خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آئین پرسه همگانی اورمزد در آرامگاه زرتشتیان یزد برگزار می‌شود

آئین پرسه همگانی اورمزد و اسفندماه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در آرامگاه زرتشتیان یزد برگزار می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آئین پرسه همگانی اسفندماه با همکاری گروهی از انجمن‌های زرتشتیان یزد و انجمن موبدان یزد، دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی ساعت ۱۵ در آرامگاه زرتشتیان برگزار می‌شود.

هر هازمانی به باورها و آئین‌ های خود زنده است و پایا و پویا می‌ماند. از آنجایی که در گاه‌هایی از تاریخ ایران، شمار درگذشتگان به شوند جنگ، بیماری و … بسیار بوده است،‌ برگزاری آئین پرسه برای تک‌تک آنان بسیار دشوار می‌شود. از این‌رو نیاکانمان با برگزاری دو پرسه همگانی در سال، درگذشتگان را یاد می‌کردند. اورمزد و اسفندماه که می‌شود یاد آن هزاران هزار فرزندی را گرامی می‌داریم که در دفاع از مرزوبوم ایران‌زمین از جان گذشتند و اکنون بخشی از این خاک اهورایی هستند. درود می‌فرستیم بر فروهر پاک سینه‌ سپرکردگان نام ایران، بزرگی ایران، آبادی و آزادی ایران.

آئین «پرسه» از ریشه «پرس» به چم (:معنای) «پرسیدن» است. در آئین پرسه، دوستان و خویشان برای پرسیدن چگونه بودن بستگان و نزدیکان تازه درگذشته به دیدارشان می‌روند و برای کسی که درگذشته آیین یادبود برگزار می‌کنند و یادش را گرامی می‌دارند. در آئین نیاکانی، همپرسگی با خانواده‌ی درگذشتگان سفارش شده است.

آئین پرسه زرتشتیان یزد
مراسم و آئین پرسه از سنت کهن و باستانی رایج در میان <a data ail=116733 target= blank href=httpsadyannewscomtagزرتشتیان title=زرتشتیان>زرتشتیان<a> ایران در روزهای پایانی سال انجام می‌گیرد

خانواده‌های درگذشتگان می‌توانند برای هماهنگی و دریافت آگاهی از شیوه برگزاری پرسه، با دبیرخانه انجمن زرتشتیان یزد در روز یکشنبه ۲۴ بهمن‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۳ تماس بگیرند.

منبع امرداد
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.