خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سازمان ملل: وضعیت افغانستان به توجه مداوم جهانی نیاز دارد

با توجه به ادعای سازمان ملل، پس از تحولات اخیر در افغانستان، صدها هزار شهروند این کشور به دلیل چالش‌های امنیتی که از سوی طالبان برای‌شان ایجاد می‌شد، کشور را ترک کرده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اکنون سازمان ملل متحد در تجلیل از روز جهانی پناه‌جویان، می‌گوید که میزان پناهنده‌گی اجباری وحشتناک است و جهان باید به وضعیت افغانستان به‌گونه مداوم توجه کند. به باور این نهاد، افغان‌ها هنوز امید برگشت به کشور را دارند، اما تنها در شرایطی که حقوق، سهم‌گیری‌ آن‌ها در قدرت و سرمایه‌گذاری‌شان تضمین شود. این در حالی است که شرایط پناه‌جویی برای شهروندان افغانستان در برخی کشورها سخت‌تر شده است.

براساس آمار خدمات شهروندی و مهاجرت امریکا، این کشور ۹۰ درصد درخواست‌های پرول را رد کرده است. مقام‌ها در لندن نیز از وضعیت پناه‌جویان افعانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان گفته‌اند که دولت بریتانیا باید هرچه زودتر روی اقدامات حمایتی کار کند. گفتنی است که هم اکنون تعداد زیادی از افغان‌ها به دلیل حاکم شدن دوباره طالبان و نگرانی‌های امنیتی، کشور را ترک کرده‌ و به پاکستان، ایران و سایر کشورها رفته‌اند.

در جریان تجلیل از روز جهانی پناه‌جویان، سازمان ملل متحد و برخی کشورها از وضعیت موجود در افغانستان و چالش‌های فرا‌راه پناه‌جویان افغان ابراز نگرانی کرده‌اند. فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناه‌جویان، روز دوشنبه، ۳۰ خردادماه، به مناسب تجلیل از این روز، رسیدن شمار پناه‌جویان اجباری در سراسر جهان به ۱۰۰ میلیون نفر را «دلخراش» و «وحشتناک» خواند. به گفته او، جنگ در اوکراین و شرایط در شماری از کشورها، از جمله افغانستان، سبب شده که این آمار به‌شکل بی‌پیشینه‌ای افزایش یابد. او از آسیا به‌عنوان محل وقوع بزرگ‌ترین بحران پناه‌جویی نام برد.

به گفته گراندی که هفته گذشته به افغانستان آمده بود، وضعیت کشور نیازمند توجه مداوم جهانی است. وی تصریح کرد که با توجه به بحران بشردوستانه در حال افزایش، حفظ حمایت بین‌المللی و امیدبخشیدن به افغان‌‌ها، نسبت به گذشته اهمیت پیدا کرده است. کمیشنر عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان تصریح کرد که امید بازگشت افغان‌ها به خانه‌های‌شان تنها در صوتی محو نمی‌شود که حقوق، سهم‌گیری و سرمایه‌گذاری آنان تضمین شود.

هم‌زمان با تجلیل از این روز و ابراز نگرانی از وضعیت پناه‌جویان، رسانه‌های امریکایی از چالش‌های جدید فرا‌راه پناه‌جویان افغان خبر دادند. براساس گزارش سی‌بی‌اس نیوز، از میان مجموع پرونده‌های آزادی مشروط (پرول) پناه‌جویان افغان که از سوی خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده امریکا بررسی شده، حدود ۹۰ درصد آن‌ها رد شده است. این رسانه روز دوشنبه، ۳۰ خرداد، با استناد به آمار این نهاد، گفت که از میان چهار هزار و ۲۴۶ درخواست‌، تنها ۲۹۷ درخواست آن تأیید شده است.

این در حالی است که براساس آمار مجموعی، بیش از ۴۶ هزار شهروند افغانستان برای دریافت ویزای بشردوستانه در این چارچوب اقدام کرده‌اند. این در حالی است که خلاف برنامه‌ها، روند پرونده‌های شهروندان اوکراین در عرض چند هفته و حتی چند روز دنبال می‌شود. براساس آمار این نهاد، در کم‌تر از سه ماه، ۳۷ هزار اوکراینی مجوز سفر به امریکا را از این طریق دریافت کرده‌اند که از این میان، ۱۱ هزار تن‌شان نیز وارد آن کشور شده‌اند. برخی از مسوولان این اقدام را نمونه تلخی از بی‌عدالتی خوانده‌اند، زیرا به باور آنان، این روند برای نجات جان انسان‌ها است و نباید سرنوشت متقاضی به ملیت آنان بسته‌گی داشته باشد.

در انگلستان نیز مقام‌ها از دولت آن کشور خواسته‌اند که برای کمک به پناه‌جویان در آن کشور تلاش کنند. صادق خان، شهردار لندن، روز دوشنبه، ۳۰ خرداد، گفت که یک سوم پناه‌جویان اوکراینی در محل اقامت نامناسب قرار دارند و با گذشت نزدیک به یک سال از تخلیه کابل، هزاران پناه‌جوی افغان در هتل‌ها زنده‌گی می‌کنند. به گفته وی، این رویکرد «بی‌رحمانه» دولت بریتانیا سبب شرمنده‌گی لندن شده است. صادق‌ خان تصریح کرد که پناه‌جویان نیازمند حمایت و اقدامات فوری‌ هستند، زیرا در لندن بدون خانه مناسب سرگردان شده‌اند.

او افزود: «این وحشتناک است که پناه‌جویان از اوکراین و افغانستان پس از آمدن به لندن، برای جست‌وجوی پناهگاه در محل‌های نامناسب گیر افتاده‌اند. آنان وحشتناک‌ترین تجربه‌ها را پشت سر گذاشته‌اند، اما به جای این‌که در پایتخت زنده‌گی کنند، گیر مانده‌اند و نگران چشم‌انداز بی‌خانمانی هستند.» صادق‌خان تصریح کرد که تلاش‌ها برای کمک به این پناه‌جویان را در چهارچوب نهادهای کمک‌رسان ادامه می‌دهد. او هم‌چنان تلاش دولت بریتانیا برای اخراج پناه‌جویان به رواندا را «غیرانسانی» خواند و گفت: «این رویکرد ظالمانه، لندن را شرمنده می‌کند. من از وزیران می‌خواهم که برای ارایه تعهدات کشورمان به برخی از آسیب‌پذیرترین افراد جهان قدم بردارند و اطمینان حاصل کنند که حمایت‌ها برای کمک به دیگران در زمان سخت وجود دارد.»

گفتنی است که پس از تسلط دوباره طالبان، صدها هزار تن به دلیل مشکلات فرا‌راه‌شان، افغانستان را ترک کرده‌اند. پیش‌تر وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده بود که بیش از ۲۵۰ هزار شهروند افغانستان به این کشور پناهنده شده‌اند. این آمار در ایران نیز به‌گونه چشم‌گیری ثبت شده است. این در حالی است که بیش‌تر این پناه‌جویان از وضعیت‌شان شکایت دارند و می‌گویند که در بی‌سرنوشتی کامل به سر می‌برند. براساس آمارهایی که هنوز به‌روز نشده است، هم اکنون بیش از ۲.۷ میلیون پناه‌جوی افغان در سایر کشورها حضور دارند که ثبت سازمان بین‌المللی مهاجرت نیز شده‌اند.

 

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.