خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا پیشرفت دانش و فنّاوری جایی برای نیاز بشر امروزی به دین و امر مذهبی باقی گذاشته است؟

در دنیایی که معجزه‌های علمی اطراف ما را گرفته است، آیا مذهب و اعمال مذهبی حرفی برای گفتن دارد؟

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به دلایلی بارها ادعا شده است که اساس باور مذهبی از جهل و خرافات سرچشمه می‌گیرد؛ اما اگر این‌طور باشد، آیا نباید در دنیایی که تحصیل و تفکر روز به روز در حال پیشرفت است، جایی برای مذاهب باقی نمی‌ماند؟

حداقل به دو دلیل ادیان هنوز هم پابرجا هستند:

اول این‌که افراد مذهبی معمولاً شادتر و سالم‌تر هستند و عمر طولانی‌تری دارند. در زمان فرا رسیدن مرگ نیز مرگ آسان‌تری را تجربه می‌کنند.

دلیل دوم این‌که افراد مذهبی بیشتر خود را متعلق به جوامع می‌دانند؛ طبق نظرسنجی‌های به عمل آمده، کسانی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، احساس می‌کنند زندگی ارزشمندتری دارند و بیشتر با جوامع خود در ارتباط هستند. این در حالی است که افسردگی و گوشه‌گیری در افراد غیرمذهبی بیشتر است.

جالب است بدانید که بخشی از جذابیت دین برای افراد مذهبی به این دلیل است که انجام اعمال مذهبی به شکل هماهنگ، موجب تحریک سیستم اندورفین مغز می‌شود.

موادی که در این حالت در بدن ترشح می‌شوند، احساس آرامش به فرد می‌دهند و آستانه تحمل درد را بالا می‌برند. همچنین اندورفین موجب تقویت پیوندهای دوستی می‌شود و این یکی از دلایلی است که ادیان را برای تقویت انسجام در جامعه مؤثر می‌کند.

برای مطالعه نظریه کامل رابین دانبار (Robin Dunbar)، روانشناس تکاملی دانشگاه آکسفورد و نویسنده کتاب «چگونه دین تکامل یافت و چرا پایدار می‌ماند»، به این لینک (+) مراجعه نمایید. وی در این گزارش به مغزخوانی در دین و علت ایجاد فرقه در دین‌های مختلف نیز پرداخته است.

مترجم: فرناز عظیمی

منبع گاردین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.