خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن هولی، جشنواره‌ای با ریشه مذهبی و پراکندگی ملی

هولی پیروزی خیر بر شر را جشن می گیرد. جشن هولی در سایر کشورهای آسیای جنوبی مانند نپال، پاکستان و بنگلادش نیز برگزار می شود که جمعیت قابل توجهی از هندوها دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان‌نیوز)- جشنواره هولی که به عنوان جشنواره رنگ‌ها نیز شناخته می‌شود، آغاز فصل بهار در شبه قاره هند است. هولی در بیشتر مناطق هند جشن گرفته می‌شود و هر منطقه سنت‌های خاص خود را دارد. جشن‌ها در شمال هند رنگارنگ‌تر و زنده‌تر هستند، در حالی که جشن‌ها در بخش نواحی جنوب عمدتاً مبتنی بر آیین‌های مذهبی در معبد متمرکز هستند. ریشه‌ی این جشن در مذهب هندو است و اکنون رنگ و بوی ملی یافته است.

هولی جشن هندو

میلیون‌ها هندو در سراسر جهان هر ساله در آستانه بهار برای جشن گرفتن هولی آماده می شوند. این جشن در فاگون، دوازدهمین ماه تقویم هندو برگزار می‌گردد که در سال ۲۰۲۲ ، منطبق با ۱۸ مارس می‌شود. با کاهش قابل توجه موارد ابتلا به کووید۱۹ پس از دو سال مبارزه هندوستان با ویروس، میلیون‌ها نفر برای این جشن پس از عدم برگزاری جشن در سال گذشته آماده می‌شوند.

هولی پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرد و داستان‌های مختلفی در مورد منشا آن وجود دارد. محبوب‌ترین افسانه در اساطیر هندو می‌گوید این جشنواره نشان‌دهنده پیروزی لرد ویشنو بر پادشاه هیرانیاکاشیاپو است، کسی که هر کسی را که از او نافرمانی می‌کرد یا خدایان دیگر را می‌پرستید، می‌کشت. این پادشاه پسری به نام پراهلاد داشت که هرگز پدرش را نمی پرستید و به جای آن ویشنو را می پرستید. هیرانیاکاشیاپو چنان ناراضی بود که با خواهرش هولیکا برای کشتن پسرش توطئه کرد.

هولی جشن هندو

هولیکا پذیرفت که برادرزاده‌اش را داخل آتش به قتل برساند، اما، ویشنو به نجات پراهلاد آمد و هولیکا در آتش سوخت. تا به امروز، پیروان هندوئیسم، هولیکا داهان را در آستانه هولی با آتش‌افشانی در محله‌های خود جشن می گیرند.

برگزاری جشنواره هولی در تمام مکان‌های مختلف هند بطور یکسان برگزار می‌شود. اما شیوه‌های آن شاید یکسان نباشد و در مدت زمان برگزاری جشن‌ها و آنچه مردم انجام می‌دهند تفاوت وجود دارد. به عنوان مثال، برخی در جشن آتش هولیکا داهان در آستانه هولی شرکت نمی‌کنند. زیرا در آن منطقه این سنت را ندارند. هولی مردم را گرد هم می آورد و این جشنواره از مرزهای مذهبی خود فراتر رفته است.

هولی جشن هندو

جشن هولی معمولاً دو روز طول می کشد؛ یک روز هولیکا دهان و یک روز پرتاب رنگ روی یکدیگر از نکات برجسته آن است. در این روز، مردم در هر سنی به خیابان ها می آیند تا یکدیگر را با رنگ خشک یا مرطوب آغشته کنند و با رنگ پودری و آب دوش بگیرند. در برخی مناطق مردم حتی روی پشت بام‌های خود می‌ایستند تا بالن‌های آب را روی افراد گذری که در خیابان‌ها راه می‌روند پرتاب کنند.این جشنواره سبب پیوند مردم، فرهنگ ها و حتی غریبه ها به یکدیگر می‌شود.

هولی جشن هندو

هولی فراتر از امور دینی است که از آن سرچشمه می گیرد. بلکه امروزه در مورد عشق و جشن گرفتن رنگ های زندگی در آغاز بهار است. جشن هولی در سایر کشورهای آسیای جنوبی مانند نپال، پاکستان و بنگلادش نیز برگزار می شود که جمعیت قابل توجهی از هندوها دارند. این جشن توسط مهاجران هندو در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و استرالیا نیز برگزار می‌شود.

منبع aljazeera
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.