خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارائه روزه به‌عنوان رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری

به گزارش ادیان‌نیوز،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد مهدی‌پور، مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه، صبح امروز، ۲ خرداد ماه، در نشست تخصصی آیین روزه‌ داری در فرهنگ اقوام و ادیان، اظهار کرد: اطاعت از ولایت و رهبری و وحدت میان اقوام و ادیان، دو عامل مهم تاثیرگذار در فتح خرمشهر بودند.

وی افزود: وقتی از قومیت سخن می‌گوییم، ناظر به استعدادها و پتانسیل‌ها بوده و زمانی‌که نگاه توحیدی به اقوام می‌کنیم، توانمندی‌های خاصی که می‌توانیم پیدا کنیم، باید به‌صورت قانون کلی دربیاوریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی‌پور ادامه داد: ادیان، ناظر به رفتارهای توحیدی بوده و فقه ادیان توحیدی، تایید کردن رفتارها را برعهده دارد و اگر به‌صورت فقه کلان به ادیان بنگریم، خواهیم دید که باید قواعد را دوباره بنویسیم.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با فقه اقوام و ادیان توحیدی، در تمدن اسلامی و توحیدی چند مولفه از جمله اقتصادی، تربیتی و سیاست را داریم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم در دنیای جهانی شدن که غرب ارائه می‌دهد، از نظر توحیدی به این گزاره‌ها درست جواب دهیم.

مدیر مرکز مطالعات اقوام و ادیان دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: همه مشترکات ادیان توحیدی را می‌توان در انگیزه‌ها و رفتارهای صیام مورد مطالعه قرار دارد و به‌صورت الگو برای جهانیان پیشنهاد کرد، چراکه افراط و تفریط در آن جایی ندارد و روزه را می‌توان به‌عنوان یک رفتار حجیت‌دار در تمامی جوامع بشری ارائه کرد.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.