خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خط‌کشی میان اهل تسنن و شیعیان امری ناصواب است/ باید اختلافات را به رسمیت شناخت

حجت الاسلام و المسلمین نواب در همایش «منادیان امت»؛

حجت الاسلام نواب در میان جمعی از نخبگان و علمای اهل سنت در همایش «منادیان امت» با بیان امیدواری نسبت به آینده جهان اسلام و وحدت میان مذاهب اسلامی بیان کرد: تضاد و اختلاف یک امر طبیعی در نهاد بشر است و باید اختلافات را به رسمیت بشناسیم.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، همایش «منادیان اُمت» در حسینیه جماران امام خمینی (ره) با حضور حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی از علمای اهل سنت شب گذشته ۸تیرماه۱۴۰۱ برگزار شد.

سید ابوالحسن نواب با اشاره به اهمیت جایگاه گفتگو و ضرورت تعامل میان ادیان و فرق و مذاهب مختلف بیان کرد: ایجاد مرز و خط‌کشی میان اهل تسنن و شیعیان امری ناصواب است. ما هیچ‌گاه دنبال ایجاد مرزبندی نبوده‌ایم. کارکرد و حضور دانشگاه ادیان نمونه و نشانه آشکار این موضوع است. چراکه همواره رسالت ما ایجاد گفتگو، وفاق و همدلی میان ادیان است.

تمامی ادیان به‌مثابه یک خانواده هستند

وی ادامه داد: ما تمامی ادیان را به‌مثابه خانواده می‌دانیم. بروز برخی اختلافات جزئی از سوی برخی افرادی که به دنبال تنش و ناآرامی هستند، نمی‌تواند وحدت میان ما را از بین ببرد. تمامی مخازن و منابع حاضر و موجود در دانشگاه ادیان به‌طور کامل در مسیر وحدت و ایجاد یکپارچگی در میان ادیان ایجادشده است. وحدت سرمایه انسانی و اجتماعی جامعه ادیانی به شمار می‌آید. اغلب فضیلت‌های اهل سنت و بزرگان و علمای این مذهب منتسب به خراسان بزرگ بوده است. بنابراین خراسان بزرگ(منطقه‌ای که در قدیم برای ایران بوده است) مهد تمدن جهان اسلام بوده است و شما باید این را به‌مثابه یک خانواده قلمداد کنید.

اختلافات شیعه و سنی
عکس: جماران

امام خمینی(ره) نگاه دنیا نسبت به شیعه و سنی را عوض کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اهداف بزرگ بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: مرحوم حضرت امام خمینی(ره) نگاه دنیا را به شیعه و سنی عوض کرد. امام همیشه به دنبال تحقق جامعه‌ای بود که فراتر از مقولات شیعی و سنی صورت‌بندی می‌شود. چراکه هدف ایجاد جامعه انسانی فارغ از حساسیت‌های مذهبی بود.

مخالفت با کنوانسیون سقط‌جنین مصداقی از وحدت میان ادیان بود

حجت‌الاسلام نواب افزود: نمونه مخالفت شیعیان در جمهوری اسلامی ایران با پروژه کنوانسیون جهانی سقط‌جنین مصداق بارز آرمان‌های انسانی و الهی و مدعیات ما محسوب می‌شود. اقدامی که باعث شد دیگر مجامع ادیانی مانند نماینده واتیکان و… مخالفت نشان دهند.

اختلافات را به رسمیت بشناسید

وی با طبیعی خواندن برخی اختلافات در میان علما و فقهای هر دو مذهب تشیع و تسنن، تصریح کرد: اختلاف یک مسئله طبیعی و جزئی در نهاد بشریت است. مهم این است که اختلاف را به رسمیت بشناسیم. اختلاف نباید باعث ایجاد شکاف و بروز فاصله شود. اختلاف در مسائل کلامی و فقهی در میان طریقت و طوایف مختلف مذهبی یک امر طبیعی محسوب می‌شود و باید آن را به رسمیت بشناسیم.

اختلافات شیعه و سنی
بازدید نخبگان اهل سنت از حسینیه امام خمینیرهعکس جماران

اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تأکید کرد: مقام معظم رهبری همواره در منویاتشان صریحاً اعلام داشته است که اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است. چنین اعتقاد و شعاری آرمان وحدت خیزی در میان ما را نشان می‌دهد. این ثمرات تفکر و بینش جمهوری اسلامی نسبت به ادیان و مذاهب است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب در پایان خاطرنشان کرد: روابط ما با هم‌کیشان دیگر آئین و ادیان مختلفی همچون؛ بودائی، هندو، زرتشتیان و حضور حداکثری اقلیت‌های مختلف در دانشگاه ادیان و مذاهب باعث شده است امروزه این دانشگاه با تمامی ادیان و مذاهب تعامل و روابط صلح‌آمیزی برقرار نماید. اگر شیعه و سنی تلاش کند تا اختلافات را کاهش دهیم و به اختلافات دامن نزنیم، آینده بسیار روشنی در پیش خواهیم داشت.

در انتها شرکت کنندگان در این نشست صمیمی به تبادل نظر پیرامون مسائل جامعه و نیز بیان تجربیات خود پرداختند.

خبرنگار محمد پناه زاده
به خواندن ادامه دهید

نظرات بسته شده است.