خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اظهارات پاپ فرانسیس در خصوص مشکلات کشیشان

پاپ یک مقام رسمی در مسیحیت است. در این مقاله قصد داریم اظهارات پاپ فرانسیس را درباره مشکلات کشیشان مطالعه نماییم. پس با ما همراه شوید.

سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)- در مسیحیت و قانون کلیسا نظامی برقرار است که به واسطه آن، کشیش‌ها باید به صورت مجرد زندگی کنند. تجرد کشیشان موضوعی است که به تازگی مورد بحث قرار گرفته است. پاپ فرانسیس فردی است که به دنبال اصلاحات کشیشی می‌باشد. این عالم دینی «ایدئولوژی لحظه» را رد می‌کند و هم‌کیشان خود را به راه سومی تشویق می‌نماید که در این مطلب جای بحث دارد.

موضوعی که پاپ فرانسیس را در شهر واتیکان دچار نگرانی کرده است، بحران آزار جنسی می‌باشد. این موضوع اعتبار کلیسا را خدشه‌دار کرده و در سراسر جهان بحث‌برانگیز شده است. به همین خاطر عالمان دینی مسیحیت در نشست‌های متعدد به دنبال راه حلی برای این موضوع هستند. در واقع قانون تجرد کشیشان موجب شده در سال‌های اخیر تعداد مردانی که برای این حوزه داوطلب می‌شوند، به شدت کاهش یابد. همچنین این موضوع اخیراً برای کلیسا نگران‌کننده شده است. کاردینال مارک اوئل، به عنوان رئیس بخش نظارت بر اسقف‌های واتیکان، این موضوع را «بحران کشیشی امروزی» می‌نامد.

پاپ فرانسیس واتیکان کشیش
پاپ فرانسیس و کاردینال آلمانی راینهارد مارکس اسقف اعظم مونیخ

اظهارات پاپ فرانسیس در خصوص تجرد کشیشان

پاپ فرانسیس فردی متعادل است که در سخنرانی‌ها و نشست‌های مذهبی همیشه مانع از افراط‌گرایی می‌شود. او فردی است که نه طرفدار جناح چپ و نه طرفدار جناح راست است. بلکه با نگاهی متعادل و معقول به این حوزه و موضوعات مختلف می‌نگرد. همچنین پاپ در سخنرانی خود اظهار می‌کند: سوء استفاده جنسی تنها نوک کوه یخ است که نقطه‌ای قابل مشاهده و منحرف می‌باشد. او معتقد است انحرافات عمیق‌تری در جامعه کشیشان وجود دارد که باید به آن‌ها نیز پرداخته شود. غسل تعمید، راز و نیاز و اعتراف به گناهان تنها برخی از اعمال کشیش‌ها در کلیسا محسوب می‌شود. در این بین مشکلاتی متوجه کشیشان در کلیسا است که آن‌ها را نیز باید پیگیری کرد. در این سخنرانی پاپ می‌گوید: «بدون دوستان و بدون دعا، تجرد می‌تواند به باری غیرقابل تحمل برای عالمان دینی تبدیل شود.» این موضوعی است که همچنان مورد بحث قرار دارد.

ورود قانون ازدواج در کلیسا از سوی پاپ فرانسیس درباره برخی از افراد ذکر می‌شود. زیرا او به کاردینال آلمانی راینهارد مارکس، اسقف اعظم مونیخ می‌گوید: “اگر برخی از کشیش‌ها ازدواج کرده بودند، بسیار بهتر بود.” البته پاپ به این دلیل چنین اعتقادی دارد زیرا مبارزه با تنهایی را بر تأمین تمایلات جنسی برتر می‌داند. در واقع او از تنهایی عالمان دینی و زندگی یکنواخت آن‌ها گله‌مند است. در ادامه این گفت‌وگو پاپ بیان می‌دارد: کشیش‌ها باید بتوانند آزادانه مشکلات خود را مطرح نمایند. این مطالبه باید همراه با صمیمیت و احترام باشد.

نکته دیگری که توسط فرانسیس ذکر می‌شود، درباره نیاز مردم است. او می‌گوید: «مردم خدا، شبانانی می‌خواهند» که با عنوان الگویی از حضرت عیسی، شفقت و نگرانی به مردم ارائه دهند. یعنی نقش عالمان دینی در جامعه و برای مردم، باید به نوع زندگی و طریقه حضرت عیسی نزدیک باشد. او معتقد است که مردم به “کارگزاران روحانی” یا “حرفه‌های مقدس” نیازی ندارند.

منبع religionnews
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.