خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترکیه شیوه باستانی اقامه نماز تراویح در دوره عثمانی را احیا می‌کند

نهاد مذهبی ترکیه در سال جاری با بازگشت نسبی زندگی به روال عادی در این کشور، تصمیم گرفت تا این سنت باستانی را که از آغاز قرن نوزدهم در کاخ‌های سلاطین عثمانی رایج بود، احیا کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پس از گذشت نزدیک به دو قرن، سازمان دیانت ترکیه همزمان با تصمیم خود برای بازگشایی مساجد برای اقامه نماز جمعه و تراویح که به مدت دو سال به دلیل شیوع بیماری همه‌گیری کرونا به حالت تعلیق درآمده بود، امسال تصمیم گرفت که روش «أندرون» را در اقامه نماز تراویح در ماه رمضان احیا کند.

نهاد مذهبی ترکیه در سال جاری با بازگشت نسبی زندگی به روال عادی در این کشور، تصمیم گرفت تا این سنت باستانی را که از آغاز قرن نوزدهم در کاخ‌های سلاطین عثمانی رایج بود، احیا کند.

خواندن نماز تراویح به روش «أندرون» نخست در قصرهای خلافت عثمانی برگزار می‌شد و این روش پس از آن به مساجد نیز گسترش یافت و در ایام خاص برگزار می‌شد. در این روش، خواندن ۳ رکعت اول نماز تراویح در مقام (موسیقی) اصفهان انجام می‌شود و امام در رکعت چهارم به سمت مقام صبا روی می‌آورد، در حالی که مؤذنان به خواندن نغمات و مناجات بر پیامبر در مقام صبا می‌پردازند.

امام در هر ۴ رکعت طبق مقامی که در آن بزرگ مؤذنین بر پیامبر صلوات و دعا می‌خواند، بین مقام‌ها حرکت می‌کند و پس از اتمام، به خواندن نغمه‌ها و ادعیه می‌پردازد و پس از اقامه نماز وتر به مرحله ذکر و تسبیح می‌رود.

این مراسم ده‌ها هزار نمازگزار را برای اقامه نماز تراویح به این شکل در عمارت تاریخی ایاصوفیه در ماه رمضان به سوی خود می‌کشاند.

پس از تصمیم به تبدیل موزه ایاصوفیه به مسجد در بیست و چهارم جولای ۲۰۲۰، امسال و پس از ۸۸ سال برای اولین بار، نماز تراویح در آن برگزار می‌شود.

ایاصوفیه در قرن ششم پس از میلاد به عنوان یک کلیسای بیزانسی ساخته شد و بیش از نه قرن چنین بود تا اینکه قسطنطنیه، پایتخت دولت روم شرقی، شهری اسلامی و بعداً مقر خلافت اسلامی شد و این کلیسا توسط سلطان محمد عثمانی به مسجد تبدیل گشت.

منبع کانال دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.