خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

️گسترش عجیب خرافات در جامعه

اگر در همه جای دنیا تکنولوژی قاتل خرافات و باورهای غلط باشد، در ایران اتفاقا در سال های اخیر آن را تشدید هم کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طالع بینی های چینی، هندی، ایرانی، اختر شناسی و… از آنها که تمام انسان های دنیا را به ۱۲ قسمت مشخص تقسیم میکنند هم در بازار نشر ایران خاطرخواه زیادی دارند.

موضوع آنقدر عمومی شده که سررسید های ویژه، هدایا و.. البته این برای شوخی کردن، خوش بودن یا بهانه ای برای گپ زدن اصلا بد نیست، اما وقتی خیلی ها آینده و زندگی شان را بر این اساس شکل میدهند، دیگر موضوع رنگ و بوی شوخی و بهانه ندارد.

در فضای اینترنت پر است از فال های روزانه، هفتگانه، دو هفتگانه و ماهانه بر اساس ماه تولد. برای سال های تولد هم طالع بینی های سالانه منتشر می شود.

طبق آمار حدود ۷ و نیم میلیون صفحه اینترنتی در مورد فال و طالع بینی به زبان فارسی در فضای مجازی وجود دارد. این رقم کمی نیست و میتوان گفت تقریبا به ازای هر ۱۰ نفر ایرانی، یک صفحه در خصوص فال و طالع بینی وجود دارد.

در مورد اجنه، جن گیری و ارواح ۳۶۷ هزار صفحه فارسی وجود دارد و برای بخت گشایی و طلسم و دعا ۷۷۰ هزار مورد در مرور گر گوگل ثبت شده است.

امروز در ایران بیش از دو هزار عنوان کتاب در زمینه خرافات و فال و طالع بینی و… وجود دارد.

اگر تیراژ متوسط کتب مربوط به طالع بینی، فال گیری و جن و تسخیر ارواح را برای هر عنوان سه هزار نسخه بدانیم(که در پاره ای از موارد بسیار بیش از این رقم است و دو هزار نسخه از متوسط تیراژ کتاب در ایران بالاتر است)

به بیانی ما سه میلیون و ۱۵۰ هزار جلد کتاب در خصوص مسائلی از این دست در کشور داریم. عناوینی که به طور فزاینده ای تجدید چاپ می شوند.

این یعنی با توجه به جمعیت ایران در آخرین سرشماری، به ازای هر ۲۳ نفر ایرانی، یک نسخه کتاب در زمینه موضوعات ذکر شده وجود دارد.

اگر در همه جای دنیا تکنولوژی قاتل خرافات و باورهای غلط باشد، در ایران اتفاقا در سال های اخیر آن را تشدید هم کرده است.

ما در محیط مجازی نیز با تعداد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار صفحه در موضوعاتی نظیر: جن گیری، طلسم و دعا، فالگیری، طالع بینی، کف بینی و… مواجه هستیم.

بازدید این صفحات بسیار بالا هستند، به طوری که ترافیک رنک سایت پرشین فال، از ایران در سایت الکسا رتبه ۳۱۲ دارد.

مجموع این آمارها، ایجاد فضایی خرافاتی در جامعه ایرانی را زیاد دور از ذهن نمی سازد. رمالان روز به روز در کشورمان بیشتر ریشه می دوانند، دعا نویسان جای پزشک های متخصص و مشاوران را گرفته اند و اعتقاد به کسانی که مدعی کارشناسی در علوم غریبه هستند، روز به روز بیشتر می شود.

فضایی که متاسفانه در نگاهی کلان، حاصل فعالیت های خواسته یا ناخواسته ای است که لااقل ۲۰ سال قدمت دارند؛ همین چند سال قبل، انتشاراتی با لذت تمام، پیشگویی های نوستراداموس را منتشر می کردند و آن ها را تایید باور های مذهبی ایرانیان می دانستند.

کتاب های آموزش کف بینی، جن شناسی(توسط افرادی که تحصیلات مذهبی منتاسب نداشتند)، داستان های غیر واقعی(!) از قدرت های ماورایی اجنه و… نوشته می شد و در تیراژ های چند هزارتایی با اب و تاب زیاد منتشر و به فروش می رسید؛

نزدیک به ۸۰۰ سال قبل در ایران نظامی گنجوی در شرف نامه چنین سروده است:

چو عاجز شود مرد چاره سگال

ز بیچارگی در گریزد به فال

حکایت مردمی است که به انواع و اقسام مشکلات معیشتی دچارند و حاضرند پول های گزافی را خرج خواندن از نیروهای فوق العاده و ماورایی کنند، نیروهایی که اگرچه تقریبا به محک تجربه دریافتند هیچ تاثیری در زندگی آنان ندارد، اما با این حال پول میدهند تا خیال خوشی را بخرند.

مشخص نیست از کجا، مردم ایران تا به این حد به دست یافتن به هر چیزی با یک تکه کاغذ و خطوط کج روی آن دل می بندند، گاه تا میلیون ها تومان خرج خزعبلات مدعیان دروغین میکنند و باز هم از این سوراخ گزیده می شوند.

آمار مشخصی از تعداد و سطوح و رتبه های دعا نویسان، رمالان، کف بین ها و دعانویسان و… که جملگی این روزها “مدعیان دورغین” خوانده می شوند وجود ندارد، اما نقدا می توان تعداد تولیدات فرهنگی مرتبط را به بررسی نشست.

بیش از سه میلیون جلد کتاب و بیش از هفت میلیون صفحه اینترنتی در زمینه جن و اجنه، طالع بینی و فال، بخت گشایی و طلسم، کف بینی و… این آمارها متعلق به کدام کشور می تواند باشد.

منبع کانال تلگرامی روشنگرمدیا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.