نظرات اقلیتهای مذهبی آمریکا درباره سقط جنین
محققان خاطرنشان کردهاند که در میان مسیحیان پیشامدرن نیز دیدگاهها درباره سقط جنین پیچیدهتر است و رهبران مذهبی بسیاری از فرقهها برای حفظ دسترسی به مراقبتهای سقط جنین تلاش کردهاند.
به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیاننیوز)، به نقل از «دکانونشن» از زمانی که اولین نشانهها مبنی بر اینکه دادگاه عالی ایالات متحده میتواند حکم برجسته علیه وید را لغو کند، پس از پیشنویس نظر افشا شده در ۲ مه ۲۰۲۲، رهبران مذهبی بسیاری از فرقهها برای حفظ دسترسی به مراقبتهای سقط جنین تلاش کردهاند.
جوامع مذهبی در ایالات متحده مدتها است که بر سر موضوع سقط جنین اختلاف نظر دارند. نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که ۵۷ درصد از آمریکاییها از سقط جنین قانونی حمایت میکنند. در این میان اکثریت کسانی که خود را انجیلی معرفی کردند با سقط جنین مخالف بودند.
قبل از ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲، Roe v. Wade از چندین محقق خواست تا دیدگاههای متعدد در بین گروههای مذهبی و همچنین تفاوتهای درون فرقهها را توضیح دهند. در اینجا پنج نظر عمده به شکل خلاصه آمده است:
حقوق سقط جنین به عنوان آزادی مذهبی
استیون کی گرین، مدیر مرکز دین، قانون و دموکراسی در دانشگاه ویلامت، توضیح داده است که چرا محدود کردن سقط جنین با آزادی مذهبی تداخل دارد.
مخالفت شدید برخی از کلیساهای مسیحی، مانند کلیسای کاتولیک یا کنوانسیون باپتیست جنوبی، مبنی بر دیدگاه آنها در مورد زمان “احساس” است؛ لحظهای که اعتقاد بر این است که روح وارد جنین میشود. مسیحیان محافظه کار معتقدند که این ایجاد احساس در لحظه لقاح اتفاق میافتد.
همه فرقههای مسیحی موافق این موضوع نیستند. برای مثال همانطور که گرین نوشته است، کلیسای متحد مسیح در سال ۱۹۸۱ قطعنامهای را تصویب کرد که میگفت: هر زنی باید آزادی انتخاب داشته باشد تا از اعتقادات شخصی و مذهبی خود در مورد تکمیل یا خاتمه بارداری پیروی کند. بهعلاوه، سایر گروههای دینی مانند اسلام، یهودیت، بودیسم و هندوئیسم عقاید متفاوتی درمورد آزادی دارند.
آنچه متون یهودی در خصوص سقط جنین میگوید
به گفته راشل میکوا، استاد مطالعات یهودی در مدرسه علمیه شیکاگو، یهودیت سقط جنین را مجاز میداند و حتی زمانی که سلامت یک زن به خطر میافتد، آن را الزامی میکند. اکثر متون بنیادی یهودی ادعا میکنند که جنین تا زمان تولد به مقام شخصیتی نمیرسد.
در میان خاخامهای ارتدوکس اختلاف نظر وجود دارد و این جای بررسی دیدگاههای مختلف نیز است.
به طور کلی، طبق نظرسنجی Pew در سال ۲۰۱۷، ۸۳ درصد از یهودیان آمریکایی معتقد بودند که سقط جنین باید در همه یا بیشتر موارد قانونی باشد. حتی رهبران افراطی ارتدوکس، همانطور که میکوا دریافته است، در برابر اقدامات ضد سقط جنین مقاومت نیز میکنند.
دیدگاه هندو، مسلمان و بودایی در مورد سقط جنین
به گفته سمیرا مهتا، استادیار زنان و مطالعات جنسیتی و مطالعات یهودیت در دانشگاه کلرادو، بولدر، اعتقادات سایر سنتهای دینی مانند بودیسم، هندوئیسم و اسلام نیز نشان میدهد که ادیان به عواطف در لحظات مختلف اهمیت میدهند.
به عنوان مثال، علما و روحانیون مسلمان در مورد سقط جنین مواضع مختلفی دارند. به گفته مهتا برخی معتقدند سقط جنین هرگز مجاز نیست و بسیاری تا زمان ایجاد اعصاب به آن اجازه می دهند، که اغلب در ۱۲۰ روز حاملگی قرار می گیرد، یعنی فقط ۱۸ هفته. به طور کلی قوانین کلاسیک اسلامی، شخصیت حقوقی را از بدو تولد آغاز میکند و بنابراین بسیاری از رهبران مذهبی مسلمان، سقط جنین را فقط برای نجات جان مادر مجاز میدانند.
دیدگاهها در آیین هندو و بودیسم نیز متفاوت است. بیشتر هندوها به تناسخ اعتقاد دارند؛ به این معنی که در حالی که روح ممکن است با تولد وارد بدن شود و با مرگ خارج شود، اصل زندگی شروع یا پایان نمییابد. در عوض، هر لحظه در بدن انسان به عنوان بخشی از یک چرخه پایان ناپذیر زندگی در نظر گرفته میشود. برای بوداییها، تصمیم در مورد سقط جنین با شفقت رفتار میشود و بسته به شرایط، یک “انتخاب اخلاقی” در نظر گرفته میشود.
تغییر در دیدگاه باپتیستهای جنوبی
محققان معتقدند که در گروههای مذهبی محافظه کار، باورها در طول زمان تغییر کرده است. محقق سوزان ام. شاو، که مدتهاست باپتیستهای جنوبی را مورد مطالعه قرار داده است، توضیح میدهد که آنها همیشه با سقط جنین مخالف نبودهاند. به گفته شاو، تغییر دیدگاههای باپتیست جنوبی در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد؛ زمانی که گروه محافظه کارتری مسئولیت این فرقه را بر عهده گرفتند.
در آن زمان قطعنامه ای در مورد سقط جنین تهیه شد که اعلام کرد «سقط جنین به زندگی انسان در حال رشد پایان می دهد» و خواستار اقدامات قانونی منع سقط جنین جز برای نجات جان مادر شد.
علاوه بر این، همانطور که شاو دریافته است، تغییر جالب دیگری در آن قطعنامه اتفاق افتاده است که به جای اشاره به زندگی جنینی، جنینها را زندگی انسانهای متولد نشده یا «پیش از تولد» نامید. جنین، همانطور که او نوشته است، دیگر یک ارگانیسم در حال رشد وابسته به بدن زن نیست، بلکه یک انسان کامل با همان موقعیت و حقوق انسانی زنان محسوب میشود.
گزینههای تولید مثل در مسیحیت پیشامدرن
محققان خاطرنشان کردهاند که در میان مسیحیان پیشامدرن نیز دیدگاهها درباره سقط جنین پیچیدهتر است. به گفته محقق دینی، لوئیس ژوزو سالس، روشهای پیشگیری از بارداری و سقط در جوامع مسیحی پیشامدرن، به ویژه در امپراتوری روم قرون وسطی، رونق داشته است.
سالس دریافت که در واقع مسیحیان پیشامدرن ممکن است به طور فعال گزینههای تولید مثل را برای زنان ایجاد کرده باشند. گفته میشود که پزشک مسیحی قرن ششم، آتیوس از آمیدا و پائولوس از آیگینا، که یک قرن بعد آمدند، دستورالعملهایی را برای انجام سقط جنین و ساخت وسایل پیشگیری از بارداری ارائه کردند.
خبر را از لینک اصلی (+) ملاحظه نمایید.
مترجم: حامد حبیب زاده