خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جنجال بر سر مایو اسلامی (Burkini) در استخرهای فرانسه ادامه دارد

اریک پیول، شهردار گرونوبل فرانسه در خصوص جنجال بر سر مایو اسلامی در استخرهای فرانسه گفت: «بورکینی موضوعی نیست که ارزش بحث داشته باشد.».

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بار دیگر موضوع مایو اسلامی یا بورکینی در فرانسه بحث‌برانگیز شد و این بار مقامات شهری گرونوبل قرار است موضوع اصلاح مقررات استخر را مورد بررسی قرار دهند و حتی شاید مجوز استفاده از این لباس بحث‌برانگیز شنا نیز صادر شود.

بورکینی لباسی است که زنان مسلمان از آن برای شنا در دریا و استخر استفاده می‌کنند و به جز صورت مابقی اعضای بدن را کاملا می‌پوشاند. در زبان‌های غربی گاه برای این گونه مایو، از واژه بورکینی (Burkini) استفاده می‌شود که از ترکیب دو واژه بُرقَع (Burqa) و بیکینی (Bikini) ساخته شده است.

این مقام فرانسوی در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد با ابراز تاسف گفت: «جنجال بزرگی از ۱۰ روز پیش در موضوع بورکینی و گرونوبل شنیده‌ایم. این موضوع در دستور کار جلسه شورای شهر که قرار است در ۱۶ مه برگزار شود قرار دارد.»

به گفته اریک پیول، موضوع تنها «تضمین دسترسی برابر به خدمات عمومی و آزادی داشتن پوشش یا درآوردن لباس با رعایت بهداشت و ایمنی است.»

شهردار گرونوبل درباره دستور کار جلسه ۱۶ مه گفت: «شهرداری مقررات جدیدی برای استخرهای شنا پیشنهاد می‌دهد که ممنوعیت‌های عجیبی را که ۱۰ سال پیش اعمال شده بود حذف می‌کند.»

وی افزود: «در واقع برای ما مهم نیست که این لباس پوشیده باشد یا نه، اگر این لباس مقابل آفتاب محافظت کند حتی اگر به دلایل مذهبی شناگر این لباس را پوشیده باشد به ما ربطی ندارد.»

مایو اسلامی فرانسه
بورکینی Burkini لباسی است که زنان مسلمان از آن برای شنا در دریا و استخر استفاده می‌کنند و به جز صورت مابقی اعضای بدن را کاملا می‌پوشاند

مقامات شهرداری در چند شهر فرانسه از سال ۲۰۱۶ با این استدلال که بورکینی با اصل لائیسیته و ارزش‌های حاکم بر جمهوری مغایرت دارد پوشش این نوع لباس مخصوص شنا برای زنان را ممنوع کردند. این در حالیست فعالان و حامیان بورکینی معتقدند که منع استفاده از چنین پوششی توسط زنان بیشتر ریشه در اسلام هراسی دارد.

اعلام گنجاندن اجازه شنا با بورکینی Burkini در شهر گرونوبل موجی از واکنش‌ها در کل فرانسه را در پی داشت و خشم رئیس ناحیه اوورنی-رون-آلپ را برانگیخت. وی تهدید کرد در صورت مجاز شدن بورکینی یارانه‌های منطقه به این شهر حذف می‌شود

Burqini مایو اسلامی
Burqini مایو اسلامی
منبع religions
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.