خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خانم مارول | اولین ابرقهرمان مسلمان در دنیای سینمایی مارول

خانم مارول یا دوشیزه مارول، اولین شخصیت مسلمان کمیک‌های مارول به حساب می‌آید که توانسته در جهان سینمایی مارول ابرقهرمان شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مجموعه کوتاه و جدید دیزنی‌پلاس با نام «خانم مارول» که نخستین ابرقهرمان مسلمان دنیای سینمایی مارول (MCU) را معرفی می‌کند، با وجود دریافت نظرهای مثبت از طرف منتقدان، در پایگاه اینترنتی آی‌ام‌دی‌بی مورد انتقاد نیز قرار گرفته است. البته جدای از تحسین و انتقاد که همواره از کانون نگاه مخاطبین تا منتقدین امری رایج و طبیعی محسوب می شود، حضور یک ابرقهرمان مسلمان در دنیای سینمای بسیار معروف و مشهور قرن ۲۱ جالب توجه است.

چندی پیش کوین فایگی تهیه‌کننده فیلم‌های «جهان سینمایی مارول» از تولید فیلمی با محوریت شخصیت «خانم مارول» معروف به «کامالا خان» خبر داده بود و  این شخصیت اولین ابرقهرمان مسلمان امریکایی است که به جهان کتاب‌های کمیک معرفی شد.

حال داستان این فیلم درباره دختر نوجوان شانزده‌ساله مسلمانی است که در ایالات نیوجرسی آمریکا زندگی می‌کند و علاقه زیادی به قصه‌های ابرقهرمانان و دنیای آنان، به‌ویژه کاپیتان مارول دارد.

به عنوان دوشیزه مارول، کامالا یک این‌هیومن (Inhuman) است که قابلیت تغییر شکل تمام یا بخشی از بدنش را دارد. او فعالیت ابرقهرمانی‌اش را مثل مرد عنکبوتی به عنوان یک قهرمان محله آغاز کرد اما سرنوشت چیز دیگری برای میس مارول در نظر گرفته بود.

خانم مارول
خانم ایمان ولانی بازیگر نقش خانم مارول عکس vigiato

روایت دوشیزه مارول

داستان دوشیزه مارول از آن جا شروع می‌شود که کامالا یک دختر بچه معمولی ۱۶ ساله در شهر جرسی است. این دختر جوان اکثراً با والدینش به خاطر پایبندی به سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی جر و بحث می‌کرد اما در عین حال به آن‌ها خیلی نزدیک بود. یک شب، پس از یک بحث دیگر سر میز شام، والدین کامالا او را از رفتن به مهمانی دبیرستان منع کرد. ولی این دختر در یک حرکتِ نادرِ سرکشانه، تصمیم گرفت تا مخفیانه از خانه خارج شود؛ کاری که دنیا را برای او عوض کرد.

این مجموعه که قسمت نخست آن ۸ ژوئن ۲۰۲۲ در پلتفرم دیزنی به نمایش درآمد، با طوفانی از توجهات مواجه شد و تاکنون امتیاز کلی ۶.۲ از ۱۰ را کسب کرده است.

البته یک ناهماهنگی در نوع دیدگاه ها نسبت به این فیلم وجود دارد. ناهماهنگی بین رتبه‌بندی به دست‌آمده و نظر منتقدان نشان می‌دهد چیزی بیش از نگاه منفی بینندگان در جریان است. چراکه در پایگاه اینترنتی «راتن تومیتوز» (Rotten Tomatoes)‌ که مخصوص گردآوری نظرهای منتقدان است، این مجموعه در حال حاضر به کسب امتیاز ۹۷ درصد رسیده است که آن را به بهترین فیلم یا نمایش دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌کند.

توضیح دلیل هجوم این نقدهای یک امتیازی و تک‌ستاره در سایت آی‌ام‌دی‌بی دشوار است، اما باید گفت این نخستین بار نیست که چنین اتفاقی برای یکی از تولیدات مارول می‌افتد.

بمباران انتقادی، همان‌طور که از نامش پیداست برای توصیف فیلمی که مورد هجوم و بمباران نقدهای ضعیف قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. این اتفاق در سال‌های اخیر به‌طور چشمگیری رو به افزایش بوده، آن هم در مورد پروژه‌هایی که هالیوود برای نمایش آن‌ها دقت و مسئولیت‌پذیری بیشتری نشان داده است.

خانم مارول

دختر آسیایی مسلمانی که وارد دنیای ابرقهرمانی شد

نقش شخصیت اول این مجموعه جدید و خانم مارول را ایمان ولانی، بازیگر پاکستانی-کانادایی ۱۹ ساله بازی می‌کند. نقشی که در چند جبهه فعال است؛ شخصیت دختری مسلمان و اهل جنوب آسیا که وارد دنیایی ابرقهرمانی می‌شود و در ابتدا همیشه این نقش با بازی هنرپیشه‌های مرد سفیدپوست با نام «کریس» نمایش داده می‌شد.

اولین حضور انیمیشنی دوشیزه مارول مربوط به سری Avengers Assemble است. سپس در دیگر آثار انیمیشنی همچون Marvel Rising: Secret Warriors و Spider-Man سال ۲۰۱۸ نیز از کامالا خان استفاده شد.

میس مارول در تعدادی از بازی‌های ویدیویی نیز حضور داشته است و در اکثر آن‌ها به کاربران توانایی کنترل خانم مارول داده می‌شد. اما مهم‌ترین حضور او در دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط به بازی Marvel’s Avengers سال ۲۰۲۰ می‌شود که از خانم مارول به عنوان پروتاگونیست اصلی بخش کمپین سینگل پلیر استفاده شد.

در دنیای لایو اکشن نیز ایمان ولانی نقش خانم مارول / کامالا خان را در سریال Ms. Marvel شبکه دیزنی پلاس ایفا می‌کند تا این شخصیت در دنیای سینمایی مارول نیز حضور داشته باشد. همچنین خانم مارول در دنباله فیلم Captain Marvel با نام The Marvels به کارگردانی نیا داکاستا هم حضور دارد تا در کنار شخصیت‌هایی همچون کاپیتان مارول/کارول دنورز با بازی بری لارسون قرار بگیرد.

کوین فایگی همان تهیه کننده قدرتمند دنیای سینمایی مارول چه می شود که در مصاحبه خود می گوید: «خانم مارول… قهرمان مسلمانی که از کاپیتان مارول الهام گرفته قطعا از پروژه های در دست تولید است». حال پرسش این است که چه می شود به یک باره صنعت سینمایی و کمپانی مشهوری یک دختر جوان مسلمان را شخصیت اول داستان خود قرار می دهد و به ابرقهرمان سازی آن می پردازد. قطعا اهالی هنر و کارشناسان تخصصی این حوزه در آینده نظرات شنیدنی در این باره ابراز خواهند کرد. این نوشتار بیشتر قصد معرفی چنین رخدادی را داشت تا بتوان ایجاد پرسش کرد.

یادداشت فرآوری: محمد پناه زاده

منابع:

https://vigiato.net/p/289687

https://www.independentpersian.com/node/245501#overlay-context=node/245501-

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.