خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق: طرح جدید صدر وضعیت را پیچیده تر کرده است

« علی الفتلاوی» از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق امروز(جمعه) گفت: طرحی که مقتدی صدر ارائه کرده، بر پیچییدگی عرصه سیاسی افزوده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فتلاوی در گفتگو اخیر خویش اظهار داشت: طرح ابتکاری صدر علیه طرح چارچوب هماهنگی شیعیان عراق ارائه شده و به این موضوع با نزدیک شدن هرگونه پیشرفت در بحران سیاسی از جانب مقتدی صدر عادت کرده ایم.

وی افزود: طرح صدر علیه راه حل ارائه شده مطرح شده است و راه حل ابتکاری اخیر وی بر پیچیدگی عرصه سیاسی افزوده است.

عضو هیئت رئیسه چارچوب هماهنگی خاطرنشان کرد: طرح ابتکاری چارچوب هماهنگی همه مشکلات را خلاصه و راه حل ها را با رعایت انصاف در حق همه نیروهای سیاسی از جمله نمایندگان مستقل مشخص کرده است.

گفتنی است روز گذشته رهبر جریان صدر عراق نمایندگان مستقل را به تشکیل دولت ظرف ۱۵ روز فراخواند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در توییتی نوشت: بعد از مشورت و رایزنی با همپیمانان در ائتلاف اکثریت می‌گویم: فرآیند سیاسی کنونی سه طرف دارد: طرف اول: ائتلاف اکثریت ملی (ائتلاف نجات میهن یا همان ائتلاف مقتدی صدر) که حامی اکثریت ملی است.

اما به دلیل تصمیم قوه قضاییه عراق برای فعال کردن یک سوم معطل، تشکیل دولت اکثریت را به تاخیر انداخت. طرف دوم: چارچوب هماهنگی که خواستار دولت توافقی است. ما مهلت چهل روزه به آن دادیم ولی موفق به تشکیل دولت توافقی نشد. طرف سوم: نمایندگان مستقل در پارلمان که آنها را به تشکیل دولت مستقل فرا می‌خوانیم که دستکم باید ۴۰ نفر باشد و شامل چارچوب هماهنگی که از شانس خود استفاده کرده نشود.

مقتدی صدر گفت: نمایندگان مستقل باید به ائتلاف اکثریت ملحق شوند تا دولت مستقلی را تشکیل دهند و برخی جزئیات آن را متعاقبا به اطلاعشان خواهیم رساند. ائتلاف اکثریت شامل فراکسیون صدر پس از توافق اهل سنت و کردها به دولت آنها رای خواهد داد. جریان صدر در وزیران این دولت سهم ندارد. حداکثر مدت تشکیل دولت باید پانزده روز باشد تا در پایان یافتن رنج مردم تسریع صورت گیرد.

مقتدی صدر گفت: من از همه کسانی که به آنها حسن ظن دارم اعم از چارچوب هماهنگی خواستار ائتلاف با فراکسیون صدر هستم و امیدوارم منافع ملی را به منافع دیگر ترجیح دهند تا انسداد سیاسی پایان یابد.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.