع) را بنویسید که می گوید مردم خواب اند و زمانی که می میرند بیدار می شوند. آنه ماری شیمیل مسلمان نشد اما بسیار به اسلام علاقه داشت و از مولوی شناسان طراز اول جهان است.

همایون همتی سپس گفت: کارن آرمسترانگ مبلغ مسیحی و راهبه ای بود که رسماً اعلام کرد دیگر مسیحی نیست. می گوید من یک متفکر توحیدگرا هستم و یک متفکر آزاد هستم. خدا را قبول دارم ولی دین داری به سبک خودم دارم. کتاب های خوبی نوشته است که چند کتاب او راجع به پیامبر به فارسی ترجمه شده است. یکی از کتاب های او درباره پیامبر (ص) محمد پیامبری برای زمانه ما است که هیچ ناشری در انگلیس حاضر به چاپ آن نشد و توسط انتشاراتی در مالزی آن را به چاپ رساند. کارن آرمتسترانگ از کسانی بود که به سلمان رشدی نامه نوشت و در مقابل توهین های او از پیامبر (ص) دفاع می کند. در نوشته هایش توضیح داده که به دلیل مقابله با سلمان رشدی حمله های گوناگون به من صورت گرفته است. این کتاب را اخیراً آقای علیرضا رضایت توسط انتشارات حکمت ترجمه کرده است که کار خوبی است.

وی همچنین گفت: مونتگومری وات در دانشگاه قاهره سال ها ادبیات عرب خواند. سه گانه ای دارد با نام های پیامبر و دولتمند و محمد در مدینه و محمد در مکه . آقای پروفسور طارق رمضان استاد دانشگاه آکسفورد که شخصیت برجسته جهانی است و از دوستان خوب بنده است نیز کتابی دارد با عنوان جای پای پیامبر . متأسفانه آثار او به فارسی ترجمه نشده است که بسیار ضرورت دارد. در پرس تی وی نیز برنامه ای با عنوان اسلام و زندگی دارد. در قطر کالجی برای او تأسیس شده است که گاهی برای مدیریت این مجموعه به آن جا می رود. رابرت اسپنسر ژورنالیست معروف آمریکایی که زنده است کتابی دارد با عنوان حقیقت درباره محمد، بنیان گذار بی تسامح ترین دین جهان . اخیراً اپوزیسیون ایرانی که منتظر این اقدامات هستند این کتاب را به فارسی ترجمه کرده اند. از عنوان کتاب مشخص است که فحش نامه است.

همتی افزود: درباره جزئیات زندگی و رفتار حضرت محمد (ص) در تاریخ بسیار نوشته شده است که درباره هیچ یک از پیامبران الهی دیگر تا این حد گزارش وجود ندارد. به عنوان مثال کتابی است با نام خصائل النبی یا شمایل النبی یا کتاب طبقات ابن سعد که جزئی ترین حالات پیامبر در آن ها نقل شده است. ۴ منبع اصلی سیره پژوهشی عبارت اند از سیره ابن هشام، طبقات ابن سعد، تاریخ طبری و المغازی. در زمینه سیره پژوهشی باید آثار بیشتری بنویسیم. به جز سید جعفر شهیدی، سید جعفر مرتضی عاملی، دکتر جواد علی، رسول جعفریان، یوسفی غروی و دکتر حسین جعفری که پاکستانی است افراد دیگری را سراغ ندارم که کار قابل اعتنایی انجام داده باشند.

وی سپس عنوان کرد: در غرب خیلی بیشتر از ما بر روی سیره پیامبر کار کرده اند. سعی کرده اند درباره مهم ترین مسایل پیامبر تردید به وجود آورند. از نسب پیامبر شروع کرده اند تا پدر ایشان و کودکی پیامبر تا همسران او، جنگ ها، مسأله معراج، امی بودن پیامبر، منشور مدینه که منشور حقوق بشر است و سایر مسایل. حرف هایی که تماماً افسانه است و سندی برای آن ها نیست. در تل آویو دپارتمان و کرسی اسلام شناسی وجود دارد و مکتبی به نام مکتب اورشلیم در اسلام شناسی دارند.

همتی در ادامه اظهار داشت: یکی از تحریف هایی که انجام داده اند این است که پیامبر اسلام یهودی ستیز بوده است و ۴۰۰۰ هزار یهودی را در یک روز گردن زده است. چطور می شود در یک روز ۴۰۰۰ نفر را گردن زد؟! یا به دلیل یهودی بودن آن شاعر دستور داده است او را بکشند. برای نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی و آمریکایی یک جلد کتاب برای شرح این نامه ننوشته ایم. باید بیشتر روی این حرکت مقام معظم رهبری که برای اولین بار بود انجام می گرفت تلاش می کردیم.

منبع مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.