دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی جهان اسلام است
دیدار رئیس دانشگاه ادیان با هیئت دینی صربستانی؛
در این دیدار رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما از همان اول وقتی اسم حضرت محمد را آموختیم اسامی دیگر پیامبران مهم از جمله حضرت عیسی و موسی و ابراهیم را هم آموختیم. مسلمانان علاوه بر قرآن موظفاند که به کتابهای آسمانی دیگر نیز احترام بگذارند. توارت و انجیل برای ما کتاب آسمانیاند و ما موظفیم که به آن ایمان داشته باشیم.
به گزارش ردنا (ادیاننیوز)، راستکو یوویچ، استاد الهیات دانشگاه بلگراد، الکساندر یاکوواچ، استاد الهیات نظاممند دانشگاه بلگراد، و دارکو جوگو، استاد الهیات دانشگاه فوچا در قالب یک هیئت دینی از صربستان و بوسنی و هرزگوین ضمن بازدید از دانشگاه با ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفتوگو کردند.
حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن خوشآمدگی به این هیئت گفت: کشورهای مسیحی همسایه ما همه مسیحی ارتدکس هستند. بنابراین میتوانیم بگوییم که ما ارتباط خوبی با مسیحیان ارتدکس داریم. این ارتباط علاوه بر اینکه جغرافیایی است دینی هم هست. ارتباط ما با مسیحیان ارتدکس در طول تاریخ هم قابل مشاهده و ردگیری است.
وی افزود: دانشگاه ادیان و مذاهب تنها دانشگاه ادیانی جهان اسلام است. شما هر کجا جستجو کنید هیچ دانشگاه جامعی برای ادیان همچون دانشگاه ادیان پیدا نمیکنید. ما دانشکدههای مختلفی در خصوص ادیان داریم. البته همه ادیان برای دین خودشان دانشگاه دارند، ولی دانشگاه ادیان و مذاهب برای همه ادیان است و نه برای یک دین خاص. لذا میتوانیم بگوییم که این دانشگاه از این جهت منحصر به فرد است و یک حرکت جدیدی در دنیای امروز است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: ما در جهان امروز با مشکلات زیادی روبهرو هستیم. هر کسی برای رفع این مشکلات وظیفهای دارد و ما روحانیون، کسانی که لباس روحانیت چه در اسلام و چه در مسیحیت بر تن کردهایم مسئولیت بیشتری داریم. مسئولیت ما این است که با گسترش صلح و دوستی آلام بشری را کاهش دهیم. حضرت مسیح فدا و قربانی شد تا صلح و دوستی در جهان پایدار شود در واقع همه انبیای الهی رنج بشر را داشتند و در طول زندگی خود تلاش کردند که موجب کاهش این رنج شوند.
وی افزود: فکر نمیکنم پیامبری داشته باشیم که رنج بشر، رنج اصلی او نبوده باشد. سخنی از پیامبر گرامی اسلامی هست که «العلما ورثه الانبیاء» لذا وقتی ما این لباس را پوشیدیم خود را در جایگاه انبیاء قرار دادهایم لذا مسئولیت خطیری داریم.
حجتالاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب ضمن اشاره به جایگاه والای حضرت مسیح در اسلام بیان کرد: حضرت مسیح بین ما مسلمانان جایگاه وسیع و بزرگی دارد و قطعاً شما این مطلب را میدانید. اسم مسیح یکی از اسامی است که بین مسلمانان زیاد استفاده میشود. حتی نام موسی که پیامبر یهودیان است نیز یکی از اسامی پرکابرد در میان مسلمانان است. نام حضرت مریم، مادر حضرت عیسی نیز یکی از آن اسامیی است که در میان مسلمانان بسیار استفاده شده است و بعد از نام حضرت فاطمه دختر پیامبرگرامی اسلام دومین نام پرکاربرد است. این در حالی که در مسیحیت نه اسم محمد وجود دارد و نه اسم فاطمه.
وی ادامه داد: ما از همان اول وقتی اسم حضرت محمد را آموختیم اسامی دیگر پیامبران مهم از جمله حضرت عیسی و موسی و ابراهیم را هم آموختیم. مسلمانان علاوه بر قرآن موظفاند که به کتابهای آسمانی دیگر نیز احترام بگذارند. توارت و انجیل برای ما کتاب آسمانیاند و ما موظفیم که به آن ایمان داشته باشیم. ولی نمیدانم آیا در مسیحیت هم اعتقاد به همه کتابهای آسمانی وجود دارد؟ آیا شما به قرآن هم میتوانید معتقد باشید؟
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: من احساس میکنم ما یک تفاوت کوچک با هم داریم پیامبر ما ۱۴ قرن قبل به مسیحیان گفت بیایید با هم گفتوگو کنیم «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ؛ بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم» این در حالی است که گفتوگوی اسلام و مسیحیت بیش از ۱۵۰ سال سابقه ندارد. یعنی دوازده قرن و نیم طول کشید تا به پیامبر ما جواب داده شود. اما هر زمان که گفتوگو را شروع کنیم خوب است ما آماده گفتوگو هستیم و از هر گونه گفتوگویی استقبال میکنیم. به گذشته هم کار نداریم.
وی ادامه داد: در دانشگاه ادیان و مذاهب ۷۰ کتاب راجع به مسیحیت تاکنون منتشر شده است. کاری که در هیچ مرکز مسیحی انجام نشده است یعنی هیچ مرکزی در مسیحیت وجود ندارد که تاکنون ۷۰ جلد کتاب در مورد اسلام منتشر کرده باشد. نگاه ما به آینده است نه تاریخ را تختئه میکنیم و نه هیچ چیز دیگر. ما فقط به آینده امیدواریم و امیدواریم در آینده بتوانیم گفتوگوهای خوبی داشته باشیم و بتواینم از آلام بشری بکاهیم. دلیل آماده بودن ما همین دانشگاه است که فعالیتهای زیای در این حوزه انجام داده است و آمادگی زیادی برای گفتوگو و انجام کارهای علمی مشترک در حوزه گفتوگوی اسلام و مسیحیت داریم.
در ادامه جلسه الکساندر یاکوواچ، استاد الهیات دانشگاه بلگراد، ضمن تشکر از مهماننوازی دانشگاه اشاره کرد: چیزی که امروز مشاهده کردیم حقیقتاً مجموعهای اصیل است که در جاهای دیگر نیافتیم. این یکی دیگر از نکات مثبت سفرمان به ایران بود. ما ارتباطات زیادی با مسلمانان صربستان داریم و در برنامههای تلوزیونی با هم شرکت میکنیم. ما ارتباط چندصد ساله با مسلمانان منطقه داریم و طبیعی است که خاطرات ناخوشی هم با آنها داشتیم چه در گذشته و چه در زمان معاصر. اکنون چالشها و فرصتهای زیادی داریم که یکی از آنها آشنایی با فرهنگ و رسوم مشترک و زبان مشترک است.
وی افزود: ما با شما تفاوتهای دینی داریم و انتظاری نداریم که این تفاوتها به کلی از بین برود؛ ولی در مسائلی مانند اخلاق و موضوعات مربوط به خانواده نهایت اشتراک را داریم. باید اصرار ما در چنین موضوعاتی باشد و در سایه این موضوعات همکاریهای خود را گسترش دهیم. به ویژه که در حال حاضر سکولاریسم و دینگریزی دارد تمام ادیان را از بین میبرد. حدس میزنم این بحران در ایران کمتر احساس شده باشد تا در صربستان، اما قطعاً وجود دارد. مطمئنم که بر پایه اشتراکات و منافع دستهجمعی میتوانیم دنیای بهتری در آینده برای یکدیگر بسازیم.
ایشان در پایان ضمن تشکر مجدد از دانشگاه ادیان و مذاهب سفر به ایران را بسیار خاطرهانگیز خواند و گفت: فرهنگ بزرگ و غنی ایران و مهماننوازی ایران به صورت ویژه در ذهن ما خواهند ماند.