خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چه کنیم که جزو انصارالحسین شویم؟ | شجاعت فقط در میدان جنگ نیست

استاد رفیعی:

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی خود در مهدیه خمینی شهر اصفهان ۶ نوع شجاعت را مطر ح کرد و گفت: شجاع بودن فقط به قد و هیکل نیست مثلا اگر کسی به شما فحش دهد و جواب او را ندهید، شجاع هستید و شجاعت این است که جهل دیگران را با حلم جواب دهید.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی شب گذشته خود در مهدیه خمینی شهر اصفهان گفت: بحث این شب ها در رابطه با خصوصیاتی است که ما را جزو یاران امام حسین(ع) قرار می دهد چه کنیم که جزو انصارالحسین شویم؟ وقتی یاران حسین(ع) را نگاه می کنید نه تنها نژاد، ملیت و رنگ شرط نیست بلکه رتبه‌های آنها با هم متفاوت است عده ای از آنها قاری قرآن و عده ای از آنها، جزو اصحاب و سابقه جنگ در نهروان را دارند و بعضی از آنها مثل حرّ اصلا چنین سابقه ای ندارند. بعضی مثل قاسم(ع) جوان هستند بعضی مثل انس بن حارث بن پیر هستند اما تمام آنها جایگاهی پیدا کردند که امام معصوم(ع) خطاب به آنها می گوید پدر و مادرم به قربان شما.

او گفت: همه آنها شب عاشورا تبدیل به انصارالحسین شدند و امام (ع)فرمودند من از شما بهتر جایی سراغ ندارم. ما سه ویژگی را در شب‌های گذشته گفتیم و ابتدا روایتی می گویم بعد با توجه به آن روایت ویژگی چهارم را می گویم؛ امام صادق(ع) فرمودند وقتی به زیارت کربلا می‌روید زمانی که زیارتتان تمام شد مقابل قبر ۷۲ تن بایستید و به آنها اینگونه سلام دهید« السَّلَامُ عَلَیْکُمْ أَیُّهَا الرَّبَّانِیُّون‏ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ تَبَعٌ وَ نَحْنُ لَکُمْ خَلَفٌ وَ أَنْصَارٌ أَشْهَدُ أَنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ وَ سَادَهُ الشُّهَدَاءِ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَه فَإِنَّکُمْ أَنْصَارُ اللَّهِ»«سلام بر شما ای کسانی که ربانی هستید. شما از ما جلو افتادید ما دنباله رو شما هستیم. ما شهادت می دهیم شما انصار خدایید اگر امام حسین(ع) سید شهدا است شما از همه شهدای عالم برترید؛ هم در دنیا و هم در آخرت». امام صادق(ع) به اصحاب امام حسین(ع) صفت ربانیون را دادند که از آیه ۱۴۶ آل عمران گرفته شده است« کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ» «این یاران انبیاء شجاع بودند». بنابراین آن صفتی که امام صادق(ع) برای یاران امام حسین(ع) می گوید شجاعت و اقتدار است.

آقای رفیعی ادامه داد: شهید استاد مطهری گفتند«شجاعت به معنای قدرت هیکل نیست و شجاعت را به سه شاخه تقسیم می کردند؛ اول: شجاعت نظامی در میدان جنگ؛ دوم شجاعت اخلاقی است. یعنی آدم از حرامی بگذرد شجاعت است؛ سوم شجاعت عقلی». یعنی افراد اگر درگیر خرافات و حرف های ضعیف نباشند، شجاع هستند؛ من خودم آدمی را می شناسم عالم و با سواد است هنوز هم که مریض می شود برایش تخم مرغ می شکنند!. ما دست استاد مطهری را می بوسیم و به این سه شجاعت، سه مورد دیگر را اضافه می کنم.

اول: شجاعت نظامی

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنرانی به ۶ قسم شجاعت اشاره کرد و گفت: ما شش قسم شجاعت داریم؛ «اول: شجاعت نظامی» انسان در میدان نبرد بتواند مثل سردار سلیمانی بایستد. روز عاشورا «انس بن حارث» که بسیار پیر بود، نزد امام آمد و گفت «من روزی خدمت جد شما بودم ایشان فرمودند فرزند من حسین در سرزمین کربلا به شهادت می رسد پدر و جد شما از دنیا رفتند و من نینوا را پیدا کردم چند سال است زندگی خود را به اینجا آوردم که اگر شما آمدید من غایب نباشم اجازه دهید». انس بن حارث با اذن امام به میدان رفت و ۱۸ نفر را کشت و بعد به شهادت رسید.

دوم: شجاعت اخلاقی

رفیعی شجاعت اخلاقی را دومین قسم از شجاعت عنوان کرد و گفت: «أشجَعُ النّاسِ مَن غَلَبَ هَواهُ» شجاع ترین انسان کسی است که بر هوای نفس خود غلبه کند؛ یوسف باشی زیبا و جوان باشی در اتاق دربسته باشی و به قول علامه طباطبایی ۲۴زمینه برای گناه فراهم بود اما با شرایط حضرت یوسف(ص) از آنجا فرار کرد که این یعنی شجاعت. و یا جوانی که از سر سفره شراب بلند شود این یعنی شجاعت.

سوم: شجاعت اجتماعی

این استاد حوزه ادامه داد: سومین شجاعت، شجاعت اجتماعی است: اگر کسی به شما فحش دهد و جواب او را ندهید، شجاع هستید فامیلی قطع رابطه کرده شما به ملاقات او بروید، شجاع هستید. شجاعت این است که جهل دیگران را با حلم جواب دهید.

چهارم: شجاعت اقتصادی

رفیعی در تشریح شجاعت اقتصادی بیان کرد: چهارمین نوع شجاعت، شجاعت اقتصادی است . روایت داریم تاجر نباید ترسو باشد. در آیه ۲۶ سوره بونس آمده است« لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَىٰ وَزِیَادَهٌ ۖ وَلَا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّهٌ ۚ أُولَٰئِکَ أَصْحَابُ الْجَنَّهِ ۖ »« مردم نیکوکار به نیکوترین پاداش عمل خود و زیادتیی (از لطف خدا) نایل شوند و هرگز بر رخسار آنها گرد خجلت و ذلت ننشیند، آنانند اهل بهشت و در آنجا تا ابد متنعّمند» هر کسی به مردم احسان کند ما به او احسان می کنیم؛ جبران می شود قول می دهیم درمانده نشوید؛ بنابراین شجاعت فقط به شمشیر دست گرفتن نیست و مثلا صاحبخانه ای که با مستاجر کنار بیاید شجاع است .

پنجم: شجاعت عقلی

او شجاعت عقلی را پنجمین نوع شجاعت دانست و گفت: شجاعت عقلی یعنی کسی که زیر بار خرافات نرود؛ عقل به من می گوید زمانی که بیمار شدم به دکتر مراجعه کنم و یا بعضی از حرکات در عزاداری امام حسین(ع) درست نیست؛ چیزی که مبنای وحی ندارد و در سیره معصوم(ع) نبوده و مبنای شرعی ندارد انجام آن شجاعت نیست.

یکی از این موارد نحس بودن عدد ۱۳ است؛ حتی هواپیماهایی که در آمریکا تولید می شود ردیف ۱۳ ندارد! یعنی آنها هم به این خرافات باور دارند؛ و یا طبقات ۱۳ آپارتمان های ژاپن خریدار ندارد!

ششم: شجاعت علمی

رفیعی در پایان در تشریح شجاعت علمی، گفت: «شجاعت علمی» یعنی کسی شجاعانه نظریه علمی دهد مثلا امام خمینی(ره) ولایت فقیه را مطرح کردند درحالی که فقهای ما کمتر به مساله ولایت فقیه پرداخته بودند. امام وقتی تهران را بلاد کبیره اعلام کرد، خیلی از نماز روزه ها بهم ریخت اما فقیهی بود که به این نظریه رسیده بودند و به این شجاعت رسیدند که نظریه خود را مطرح کنند.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.