همه پرسی فلسطین | باقری: عدالت هیچ قرابتی با تجاوز و اشغالگری صهیونیستها ندارد/ طحان نظیف: همه پرسی زمین بازی را به نفع جبهه مقاومت تغییر می دهد
گزارشی از همایش «همه پرسی فلسطین»؛
افتتاحیه همایش بینالمللی «همه پرسی فلسطین» به همت اندیشکده راهبردی مقاومت دانشگاه امام صادق(ع) و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی امروز ۷ اردیبهشت ماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، طرح «همه پرسی فلسطین» در طول طرح مقاومت اسلامی است.
در ابتدای این نشست جلال درخشه دبیر علمی این همایش اظهار داشت: مسأله فلسطین بدون تردید مسأله اساسی جهان اسلام به ویژه از زمان بیانیه بالفور است که زمینه اشغال فلسطین را فراهم کرد. اعراب مسلمان درمبارزه با این رژیم ۴ جنگ را در سال های مختلف انجام دادند و سعی کردند حقوق از دست رفته فلسطینیان را جبران کنند که البته این امر نتوانست مسأله اشغالگری را حل کند و به تثبیت بیشتر رژیم اشغالگر قدس منجر شد.
او ادامه داد: پیروزی انقلاب اسلامی ایران فصل نوینی از مبارزات علیه رژیم صهیونیستی بود. امام مسأله فلسطین را به عنوان یکی از مهمترین مسائل سیاست خارجی ایران طرح نمود و تعطیلی سفارت اسراییل و قطع روابط دیپلماتیک با آن یک اقدام راهبردی بود.
درخشه افزود: امام در ۱۶ مرداد ۵۸ آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس و به جهت حمایت از قدس شریف تعیین نمودند. امام با این پیام مسأله فلسطین را در کانون مسایل سیاسی جهان اسلام قرار دادند. اعلام روز قدس آغاز یک مبارزه گسترده ای بود که در ذیل اسلام گرایی قرار می گرفت. لذا ایران پایه گذار مبارزات اسلام گرایانه ای است که مسأله فلسطین را در صدر مسایل جهان اسلام قرار داد که ضمن آن و با این نگاه بخش های زیادی از جنوب لبنان آزاد شد.
او با بیان اینکه پیشنهادات مختلفی برای حل مسأله فلسطین داده شده که نتیجه آن تثبیت رژیم شده است، گفت: آخرین پیشنهاد مطرح شده در این باره توافق ابراهیم است که بسیاری هم پذیرفته اند.
دبیر علمی همایش افزود: جمهوری اسلامی طرحی را برای حل و فصل مسأله ارایه داده که به عنوان طرح همه پرسی فلسطین توسط مقام معظم رهبری بیان شد. این طرح بخشی از راه حل مسأله فلسطین است و در طول طرح مقاومت اسلامی قرار می گیرد.
درخشه افزود: این طرح بر ۴ محور استوار است که بر بازگشت آواره ها، برگزاری همه پرسی توسط مردم اصلی فلسطین و نه اشغالگران، تشکیل نظام سیاسی منبعث از مردم فلسطینی اصیل و تصمیم گیری نظام سیاسی جدید درباره مردم غیر فلسطینی، تاکید دارد.
او گفت: این طرح به تجاوزگری پایان می دهد اما مورد توجه مجامع بین المللی قرار داده نشده است که البته طی نامه ای در سازمان ملل ثبت رسمی شده است.
دبیر علمی همایش در پایان تاکید کرد: این کنفرانس در قالب نشست های مختلف تا پاییز امسال ادامه خواهد یافت.
همه پرسی راه سوم نیست
در ادامه این مراسم، حجت الاسلام حسینعلی سعدی رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مسأله فلسطین مهمترین مسأله انسانی قرن گذشته جهان است. بنده تمدنی که بن مایه های تفکر صهیونی بر آن اساس شکل گرفته را مشمول جهاد تبیین می دانم و جامعه علمی باید آن را تبیین و بررسی کند.
او افزود: ویژگی های جامعه صهیونی در قرآن نشان می دهد پایه های آن تمدن تفکری است که تمام شعارهای خود را بی اعتبار می کند و ما در این باره با استانداردهای دوگانه مواجه ایم. قرآن از خونریزی، بریدن و انقطاع از نقش معارف ربانی در اداره جامعه، تفکر نژادپرستانه، نقض عهد و پیام شکنی به عنوان بن مایه های تفکری-تمدنی صهیونیسم نام برده است.
رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه راهبرد رهبر انقلاب اسلامی درباره فلسطین راهبردی عالمانه و حکیمانه است، تاکید کرد: بعد از اعلام موجودیت اسراییل دو رویکرد کلان در برابر او را شاهد هستیم. یک رویکرد مذاکره و سازش است که تجربه نشان داد این طرح واقع گرایانه نیست و نتوانست دستاوردی را برای حقوق اولیه مردم آواره این سرزمین تامین کند.
او ادامه داد: رویکرد دوم رویکردی است که امامین انقلاب پیشنهاد دادند. امام در ماه رمضان که یک وحدت فکر و دل در جهان اسلام به وجود می آید مردم را دعوت به اعتراض کرد. رهبر انقلاب نیز در دل رویکرد مبارزه و مقاومت، مسأله همه پرسی همه فلسطینیان را مطرح کرد. البته باید گفت همه پرسی راه سوم نیست بلکه باید از مقاومت و همه پرسی نام برد.
سعدی با بیان اینکه نگاه رهبر انقلاب مقاومت است که در بستر مقاومت، راه حل همه پرسی منطبق بر اصول انسانی و عقلانی است، افزود: باید برای نسل جدید تبیین شود که طرح صلحی که می خواهند پیاده کنند بر خلاف منافع ملی و منافع امت اسلام است.
او ادامه داد: اما طرح همه پرسی، همه جانبه است و بر خلاف طرح های یکجانبه ای است که نتیجه ای جز تثبیت رژیم صهیونیستی نداشته است. این طرح عادلانه و دموکراتیک است که صاحبان حق، از حق تعیین سرنوشت استفاده کنند.
رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه جا دارد طرح همه پرسی در یک معهد علمی بررسی شود، گفت: چطور است که این طرح در دنیا بایکوت رسانه ای می شود؟
او در پایان اظهار داشت: بهترین راه تامین منافع ملی ما همین راهی است که دستگاه دیپلماسی ما پیگیری می کند. محو رژیم صهیونیستی به همین معناست که مجبور است به طرح حکیمانه و انسانی و مبتنی بر قواعد بشری تن دهد و آن روز دیر نخواهد بود.
رژیم صهیونیستی «نماد انحصاری تروریسم دولتی» است
علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه، دیگر سخنران این همایش بود. او این باره اظهار داشت: موضوع فلسطین موضوعی بسیار مهم و راهبردی در ساخت سیاسی جهان است. خیلی اتفاقات در جهان رخ می دهد و پس از مدتی جنبه میرایی پیدا می کنند و صرفا مدتی امتداد پیدا می کنند. اما موضوعی مثل فلسطین پس از ۷۰ سال یک موضوع زنده است.
او ادامه داد: رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم می فرمایند شعارهای جهانی انقلاب اسلامی رو به میرایی نمی رود. لذا امتداد انقلاب اسلامی با فلسطین عینیت پیدا می کنند.
معاون وزیر امور خارجه با ذکر این نکته که در پروژه پیمان ابراهیم، فلسطینیها و حقوق آنها وجه المصالحه سیاست و اقتصاد و امنیت موقت و معلق برخی دولتها قرار گرفته است، اضافه کرد: حداکثر کارکرد پروژه پیمان ابراهیم برای رژیم صهیونیستی، در حد تنفس مصنوعی به این رژیم اشغالگر است.
او با بیان اینکه در میان تمام موضوعاتی که در قضیه فلسطین اهمیت داد، هیچ مسئلهای به اهمیت انسان اعم از جان و حقوق بشر نیست، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی، «منشور مجسم نقض حقوق بشر جهانی» است.
این دیپلمات ارشد ایران با ذکر این نکته که هفت دهه است که رژیم صهیونیستی، «مالک انحصاری دایره المعارف جامع نقض حقوق بشر» است، اظهار داشت: موضوع فلسطین، یک اختلاف بر سر تکهای از سرزمین نیست، چرا که رژیم صهیونیستی «نماد نقض نظاممند (سیستماتیک) حقوق بشر» در گستره تاریخ و در سطح جهانی است.
به گفته باقری در فلسطین، صلحی پایدار خواهد بود که مبتنی بر عدالت باشد و عدالت هیچ قرابتی با تجاوز و اشغالگری صهیونیستها ندارد.
او با بیان اینکه حمایت غربیها از صهیونیستهای اشغالگر، ادعاهای لیبرالیسم درباره حقوق بشر و دموکراسی را به چالش کشیده است، خاطرنشان کرد: تروریسم محصول تجاوز و اشغالگری صهیونیستها است، لذا رژیم صهیونیستی حقیقتا «نماد انحصاری تروریسم دولتی» است.
باقری ادامه داد: هر ابتکاری که به پایان تجاوز و اشغالگری در فلسطین منجر نشود، راهحل نیست، بلکه بیراهه است.
او ادامه داد: راهحل مسئله فلسطین از طریق سختافزاری یعنی مقاومت و نرمافزاری یعنی همهپرسی ممکن است و لذا هر کدام که زودتر به تجاوز و اشغال پایان دهد و موجب بازگشت همه فلسطینیها به سرزمین اصلی خود شود، صلح پایدار را برای منطقه و جهان به ارمغان خواهد آورد.
معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: مقاومت و همهپرسی دو روی سکه استیفای حقوق ملت فلسطین هستند که در عمل هریک که زودتر به نتیجه برسند، منجر به حل و فصل پایدار قضیه فلسطین خواهد شد.
او همچنین گفت: مقاومت حق غیر قابل انکار مردم فلسطین است و کمک به مقاومت وظیفه همه کسانی است که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند و لذا کسانی که از مبارزات ملت فلسطین علیه تجاوز و اشغالگری حمایت و پشتیبانی نمیکنند، باید به عنوان ناقضان حقوق بشر و یا دستکم حامیان نقض حقوق بشر مؤاخذه شوند.
باقری در ادامه سخنانش بیان کرد: رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن در پی «محو فلسطین» هستند، غافل از آن که تفکر مقاومت ریشه در اعماق دل و جان آحاد ملتهای منطقه بهویژه ملت فلسطین دارد و لذا فلسطین محوشدنی نیست.
او یادآور شد: با وجود آن که حدود ۷۰ سال از اشغالگری فلسطین توسط صهیونیستها میگذرد، اما کماکان این رژیم با چالش «بحران مشروعیت در بیرون» و «بحران هویت در درون» خود روبرو است و لذا برنامهریزی بلندمدت برای این رژیم سرابی بیش نخواهد بود.
معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در پایان گفت: صهیونیستها تصور میکنند با زور و جنایت میتوانند به اشغالگری مشروعیت ببخشند، غافل از آن که استمرار تجاوز و جنایت، بهعنوان «تهدیدی درون زا»، استقرار این رژیم را در معرض خطر جدی قرار داده است.
ابتکار همه پرسی فلسطین زمین بازی را به سمت جبهه مقاومت تغییر خواهد داد
محمدهادی طحان نظیف عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) نیز در این همایش درباره ابعاد حقوقی همه پرسی فلسطین به سخنرانی پرداخت. وی تاکید کرد: طرح برگزاری همه پرسی که بر مبنای حق تعیین سرنوشت استوار است ابتکار جمهوری اسلامی است که اهمیت آن پس از ۳۰ سال که رهبری آن را عنوان کردند، امروز بر جهانیان آشکار شده است.
او ادامه داد: این ابتکار دموکراتیک جمهوری اسلامی زمین بازی را به سمت جبهه مقاومت تغییر خواهد داد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: در فلسطین با گذشت ۷۰ سال از اشغال، حق تعیین سرنوشت مردمان این سرزمین نادیده انگاشته شده است.
طحان نظیف گفت: طرح مساله همه پرسی به عنوان یک ابتکار مبین این است که یک بینش و ادراک دقیق در پس این مسأله برای حل این مسأله وجود دارد. همه پرسی بخشی از کارزار جبهه مقاومت در دولت سازی نرم و بیرون سازی اشغالگران است.
او ادامه داد: حق تعیین سرنوشت فلسطینیان در جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، چراکه همه پرسی مسلتزم شناسایی ملت فلسطین است. این از حقوق غیرقابل انکار فلسطینیان است و در قطعنامه های مختلف بر مشروعیت حق تعیین سرنوشت فلسطینی ها تصریح شده و از دیگران می خواهد این حق را رعایت کنند. لذا این شرط کاملا محرز است و حق تعیین سرنوشت به صراحت و مکرر به رسمیت شناخته شده است.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه تصرف قاهرانه فلسطین یکی دیگر از دلایل مشروعیت فلسطینیان است، گفت: با تصاحب قاهرانه یک سرزمین هیچگونه حاکمیتی برای قدرت اشغالگر به رسمیت شناخته نمی شود. اگر این اصل به این شکل وجود نداشت می توان گفت که برگزاری همه پرسی با ابهام مواجه بود. ملت و مردم فلسطین به طور مداوم اعتراض خود را به اشغالگری ابراز کرده اند.
او گفت: برگزاری همه پرسی در پاسخ به اشغالگری و تصرف قاهرانه، نه تنها از حقوق مردم فلسطین محسوب می شود بلکه دیگران هم باید به این موضوع کمک کنند. لذا این راه حلی مبتنی بر اراده و رای و نظر مردم فلسطین است. این طرح با منطق جهانی و اصول حقوق بین المللی امروز سازگار است.
طحان نظیف ادامه داد: هرکس که هویت فلسطینی دارد باید در این همه پرسی شرکت کند پراکه آنها باید خودشان ساختار و نظام خود را تعیین کنند که این حرف پذیرفته شده ای در نظام بین المللی است.
او افزود: این طرح در سازمان ملل به دبیرکل سازمان تقدیم شده و آنجا هم ثبت شده است و در قوانین داخلی ما هم این موضوع به رسمیت شناخته شده است. قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونسیتی، وزارت امور خارجه را موظف می کند تحقق طرح سیاسی جمهوری اسلامی را در عرصه های سیاسی و دیپلماتیک پیگیری کند و سالانه نتیجه را به کمیسیون امنیت ملی مجلس ارایه کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: با مقایسه ابتکار جمهوری اسلامی و راهکارهای مطرح شده از طرف غرب می توان به جامعیت طرح ایران پی برد. پیشنهادهای دیگر یک طرفه و به خواست صهیونیست هاست و نظر مردم و اراده مردم در آن مشاهده نمی شود. مخالفت با همه پرسی نشان دهنده تناقض در رفتار کشورهای سلطه گر است.
طرح همه پرسی، طرح محو نرم اسرائیل است
مصطفی پاک آیین دیپلمات سابق کشور نیز در این همایش با طرح دو سوال به ایراد سخنرانی پرداخت. او گفت: سوال اول این است که آیا طرح رهبر انقلاب ظرفیت اجرایی دارد یا صرفا یک عملیات روانی محسوب می شود؟ و دوم اینکه بحث فروپاشی رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده چقدر ممکن است؟
او با مقایسه فروپاشی رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی و وضعیت کنونی رژیم صهیونسیتی گفت: با تشکیل هسته های مقاومت علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی و به صحنه آمدن افرادی مانند نلسون ماندلا و از سوی دیگر اقدامات سیاسی در عرصه دیپلماتیک در آفریقا برای نشان دادن چهره زشت آپارتاید، باعث شد عاقبت جهان متقاعد به همه پرسی در آفریقای جنوبی شود.
پاک آیین با تشریح وضعیت کنونی رژیم صهیونسیتی گفت: این رژیم در حوزه داخلی بی ثبات و در بعد نظامی در محاصره محور مقاومت قرار دارد و گنبد آهنین کاملا ناکارآمد شده است. در بعد بین المللی نیز، کشورها به طور رسمی اعلام کردند که در اسراییل رژیم آپارتاید حاکم شده است و در بعد سیاسی رژیم صهیونسیتی به عنوان یک رژیم ناهنجار شناخته شده است.
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دو عنصر برای تحقق همه پرسی بسیار مهم است. اول تداوم مقاومت است که مقاومت باید به صورت مداوم ادامه پیدا کند. دوم تلاش سیاسی و دیپلماتیک برای معرفی طرح جمهوری اسلامی مبتنی بر همه پرسی است.
پاک آیین در پایان تاکید کرد: خود اسراییلی ها از این طرح، به عنوان طرح نرم محو اسراییل نام برده اند. لذا دستگاه دیپلماسی باید مسأله همه پرسی را در همه محورهای مذاکرات خود، قرار دهد. در این مسیر جامعه جهانی متقاعد خواهد شد که تنها راه ممکن برگزاری همه پرسی است.
باید سیاست های ظالمانه نظام بین الملل تغییر کند
حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان هم در این همایش اظهار داشت: سوالی که بنده در پی پاسخ به آن هستم این است که علارغم بیش از هفتاد سال تنش، چرا نتوانسته ایم به یک راه حل پایدار برسیم و همچنان این تنش و بحران ادامه دارد و منشأ این تنش ها چیست؟
او ادامه داد: از ۳ راهکاری که استکبار برای استمرار رژیم پیگیری کرده یکی تهدید نرم و اغواست. آنها به دنبال تفرقه بین مسلمانان و قلمداد کردن مسأله فلسطین به عنوان یک مسأله فرعی بودند. جمهوری اسلامی متناسب با این کار، باید بر جهاد تبیین تمرکز داشته باشد و افکار عمومی داخل و خارج اقناع شوند.
رئیس دانشگاه اصفهان راهکار دوم کشورهای استکباری را تنش ساختاری عنوان کرد و گفت: سیاست های ظالمانه ای در نظام بین المللی وجود دارد که باید تغییرات جدی در این حوزه رخ دهد. تا زمانی که این ساختارهای تبعیض آمیز وجود دارد نمی توان حل مساله را انتظار داشت. لذا طرح همه پرسی فلسطین در راستای همین تنش ساختاری است. برای این منظور باید نقش دیپلمات ها خیلی پررنگ شود و تبعیض در ساختارهای بین المللی آشکار شود.
هرسیج سومین راهکار غرب را تنش نظامی و امنیتی نامید و گفت: جنگ های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و… از این دست است که البته این صحنه به نفع فلسطین در حال تغییر است. باید آنقدر هزینه برای نظام استکبار را زیاد کرد که از منطقه خارج شوند.