خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دادگاه عالی کارناتاکا در هند ممنوعیت حجاب در مدارس را تایید کرد

سازمان اسلامی دانشجویان در هند نیز که نماینده هزاران محصل مسلمان در سراسر کشور است، گفت که نگران این حکم هستند.

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز)، دادگاهی در هند ممنوعیت استفاده از حجاب در کلاس‌های درس را در ایالت جنوبی این کشور تایید کرد که می‌تواند نخستین نمونه برای سراسر کشور باشد که جمعیت بزرگی از مسلمانان را در خود جای داده است.

به گزارش رویترز، قاضی ارشد “ریتو راج آواستی” از دادگاه عالی کارناتاکا در جنوب هند در حکمی گفت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که استفاده از حجاب توسط زنان مسلمان بخشی از انجام وظایف اصلی و مهم مذهبی در دین اسلام نیست!»

وی ادامه داد: «دولت قدرت و اختیار دارد که درباره خط مشی استفاده از یونیفورم نظر بدهد. ما بر این عقیده هستیم که دستور استفاده از لباس فرم برای مدارس صرفا یک محدودیت معقول از نظر قانون اساسی است که محصلان نمی‌توانند به آن اعتراض کنند.»

پیش از صدور این حکم، مقام‌ها و مسئولان این ایالت مدارس و کالج‌ها را تعطیل کرده و محدودیت‌هایی را در تجمعات عمومی با هدف جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی وضع کردند.

سازمان اسلامی دانشجویان در هند نیز که نماینده هزاران محصل مسلمان در سراسر کشور است، گفت که نگران این است حکم امروز باعث شود تا ایالت‌های بیشتری در کلاس‌های درس خود ممنوعیت حجاب را اعمال کنند.

کارناتاکا، تنها ایالت جنوبی است که توسط حزب ملی گرای هندو “بهاراتیا جاناتا” به رهبری نخست وزیر نارندرا مودی اداره می‌شود و سال آینده میلادی انتخابات مجلس ایالتی را برگزار می‌کند.

منتقدان می‌گویند حزب مودی احتمالا از این تفرقه بین مسلمانان و هندوها نفع می‌برد اگرچه حزب گفته که مساله ممنوعیت حجاب ربطی به تلاش‌های سیاسی آن ندارد.

محصلانی که این ممنوعیت را در دادگاه به چالش کشیده بودند، گفتند که داشتن حجاب یک حق اساسی است که بر اساس قانون اساسی هند تضمین شده و یک عمل ضروری اسلام است.

منبع کانال تلگرامی دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.