خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

در محیط خانواده عباداتی نصیب انسان می‌شود که در هیچ معبد و محلی نیست

حجت‌الاسلام عالی با اشاره به اینکه فروپاشی بنیاد خانواده زمینه نابودی جامعه و اخلاق است عنوان کرد: برای حفظ کیان خانواده و بنیادی که مایه حفظ دین، اخلاق و خانواده است

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام مسعود عالی در مراسمی که به مناسبت دهه اول ماه محرم در هیأت آئین حسینی مجتمع امام رضا (ع) برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در میان پیوندهایی که در جامعه وجود دارد و محبوب پروردگار است دو پیوند از همه مهمتر بوده طوری که ابلیس و دستگاه ابلیسی آن دو پیوند را در آخرالزمان مورد حمله قرار می‌دهد که نخستین پیوند اختصاص به پیوند خانواده و دیگر مربوط به پیوند مردم با امام و رهبر حق است. جایگاه خانواده در مبانی دینی بسیار مهم و حساس بوده و نباید نسبت به این جایگاه بی توجهی کرد.

عالی بیان داشت: در قرآن کریم یکی از آیات الهی اختصاص به تشکیل خانواده دارد، طبق صریح روایات؛ هیچ بنایی محبوب تر از تشکیل و بنای خانواده نزد خداوند متعال نیست. در ازدواج منیت ها از بین می‌رود. انسان زمانی که تشکیل خانواده می‌دهد از من به ما تبدیل می‌شود و افراد تنها به فکر خود نیستند بلکه به دیگری هم می‌اندیشند. بنابراین جایی که منیت انسان را نابود کند آن جایگاه ارزشمند است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خانه و خانواده محل عبادت است گفت: در محیط خانواده عباداتی نصیب انسان می‌شود که در هیچ معبد و محل عبادتی این توفیقات نصیب کسی نمی‌شود، همچنین خانه محل ریاضت و تربیت است. انبوهی از روایات وجود دارد که اهل بیت فرمودند اگر مرد و زن و فرزندان در محیط خانواده پایبند به بعضی از رفتارها باشند خداوند به قدری برای آنان ثواب قرار می‌دهد که در هیچ معبدی نمی‌توان آن میزان ثواب دریافت کرد. برای مثال پیامبر اکرم می‌فرمایند اگر زن و مرد در خانه نزد هم بنشینند محبوب تر از اعتکاف در بیت الحرام است. همچنین در روایتی آمده اگر زنی یک ظرف آب به همسر خود بدهد از ثواب عبادت یک سال که روزها روزه و شب‌ها زنده دار باشد، بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه فروپاشی بنیاد خانواده زمینه نابودی جامعه و اخلاق است عنوان کرد: برای حفظ کیان خانواده و بنیادی که مایه حفظ دین، اخلاق و خانواده است پاداش‌های اخروی فراوانی اختصاص داده شده است. خانواده مکانی برای عبادت است از این رو می‌توان به خانواده و خانه محل عبادت گفت. ارزش خانه دار بودن نباید در چشم بانوان کم ارزش به نظر برسد. خانه دار بودن شغلی است که همه باید به آن افتخار کنند. زن خانه دار محور معبد خانه است.

عالی با بیان اینکه طلاق مبغوض‌ترین حلال نزد خداوند است چون با این عمل بنیاد خانواده متلاشی می‌شود، گفت: خانه محل ریاضت است بعضی از شاگردان برجسته علامه قاضی نقل کرده اند کسی اگر بخواهد به قرب الهی نائل شود باید از خانه آغاز کند. مقصود از ریاضت پا گذاشتن روی نفس است و هیچ جایی بهتر از خانه نمی‌شود با خواسته‌های نفسانی مقابله کرد. اینکه گفته می‌شود حق گرفتنی است عملی کردن این سخن همه جا درست نیست چرا که در کانون خانواده در بسیاری از مواقع حق گذشتنی است. زمانی که انسان مصلحت بالاتری از حق خود می بیند باید بگذرد. در زندگی اگر بخواهیم زندگی حقوقی باشد زندگی بسیار تلخ می‌شود بنابراین زندگی مشترک یک زندگی اخلاقی است.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: ایرانی‌ها زمینه ساز ظهور هستند روایت است امام باقر فرمودند قبل از ظهور مهدی ما، قومی از مشرق زمین بر می‌خیزند، پرچمی را بلند می‌کنند که این پرچم زمینه ساز ظهور است، آنان برای برقراری این پرچم کشته می‌شوند و کشته‌های آنان شهید است این پرچمی که بلند کردند را به کسی نمی‌دهند مگر به صاحب ایشان. مراد از پرچم حاکمیت است در طول تاریخ ما خالص‌تر از این حکومت نداشتیم که بهترین افراد پای آن خون ریخته باشند.

منبع مهر
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.