خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاملی در هدف تربیت اعتقادی

نویسنده :  داوودی محمد
 
چکیده:

چکیده فارسی:
این مقاله درصدد است که هدف تربیت اعتقادی را بر اساس آموزه های اسلامی بررسی کند. روش تحقیق این پژوهش روش تحلیلی و استنباطی است؛ بدین صورت که ابتدا مفهوم عقیده و ایمان و رابطه آن دو بررسی شده و سپس چیستی ایمان و مولفه های آن بر اساس آموزه های اسلامی و نظریاتی که دانشمندان مسلمان در تفسیر و تبیین آن آموزه ها بیان کرده اند، تحلیل شده و مراتب و درجه های آن مشخص گردیده و در پایان، نتایج آن در تبیین هدف تربیت اعتقادی استنباط و تشریح شده است.

این پژوهش نشان می دهد که ایمان در یک معنا مترادف با عقیده است. ماهیت ایمان در معنایی که مترادف با عقیده است، چیزی جز تصدیق و پذیرش قلبی نیست و همین تصدیق و پذیرش قلبی، سه مولفه دارد: شناخت، پذیرش قلبی و محبت.

ایمان مراتب و درجاتی دارد که ناشی از شدت و ضعف مولفه های آن است. بر این اساس، هدف تربیت اعتقادی نیز سه مولفه دارد: پرورش شناخت، پرورش پذیرش قلبی و پرورش محبت قلبی. در تربیت اعتقادی باید به همه این سه مولفه با هم توجه شود، چرا که یک جانبه نگری آثار زیان باری بر جای خواهد گذاشت.

البته ممکن است بر حسب مراحل تربیت، یکی از این مولفه ها بیشتر یا کمتر مورد توجه قرار گیرد؛ اما در نهایت باید همه این مولفه ها مورد توجه قرار گیرد. همچنین هدف تربیت اعتقادی، امری دارای مراتب است، بنابراین، در تربیت اعتقادی همیشه باید دستیابی به مرتبه و درجه ای از ایمان به عنوان هدف تعیین و برنامه ها متناسب با آن تدوین شود. علاوه بر این، باید توجه داشت که تربیت اعتقادی با اجرای یک برنامه تربیتی به اتمام نمی رسد.

چکیده عربی:
تسعی هذه الدراسه لبحث الغایه من التربیه العقائدیه علی أساس التعالیم الاسلامیه. و الاسلوب الذی اتبعته هذه الدراسه فی بحثها هو الاسلوب التحلیلی و الاستنباطی. و علیه فقد بحثت أولاً مفهوم العقیده و الإیمان و العلاقه فیما بینهما و من ثم حللت ماهیه الایمان و عناصرها علی أساس التعالیم الاسلامیه. و کذلک حللت النظریات التی بینها العلماء المسلمون و التی تفسر و تشرح تلک التعالیم و قامت الدراسه تبیین مراتب و درجات تلک النظریات و فی النهایه تم استنباط و شرح نتائجها فی تبیان الغایه من التربیه العقائدیه.

أظهرت هذه الدراسه أن الایمان یرادف العقیده فی المعنی. إن ماهیه الإیمان الذی یرادف العقیده فی المعنی لیس سوی التصدیق و القبول القلبی، و لهذا التصدیق و القبول القلبی ثلاث عناصر هی: المعرفه، القبول القلبی، و المحبه. و للایمان مراتب و درجات نشأت من قوه و ضعف تلک العناصر. أن مراتب درجات الایمان غیرمحدوده. و علی هذه الأساس فإن الغایه من التربیه العقائدیه لها ثلاث عناصر هی: تربیه المعرفه، تربیه القبول القلبی، و تربیه المحبه القلبیه.

و یجب الاهتمام بجمیع هذه العناصر الثلاث معاً فی التربیه العقائدیه. لأن للنظره الاحادیه تبعات ضاره. و بالطبع فمن الممکن أن تحظی احدی هذه العناصر باهتمام أقل أو أکثر و ذلک بحسب مراحل التربیه. ولکن بالنهایه یجب أن تحظی جمیع هذه العناصر بالاهتمام.

و کذلک فالغایه من التربیه العقائدیه لها مراتب متعدده. و علیه ففی التربیه العقائدیه یجب أن یکون دوماً الحصول علی مرتبه و درجه من الإیمان کفایه محدده ذات برامج تتناسب معها و مکتوبه. و بالإضافه الی هذا یجب الالتفات الی أن التربیه العقائدیه لا تتنهی من خلال تنفیذ برنامج تربوی ما.

کلید واژه: تربیت اعتقادی، ایمان، عقیده، مولفه ها و درجات ایمان، هدف تربیت اعتقادی (التربیه العقائدیه، الایمان، العقیده، عناصر و درجات الإیمان، الغایه من التربیه العقائدیه )

تاملی در هدف تربیت اعتقادی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.