خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نهادهای دینی مسئولیت خود را گردن دیگران نیندازند/ نفوذ الحاد در همه سطوح

اسقف استاورپولوس:

دبیر صومعه متامورفوسیس یونان ضمن پرداختن به رواج الحاد مدرن در غرب، گفت: برخی با آمارسازی می‌گویند در آلمان، آمریکا و ایران و… تعداد ملحدین بیشتر شده است و از این طریق تلاش می‌کنند تا ذهن بچه‌ها را به سمت الحاد ببرند، ولی فکر نمی‌کنم این آمارها درست باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اسقف ایگناتیوس استاورپولوس، دبیر صومعه متامورفوسیس یونان، در نشست علمی «تجربیات کلیسای ارتودکس در مواجهه با گسترش جریان آتئیسم»، گفت: می‌خواهم وضعیت کنونی و آینده ایران را ترسیم کنم؛ فرض کنید سال ۲۰۰۵ است و دولت به شما گفته که حق ندارید سالروز میلاد پیامبر(ص) را جشن بگیرید، الان همین وضعیت در بسیاری از کشورهای غربی وجود دارد و موانعی را پیش روی کلیسا قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه من استاد دانشگاه نیستم که بخواهم از این منظر به الحاد بپردازم، بنابراین آنچه را در قلبم می‌گذرد بیان می‌کنم، اضافه کرد: یکی از مسائل این است که عقاید انسان‌ها عمدتاً در حد باور به وجود خداست و کاری با احکام شریعت و دین ندارند؛ افرادی که سیاستگذار و حتی خیرخواه و بعضا استاد دانشگاه هستند وقتی با جوانان و حتی با بچه‌ها صحبت می‌کنند ذهن آنان را به هم می‌ریزند. آنان ظاهرالصلاح هستند، ولی می‌گویند چرا باید به خدا معتقد باشیم و به فرض که معتقد باشیم پایبندی به احکام شریعت چه سودی دارد؟ امروز با چنین بیماری‌ای در جهان روبه‌رو هستیم. اگر به عنوان مسلمان به فرزندانمان در مورد اسلام چیزی یاد ندهیم و به عنوان یهودی و مسیحی در مورد سنت‌های دینی حرف نزنیم، آنان ملحد خواهند شد.

دبیر صومعه متامورفوسیس یونان با طرح این پرسش که قرار است الحاد چه چیزی را به آنان بیاموزد، اظهار کرد: از نظر نمادین الحاد شبیه خون در بدن است. به عنوان شخصیت‌های دینی باید بدانیم که الحاد چگونه در رگ‌های دنیا جاری است و وظیفه ما برای جلوگیری از آن چیست؟ اگر می‌خواهیم عملاً جلوی الحاد را بگیریم، باید دین را به فرزندانمان بیاموزیم.

رشد زیرپوستی الحاد در جهان

وی با بیان اینکه در سن ما محال است که کسی باورهایمان را تغییر دهد، چون ما پیروان ادیان ابراهیمی به همدیگر احترام می‌گذاریم و به خدای واحد و خالق عالمی معتقدیم، افزود: ما به دیدار اقوام و زیارت اماکن متبرکه می‌رویم و دعا می‌کنیم و این مبنای اخلاقی در ادیان شمرده می‌شود، اما چالش بزرگ جوامع، سرنوشت اعتقادات فرزندانمان است، چون الحاد به صورت زیرپوستی در همه سطوح نفوذ کرده است.

اسقف استاورپولوس تصریح کرد: حتی برخی با آمارسازی می‌گویند در آلمان، آمریکا و ایران و… تعداد ملحدین بیشتر شده است و از این طریق تلاش می‌کنند تا ذهن بچه‌ها را به سمت الحاد ببرند، ولی فکر نمی‌کنم این آمارها درست باشد؛ البته اگر شما از من بپرسید که آیا کلیسا و جامعه دینی ما در معرض انحطاط است، جواب خواهم داد آری؛ جهان مسیحیت در سراشیبی انحطاط قرار گرفته و به همین دلیل الحاد جلوه بیشتری یافته است. البته به لحاظ علمی، آمار متقنی ندیده‌ام که طبق آن گفته شود چرا کلیسا در معرض انحطاط است؟ به عنوان کشیش معتقدم که الحاد خودش را در قالب غول نشان می‌دهد، چون ما به فرزندانمان چیزی از مسیحیت نمی‌آموزیم و اگر بیاموزیم، خواهیم دید که الحاد آنقدر هم بزرگ نیست؛ ما در کلیسای خودمان رو به انحطاط هستیم. البته مسئله دیگر این است که افرادی که رسانه‌های جهان در دست آنان است و تبلیغات دنیا را برعهده دارند طرفدار الحادند و آن را تبلیغ می‌کنند.

نهادهای دینی مسئولیت خود را به گردن دیگران نیندازند

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از الحاد، علاوه بر نگریستن به بیرون باید به درون خود هم بنگریم. اگر ما اشتباه کنیم و به جای بررسی مشکلاتمان، مسئولیت و قصور را به گردن نهاد تعلیم و تربیت و دولت بیندازیم، فرصتها را از دست داده‌ایم و به رواج الحاد کمک کرده‌ایم. باید به خودمان بپردازیم و بیندیشیم و کاری به دیگران نداشته باشیم. در این صورت الحاد وجود نخواهد داشت.

اسقف ایگناتیوس استاورپولوس با بیان اینکه باید در مورد ایمانمان نظریه‌پردازی کنیم، تصریح کرد: پنجمین مرتبه است که به ایران آمده‌ام و خوشحالم که علمای زیادی در ایران وجود دارد و می‌توانند نظریه‌پردازی و نیز آموزه‌های دینی را در کودکان نهادینه کنند. ما به عنوان رهبران دینی در غرب اغلب اوقات مردم را به تمسخر گرفتیم. به همین دلیل وقتی با مردم صحبت می‌کنیم، ترجیح می‌دهند که به سمت کلیسا نروند. رسوایی‌های زیادی در کلیسا وجود دارد و باید جلوی آن را بگیریم و تدبیری جدی داشته باشیم تا رغبت به کلیسا زیاد شود. تعلیم و تربیت این نیست که فقط به بچه‌ها آموزش دهیم، بلکه بزرگسالان و ما هم نیازمند یادآوری آموزه‌های دینی هستیم تا در جامعه عملی شوند و بدین ترتیب غول الحاد شکست می‌خورد.

دبیر صومعه متامورفوسیس یونان با طرح این پرسش که چگونه می‌توان برای الحاد خط پایان قرار داد؟ گفت: اولین قدم و مانع در برابر الحاد، در قلب و ذهن افراد وجود دارد و اگر کلیسا را در غرب تقویت و ذهن و قلب مردم را آماده کنیم، جولان الحاد کمتر خواهد شد. متأسفانه چند سال قبل در آلمان کشیشی دور منزلش را دیوار کشیده بود و کسی را به منزلش راه نمی‌داد، ولی وقتی بالاخره افرادی راه یافتند، دیدند که همه چیز را با طلا برای خود درست کرده است؛ چنین رفتارهایی منجر به گسترش الحاد و دوری از دین می‌شود. در ابتدا که اسقف‌ها از تکنولوژی مانند موبایل‌ استفاده کردند، برخی به ما می‌گفتند که چرا باید از این وسایل استفاده کنید، می‌گفتند که شما فقط باید دعا بخوانید ولی افراد جوان خوشحال بودند که ما هم از تکنولوژی استفاده می‌کنیم.

رسوایی کلیسا مانعی برای جذب مردم

وی تأکید کرد: باید از وسیله‌ای که دشمن استفاده می‌کند استفاده کنیم؛ البته فقط در فضای دینی و کاری به مسائل سیاسی ندارم. باید بدانیم که دشمن در جامعه ما را تهدید می‌کند. الحاد مدرن از دو دهه قبل در دانشگاه‌های آمریکا شروع شد؛ البته الحاد فلسفی از قرون قبل‌تر شروع شده بود و باید برای مواجهه با الحاد جدید آماده باشیم. ما در کلیسا آموزش می‌دهیم، ولی خطر عمده، رسوایی‌هایی است که در کلیسا پدید آمده، چون افرادی که متکفل دین هستند به آموزه‌های دینی عمل نمی‌کنند. بنابراین جوانان به کشیش شدن علاقه ندارند. در یونان هم این مشکل هست. بنابراین چگونه می‌توانیم بدون کلیسا و کشیش دین را آموزش دهیم. الحاد مشکلی است که در بین پیروان همه ادیان وجود دارد و مشکل یک دین مثل اسلام یا مسیحیت نیست.

اسقف استاورپولوس اظهار کرد: تجربه نشان داده است کسانی که معتقد به خدا هستند هم طولانی‌تر و هم سالم‌تر زندگی می‌کنند و حتی وقتی پزشک به آنان می‌گوید که شما می‌میرید، چون به خدا باور داشتند بهتر آن را می‌پذیرند و حتی سبب بهبودی آنها شد. الحاد جدید هیچ آینده‌ای ندارد، زیرا هیچ مسیری روشنی را در برابر افراد قرار نمی‌دهد و به همین دلیل خود مضمحل خواهد شد؛ بنابراین دین می‌تواند راه حلی را ارائه بدهد و از مشکلات زندگی گره‌گشایی کند. مؤمنان باید وارد جنگ عقیدتی با الحاد شوند و زندگی دینی را در عمل نشان دهند و باور کنند که الحاد نابودشدنی است.

افزایش کشتار در جهان با رواج آتئیسم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حامد صحاف کاشانی، دبیر همایش مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت، در این پیش‌نشست که اولین نشست علمی همایش بین‌المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت است، گفت: خداوند فرموده است که بیایید در کلمه سواء(مشترک) با هم گفت‌وگو کنیم. اگر بزرگان ادیان بخواهند با تأخیر به گفت‌وگو و استفاده از تجارب دیگران روی بیاورند، پیروان خود را از دست خواهیم داد.

وی گفت: جریان آتئیسم ادیان را متهم می‌کند که هر وقت قدرت داشتند جنگ و نزاع را آغاز کرده‌اند، ولی طبق تحقیقات، وقتی در صد سال اخیر آتئیسم و کمونیسم رشد کرد، جنگ‌های زیادی رخ داد و تعداد افراد کشته‌شده با تعداد کشته‌شدگان ۲۵۰۰ سال قبل برابرند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.