خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تلنت شو «عطر الکلام»؛ سعودی‌ها دین و سرگرمی را ترکیب می‌کنند

اداره سرگرمی عربستان (هیئه الترفیه) در رمضان امسال یک مسابقه بین‌المللی تلنت شو «عطر الکلام» مذهبی را برگزار کرد که ۱۲ میلیون ریال سعودی (معادل ۳.۲ میلیون دلار) مجموع جوایز نفرات برتر آن بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مسابقه «عطر الکلام» در دو بخش بهترین تلاوت قرآن و بهترین اذان برگزار شد و به گفته برگزارکنندکان آن ۴۰ هزار شرکت‌کننده از ۸۰ کشور در مرحله ابتدایی آن ثبت‌نام کردند. هیئت داوران ۱۳ نفره این مسابقه نیز بیش از ۱۰ ملیت را نمایندگی می‌کردند.

در پایان یونس مصطفى غربی از مراکش و محسن کارا از ترکیه به ترتیب نفرات نخست بخش تلاوت و اذان شدند و ۵ و ۲ میلیون ریال جایزه دریافت کردند. از ایران نیز سید جاسم موسوی نفر چهارم بخش تلاوت و برنده ۵۰۰ هزار ریال شد.

مسابقه «عطر الکلام» با چنین جوایز وسوسه‌برانگیزی، در قالب یک برنامه تلویزیونی جذاب، در جده، با مدیریت شیخ جنجالی، عادل الکلبانی و توسط اداره سرگرمی برگزار شده، اداره‌ای که این سال‌ها نامش با جشنواره‌ها و کنسرت‌ها و برنامه‌های تفریحی هنجارشکن بسیاری همراه شده است.

عادل الکلبانی، امام جماعت سابق مسجد الحرام است که بارها با حضور در فضاهای به شدت ضد دینی اداره سرگرمی جنجال‌ساز شده است؛ از شرکت در مسابقات ورق‌بازی گرفته تا حضور در کلیپ‌های تبلیغاتی «موسم الریاض» با گریم‌هایی عجیب.

کافی است این برنامه نمایشی را با مسابقه بین‌المللی قرآن کریم عربستان (مسابقه الملک عبد العزیز الدولیه) مقایسه کرد؛ این مسابقه قدیمی و معتبر قرآن کریم، از سوی وزارت الشؤون الإسلامیه در رواق‌های مسجد الحرام برگزار می‌شود.

این مسابقه برای نفرات نخست تنها ۲۵۰ هزار ریال سعودی جایزه  می‌داد که به تازگی برای دوره پیش رو (دوره ۴۲ در ماه صفر ۱۴۴۴) این پاداش به ۳۵۰ هزار ریال افزایش خواهد یافت.

مسابقه «عطر الکلام» گرچه برای بار نخست برگزار می‌شد، اما با به کارگیری عناصر نمایشی و احساسی، از کلوزآپ روی چهره‌های بغض‌آلود و تحسین و تشویق‌های داوران تا اهدای جایزه نخست به شرکت‌کننده نابینا، به خوبی توانست در جهان عرب بازتاب داشته باشد.

چنانکه یونس غربی با بازگشت به مراکش در فرودگاه مورد استقبال مردمی قرار می‌گیرد و از آن سو اردوغان خود با محسن کارا، مؤذن ترک تماس گرفته و کسب مقام نخست را به او تبریک می‌گوید.

چنین می‌نماید که سعودی‌ها با برگزاری این مسابقه از الگویی به‌روزشده برای بازیابی وجهه و مرجعیت دینی خود در جهان اسلام رونمایی کرده‌اند؛ الگویی که با جذابیت‌های مالی و رسانه‌ای سعودی‌ها پشتیبانی می‌شود و می‌تواند ۴۰ هزار قاری و مؤذن را از سراسر جهان برای حضور در این مسابقه ترغیب کند و برگزارکنندگان مسابقه را چنان به وجد آورد که با ادعای برگزاری «بزرگترین مسابقه قرآنی جهان هزار شرکت‌کننده در سال آینده امید داشته باشند.

از این گذشته، سعودی‌ها با برگزاری این مسابقه دینی توسط اداره سرگرمی که در پیشانی سیاست گشایش اقتصادی و فرهنگی بن سلمان قرار دارد، تلاش می‌کنند بسیاری از کسانی را که تا دیروز منتقد جدی هنجارشکنی‌های آنها بودند را پای این برنامه تلویزیونی بنشانند.

ترکی آل الشیخ، رئیس اداره سرگرمی، که چندی پیش با چهره کارتون «سیمپسون‌ها» مردم را به شرکت در جشن بالماسکه یهودی‌ها دعوت می‌کرد، حال اسپانسر این مسابقه شده است و آن را یکی از زیباترین لحظات زندگی خود می‌خواند و آرزو می‌کند سال آینده یکی از شرکت‌کنندگان باشد!

منبع کانال دولت دین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.