خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارشی جنجالی از فساد اخلاقی در کلیسا

به گزارش ادیان نیوز، رئیس شورای حقیقت، عدالت و درمان کلیسا قبل از آن که گزارش سالانه راجع به کلیساها منتشر شود طی اعترافی اذعان کرد که “تاریخ چندهزار ساله کلیسا اینچنین بحران بی اعتمادی را تجربه نکرده است.” 
به گفته وی اعتبار کلیسا بسیار پایین است شمار افرادی که در کلیسا مردم می توانند به آنها اعتماد کنند نیز به سطح بسیار پایینی رسیده است.
به نظر میرسد بر ملا شدن کوهی از پرونده های کودک آزاری در سال های اخیر که حتی پاپ را مجبور به واکنش کرد دلیل اصلی این بی اعتمادی و بحران بی سابقه است.
از دیگر سو در هفته اخیر برای نخستین بار یک شورای کلیسایی در استرالیا ریشه کودک آزاری را تجرد اجباری کشیشان عنوان کرد و حتی پیش از آن پیترو پارلین دست راست پاپ درخواست منسوخ کردن زندگی مجردی کشیشان را اعلام کرد اما پاسخی نیافت.
این تجرد اجباری تا کنون بحران های اخلاقی بسیاری را برای کلیسا به وجود آورده است چنان که مولف کتاب نیمه پنهان مسیحیت به دیری اشاره می کند که در مکزیک قرار داشته و پس از ویران شدن دیوارهایش از بین آن اسکلت جنین های فراوانی یافت شده است که در اثر ارتباط نامشروع کشیش و یا راهبه به وجود ٱمده و پس از سقط در بین دیوارها پنهان شده است.
گفتنی است عمق فساد تا آنجا است که از بین حدود ۴۰۰ هزار کشیش  برای بیش از ۸ هزار نفرشان پرونده های انحراف و آزار جنسی وجود دارد که در خلق آن عوامل متعددی نقش دارند.
به اعتقاد پِژوهشگران این حوزه برخی رسوم متداول مانند اعتراف به گناهان در کلیساها در حضور کشیشان اعم از پروتستان و کاتولیک این امر را تشدید می کنند، به عبارتی اعترافات اعضا به گناهان جنسی باعث تحریک جنسی بیشتر کشیشان می شود.
از دیگر سو سخنگوی قربانیان آزار جنسی کلیساها معتقد است شورای حقیقت، قانون و عدالت کلیساها اگر دنبال ریشه های بی اعتمادی در کلیساها است علاوه بر ریشه یابی همه جانبه این بی اعتمادی ها، مجازات کشیشان متخلف را نیز در نظر بگیرند و نباید فرهنگ خاص حاکم بر کلیساها باعث جلوگیری از سرزنش کشیشان شود.
به نظر میرسد آنچه که کلیساها را بی اعتبار کرده تنها نباید در مساله تجرد و ازدواج نکردن کشیش ها و راهبه ها جستجو کرد. ریشه های قبل تر از آن نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و قرن ها خرید و فروش بهشت از طریق کلیساها، اعتراف به گناهان در حضور کشیش ها و دریافت مبالغ در ازای بخشیده شدن این گناهان، عقیده سوزی در کوره های آتشین،‌ علم ستیزی و موارد متعددی که کلیساها قرن ها با آن روبرو بوده است.
با مرور برخی کتاب ها و اسنادی که در خصوص کلیسا و کشیشان منتشر شده، ازدواج در مسیحیت امری پسندیده بود اما کشیش ها از امکانات کلیسایی و مبالغی که از اعضا می گرفتند صرف رفاه زندگی خود و اعضای خانواده شان کردند و این مساله باعث شد که کلیسا به سمت اجبار کشیشان برای زندگی مجردی پیش برود.
در اصل مبالغ و هدایا از مراجعین به کلیساها با این عنوان دریافت می شد که در جهت تبلیغ دین مسیحیت استفاده کند اما در عمل کشیشان از آن برای رفاه شخصی و خانوادگی بهره می بردند.
باید خاطر نشان کرد در حال حاضر جوامع غربی از یک سو در بیرون از کلیسا با بی بندوباری مواجه بوده و از دیگر سو در کلیساها نیز انحرافات جنسی و اخلاقی بیداد می کند و اینها همه از یک واقعیتی پرده بر می دارد که جوامع غرب در سراشیبی اضمحلال اخلاقی و فرهنگی تا سرنگونی نهایی پیش خواهد رفت. 
منبع: رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.