خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحریف انجیل؛ از ادعا تا واقعیت

اهوارکی با بیان اینکه تورات و انجیل قابل اعتماد نیستند و تحریف شده اند، گفت: با این وجود از همین کتاب ها هم می توان برای اثبات حقیقت و معرفی اسلام استفاده کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، امیر اهوارکی، متخصص و پژوهشگر در حوزه مسیحیت در سلسله نشست های چهارگانه مسیحیت که از سوی انجمن علمی ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود، در خصوص «تحریف انجیل؛ از ادعا تا واقعیت» اظهار کرد: در رابطه با تحریف انجیل اگر از منظر قرآن به این موضوع نگاه کنیم؛ در قرآن اناجیل را معتبر نمی داند و بیان شده که اینها تحریف شده اند.

وی با بیان اینکه در مورد چهار انجیلی که آیا می شود اعتبار اینها را تصدیق کرد یا نه؟ افزود: اول این موضوع را رد می کنم و می گویم اینها اعتباری ندارند و بعد آنها را اثبات می کنم، یعنی از این منابع برای معرفی دین و حقیقت استفاده می کنیم.

اهوارکی با اشاره به اینکه چهار انجیل (متی، لوقا، مرقس و یوحنا) وجود دارد که کلیسای کاتولیک و پروتستان ها آنها را قبول دارند و می گویند فقط این چهار مورد معتبر هستند، گفت: اولین سوالی که به وجود می آید این است که چرا چنین اتفاقی افتاده است و دیگر اناجیل را قبول ندارند.

وی با اشاره به اینکه قرائت های مختلفی از حضرت عیسی(ع) وجود دارد، عنوان کرد: حواریون که پیروان حضرت عیسی(ع) هرکجا که بودند صلح و دوستی وجود داشته است و قرائت دیگر پولس است، که هرکجا بوده بر خلاف حواریون آشوب و درگیری رواج داشته است.

متخصص و پژوهشگر تخصصی حوزه مسیحیت ادامه داد: حواریون که خودشان را نصرانی می دانستند و بعد از حضرت عیسی حواریون در معبد برای مردم سخنرانی می کردند.

وی با بیان اینکه حضرت عیسی در زمان خود اختیار نداشت به معبد برود و سخنرانی کند و زمانی که در معبد سخنرانی داشت، آشوب به پا می کردند که جلوی سخنرانی حضرت عیسی گرفته شود، گفت: در همین راستا حضرت عیسی روش خود را تغییر داد و شهر به شهر می رفت تا با مردم حرف بزند.

اهوارکی عنوان کرد: حواریون چون همیشه همراه حضرت عیسی بودند و اعمال و سخنرانی ایشان را از نزدیک می دیدند، می توانستند سخنان ایشان را برای مردم بیان کنند.

وی به قرائت پولس اشاره و خاطرنشان کرد: پولس با وجود این همه دشمنی که با حضرت عیسی داشت، حتی برای یک بار هم ایشان را ندیده بود و تقدیر خداست که پولس حضرت عیسی را ندیده بود.

تفاوت حواریون و پولس
متخصص و پژوهشگر تخصصی حوزه مسیحیت به نقش پولس در ایجاد بدعت ها اشاره و بیان کرد: پولس به ابداع بدعت ها اعتراف کرده است و او را پیشوای بدعت نصارا می خواندند.

وی در مقایسه حواریون و پولس عنوان کرد: حواریون یک قرائت داشتند و با هم همدل بودند اما در زمان پولس چهار فرقه از خود پولس به وجود آمده بود و همیشه با هم تفرقه داشتند.

اهوارکی با بیان اینکه قرآن تورات و انجیل را تأیید نمی کند و می گوید اینها تحریف شدند، گفت: طبق آیات قرآن تحریف را در چهار دسته بیان می کنم.

وی اولین نوع تحریف را تحریف به حذف بیان کرد و عنوان داشت: این نوع تحریف یعنی اینکه چیزهایی که خداوند در قرآن و انجیل گفته، حذف شده است.

متخصص و پژوهشگر تخصصی حوزه مسیحیت دومین نوع تحریف را تحریف به اضافه خواند و خاطرنشان کرد: در سوره آل عمران آیه ۷۸ داریم که اشاره دارد از یهود چیزهایی به دست خود نوشتند و با متن و لحن تورات می خوانند که مردم فکر کنند آن مطالب از تورات است.

وی به تحریف لفظی اشاره کرد و گفت: این نوع تحریف، به معنای به انحراف بردن است یعنی معنای کلمه یا جای به کار بردن کلمه را تغییر می دهند، زمانی که حرفی را عوض می کنند کلمه معنای خود را از دست می دهد.

اهوارکی به تحریف معنوی اشاره و اظهارکرد: در این نوع تحریف لفظ و جمله وجود دارد ولی علمای یهود و مسیحی جمله را به گونه ای تعریف می کنند که ضد خودش می شود، یعنی جمله و حقیقت در متن وجود دارد ولی طوری تفسیر می شود که خلاف متن به وجود می آید.

وی در ادامه به تحریف کتمان اشاره کرد و گفت: این نوع تحریف را می توان جزو تحریف حذف به حساب آورد.

متخصص و پژوهشگر تخصصی حوزه مسیحیت تصریح کرد: این دلایل تحریف را کنار همدیگر بگذاریم به این نتیجه می رسیم که تورات و انجیل قابل اعتماد نیستند و تحریف شده اند.

وی با بیان اینکه یک وجه دیگر قرآن این است که با یهود جدال احسن می کند، گفت: جدال احسن به این معنا است که یعنی براساس معتقدات آنان استفاده کنیم که بتوانیم حق را اثبات کنیم.

اهوارکی ادامه داد: چهار انجیلی که آنان قبول دارند، اگر آنها را مرور کنیم متوجه می شوید که قابل جمع نیستند، انجیل یوحنا از لحاظ سخنان حضرت عسیی، معجزات، زمان و مکان رسالت حضرت عیسی با اناجیل دیگر متفاوت است.

وی اظهار کرد: نویسندگان انجیل متی، لوقا، مرقوس و یوحنا خود را در این کتابها معرفی نکردند و جمله ای نگفتند که دلالت بر این داشته باشد که حضرت عیسی(ع) را حتی یک بار دیده باشند.

منبع مفاز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.