خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

طالبان با برگزاری «جلسه بزرگ علمای دین» در کابل به دنبال چه هدفی است؟

گردهمایی بزرگ علمای دین در کابل توسط طالبان در چندوقت اخیر با تایید این گروهک صورت گرفته است و ظاهرا در پی مشروعیت بخشیدن به حکومت خود در افغانستان خواهد بود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز دوشنبه در توییتر خود نوشت: به درخواست علمای دین در آینده نزدیک گردهمایی بزرگ علمای دین در کابل برگزار خواهد شد. وی افزود که در این گردهمایی “تعداد زیادی از علمای دین و بزرگان اقوام از تمام ولایات و ولسوالی‌های افغانستان” شرکت خواهند کرد.

در چند وقت اخیر گزارش‌هایی از برگزاری چنین گردهمایی از سوی طالبان منتشر شده است، اما این اولین باری است که این گروه رسماً برگزاری «گردهمایی بزرگ» علمای دین در کابل را تایید می‌کند.

طالبان نگفته‌اند که چه کسانی در این نشست شرکت خواهند کرد، اما بی بی سی با برخی از دعوت‌شدگان صحبت کرده است. براساس گزارش بی بی سی، «دو عالم دینی و یک بزرگ قومی از هر منطقه و دو تن از بزرگان قومی و یک عالم دینی از هر شهر و ناحیه برای این نشست دعوت شده‌اند».

طالبان تمایلی به اظهار نظر در مورد موضوعات مورد بحث در این نشست ندارند، اما برخی از دعوت‌شدگان نکات کلیدی را در مورد دستور کار احتمالی در گفتگو با بی بی سی به اشتراک گذاشته‌اند. به گفته آنان، طالبان می‌خواهند از طریق این نشست به نظام خود مشروعیت بخشند و از شرکت‌کنندگان درخواست بیعت کنند.

نزدیک به ۱۱ ماه از تسلط طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا کنون هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته و مشخص نشده است که اساس رابطه حقوقی بین رژیم طالبان و مردم چیست. ملا محمد عمر، اولین رهبر طالبان در رژیم اول، نیز با گردهمایی مشابهی از علمای دین بیعت گرفت و آن را اساس مشروعیت خواند.

طالبان و علمای دین
منابعی خبرداده اند که هیچ یک از زنان فعال افغان به شکل حضوری یا مجازی در این نشست حضور نخواهند داشت عکس آسوشیتدپرس

به گفته برخی منابع، «طالبان از طریق گردهمایی علمای دین در تلاشند تا نام «امارت اسلامی» را در نظام خود جاودانه کنند. قابل ذکر است که در توافق دوحه طالبان متعهد شده بودند که امارت اسلامی را زنده نمی‌کنند. گفته می‌شود که این نشست در تالار لویه جرگه برگزار می‌شود و طالبان یک هفته به محصلین پوهنتون پولی تخنیک کابل مرخصی داده اند.

دانشگاه اعلام کرد که همه کلاس‌ها از دوشنبه هفته آینده به طور عادی از سر گرفته می‌‌شود.

پیش از این، نامه‌ای از سوی ملا محمد حسن، نخست وزیر طالبان، صادر شده بود که در آن آمده بود که در جلسه کابینه به ریاست ملا هبت الله آخندزاده در قندهار تصمیم گرفته شد که یک گردهمایی سراسری علما را تشکیل شود./ترجمان افغانستان

در نشست پیش‌روی «لویه جرگه» افغانستان، ۳۰۰۰ نفر از ۳۴ ولایت این کشور حضور خواهند داشت. این نشست که گفته می‌شد از روز گذشته چهارشنبه در کابل برگزار شود، امروز پنج‌شنبه از دقایقی پیش با سخنرانی محمدحسن آخند، رئیس الوزرای طالبان، کار خود را آغاز کرد.

دارا بودن شهرت علمی، اعتبار و وجهه اجتماعی و سابقه جهادی از ملاک‌های اصلی دعوت‌شدگان به این نشست عنوان شده است.

برخی تحلیلگران افغانستانی مخالف طالبان به ساختار این نشست معترض هستند و میهمانان دعوت شده را نماینده تمام اقشار این جامعه نمی‌دانند، از سوی دیگر «هیدر بار»، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به برگزاری این نشست گفته است که یک نهاد تصمیم‌گیری که زنان را مستثنا می‌کند، نمی‌تواند مورد پذیرش باشد.

عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر حکومت طالبان در پاسخ به این انتقادات گفت که “طبقه اناث همه مادران و خواهران ما هستند، ما به آن‌ها احترام کامل داریم و این‌که فرزندان آن‌ها در این نشست حضور دارند، آن‌ها نیز به نحوی در این نشست دخیل‌اند”.

«شورای علمای شیعه افغانستان» در واکنش به برگزاری «لویه جرگه» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که از کمیته برگزاری این نشست خواسته است تا مطالبات جامعه شیعه افغانستان را که پیش از این مکتوب و به طالبان ارائه شده است، وارد دستورکار نشست کرده و در مصوبات آن شامل کند.

منبع bbc
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.