خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هشدار وزیر اطلاعات درباره تبلیغات تبشیری و گرایش به وهابیت

به گزراش ادیان‌نیور ؛ با مروری بر تاریخ و تجربه گذشته روشن می‌‌شود که از قرن هجدهم میلادی به بعد ‏وجود میسیونر‌های مذهبی ‏به منظور انجام مقاصد تبشیری و تبلیغی و اهداف سیاسی و اطلاعاتی بوده است و تجربه ‏نشان می‌دهد در گذشته روس‌ها و انگلیسی‌‌ها و در حال حاضر آمریکائیان از ایجاد ‏اختلافات مذهبی در راه پیشبرد سیاست خویش استفاده کرده و هم اکنون نیز همین ‏سیستم را در کشور‌های آسیایی و آفریقایی مورد استفاده قرار می‌‌دهند. جریان تبلیغ و تبشیر مسیحیت با ‏تشکیل اردوگاه صلیبی در سطح جهان با تمام امکانات اقدام به جذب مسلمانان و پیروان ‏دیگر ادیان می‌کنند. این جریان در کشور ما نیز در قالب تشکل‌های فرقه‌ای از جمله کلیسا‌های خانگی، ‏محافل محرمانه و فرقه‌های صلیبی با ارتباط‌گیری مستقیم با سرشاخه‌ها در سطح تقریباً گسترده اقدام تبلیغی می‌کنند. این جریان، دارای شبکه‌های ماهواره‌ای است، تبلیغ می‌کند و وب‌سایت‌های اینترنتی به راه انداخته و از مسیحیت که قابل احترام است، راهی جدا دارد. این جریان با وابستگی به خارج از کشور و هدایت مستقیم از سوی نظام سلطه، سیاست‌های آنان را پیگیری می‌کند و هدف همه آن‌ها با هدایت ‏سرویس‌های جاسوسی غربی، ضرورت مسیحیت جهانی و لزوم تبلیغ و تبشیر مسیحیت است. این موضوع امروزه تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه‌های کارشناسان ‏حوزه دین و فرهنگ شده است.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات در سخنرانی اخیر خود که برای مبلغین دینی داشت در رابطه با ضرورت مقابله با جریانات انحرافی دینی خصوصا مسیحیت تبشیری که رهبران و مبلغین آن‌ها با ترفند‌های گوناگون بدنبال جذب جوانان و مردم مسلمان ایران و دیگر کشور‌های اسلامی هستند به نکات قابل تامل و مهمی اشاره کردند که در ادامه گزیده از سخنان وی آورده می‌شود:

وزیر اطلاعات با اشاره به اثرات سوء اختلافات میان مبلغان و علما بین مردم به دسته‌ای گزارشات رسیده مبنی بر تغییر دین یا مذهب اشاره کرد و بیان داشت: کار دستگاه اطلاعاتی این نیست که به ریشه یابی در خصوص این تغییر مذهب یا دین بپردازد، اما فعل و انفعالات این چنینی در مرعی و منظر ما هست لذا ارتباطی با حوزه برقرار کردیم و افراد و موسساتی که در هریک از بخش‌ها در این رابطه حضور دارند را شناسایی و دعوت می‌کنیم و به مناطقی می‌بریم که تحت تاثیر تبلیغات تبشیری قرار می‌گیرند و گرایش به سنت و وهابیت وجود داد.

او خاطرنشان کرد: گاهی مجبور می‌شویم که خودمان هم وارد عمل شویم در عین اینکه این کار، کار حوزه است، چون عقیده با شبهه متزلزل می‌شود و با فشار مستحکم می‌شود بنابراین علمای حوزه می‌توانند اعتقادات انحرافی را با شبهات خود متزلزل کنند.

علوی به نمونه‌ای از اقدامات وزارت اطلاعات در قبال تغییر دین و مذهب در یکی از شهر‌های همدان اشاره کرد و گفت: افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می‌کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند مثلا کارشان ساندویچ فروشی و امثال این‌ها بود و خانوادگی مسیحی می‌شدند، ناچار شدیم این‌ها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آن‌ها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می‌کردند که ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آن‌ها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. گفتند ما می‌بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می‌کنند به طور مداوم علیه یکدیگر سخن می‌گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هرچیز بین علمای خود باید صفا و صمیمیت ایجاد کند.

او با تصریح به اینکه تنازعات بین علما و مبلغین اثر منفی روی افراد می‌گذارد، عنوان کرد: تبلیغ یک ضرورت است و نباید در دل و جان ما زندانی شود بلکه باید برای مردمی که به آن نیاز دارند، تبیین شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه مبلغان باید در دو عرصه تربیت و شکوفایی مردم بویژه نسل جوان و مقابله با تاثیرگذاری دشمنان در هجمه فرهنگی کار کنند، تاکید کرد: اگر ما در عرصه اول خوب کار کرده و جوانان را با اعتقادات محکم تربیت کنیم، آن‌ها را در برابر هجمه‌ها واکسینه می‌کند. او به الزامات تاثیرگذاری تبلیغ هم اشاره کرد و گفت: پیشقدم شدن در خودسازی، بهره گرفتن از زبان مهربانانه، عامل به ارزش‌هایی که مردم را به آن فرا می‌خوانیم، افزایش بار علمی و معنوی خود، تاثیرگذاری روی باور‌های مردم، تواضع و فروتنی، توجه به نیاز مخاطب و نوع بیان مسائل، بیان مطالب متقن، سخن گفتن با زبان لیّن و به صورت کریمانه و رفتار محبت آمیز با مردم از جمله این الزامات است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.