خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

۵۰ نویسنده مسیحی جهان عرب درباره اسلام و اهل‌بیت آثار درخشانی دارند

محمدرضا زائری مطرح کرد:

نزدیک به ۵۰ چهره هنری و اندیشمند و نویسنده مسیحی که آثار ارزشمند و مستقل درباره اسلام و اهل‌بیت دارند را شناسایی کردم که برخی از این افراد قبل از انقلاب اسلامی زندگی می‌کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در شب هفتم محرم‌الحرام طی سخنانی با موضوع جلوه حادثه عاشورا در ادبیات و هنر مسیحی گفت: موضوع آن‌قدر مهم است که تاکنون آن‌طور که شایسته بدان توجه نشده است و در این حوزه با آثار درخشانی مواجه هستیم.

این پژوهشگر دینی با اشاره به کتاب جرج جرداق نویسنده لبنانی مسیحی کتاب امام علی صدای عدالت انسانی گفت: به تعبیر علامه حکیمی، بعد از کتاب الغدیر علامه امینی کتابی به اهمیت کتاب جرج جرداق در مورد امام علی (ع) نوشته‌نشده است. این کتاب به خاطر سطح ادبی به‌عنوان یک اثر ادبی موردتوجه قرارگرفته است. به او هرچقدر اصرار کردند که کتابی برای پیامبر اسلام بنویسد، ننوشت و باوجوداینکه اعتقاد مذهبی نداشت و به کلیسا هم نمی‌رفت اما می‌گفت امیرالمؤمنین فرق می‌کند.

وی بابیان اینکه تصور می‌کردم نویسندگان محدود و معدودی مسیحی در مورد پیامبر اسلام و ائمه کتاب نوشته باشند، ادامه داد: اقدام به بررسی آثار ادبی نویسندگان مسیحی از سال ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ کردم و متوجه شدم که چقدر نمونه‌های فراوان و آثار درخشان نسبت به اسلام و پیامبر اکرم وجود دارد. یکی از این افراد جبران خلیل جبران بود که در نشریه‌ای که در نیویورک راه انداخته بود، از سردمداران جریان ادبی جهان عرب هستند. متأسفانه برداشت ما از اعراب، عرب‌های حوزه حاشیه خلیج‌فارس است درحالی‌که مغرب عربی به‌تنهایی آن‌قدر جریان‌های فکری گسترده و عمیق در خود دارد که بسیاری جریان‌های روشنفکری ما، وام‌دار آن‌ها بوده و آثار آن‌ها را ترجمه کرده‌اند.

زائری به آثار امین الریحانی یکی دیگر از نویسندگان مشهور مسیحی اشاره کرد و گفت: او در زمان مشروطه دو یادداشت مفصل درباره مسجد و اذان در نشریات آمریکایی دارد که خود لبنانی‌ها هم از وجود آن بی‌اطلاع بودند. جبران خلیل جبران نیز دو تمثال از امیرالمؤمنین (ع) کشیده و کلمات و جملات قصار پیامبر به امیرالمؤمنین را در آمریکا منتشر کرده که نه در موزه خود جبران است و نه در کتاب‌های او بلکه آن‌ها را در میان میکروفیلم‌های دانشگاه آمریکا پیدا کردم.

وی ادامه داد: یک شاعر مسیحی داریم که حضرت زهرا (س) را در خواب‌دیده و خواب را به‌صورت قصیده تعریف کرده است.

این پژوهشگر دینی گفت: برخلاف تصور که فکر می‌کنیم به ادبای مسیحی لبنانی پولی داده‌شده یا چیزی گیرشان آمده است، برخی از آن‌ها به خاطر نوشته‌هایشان هزینه‌های سنگینی پرداخت کرده‌اند. مثلاً مار عبدو که به‌عنوان شیخ ادبای لبنان مشهور است و بزرگ ادبیات لبنان در ۱۰۰ سال گذشته محسوب می‌شود، اسم فرزندش را محمد گذاشته بود.

وی ادامه داد: فرزندش دچار مریضی می‌شود او می‌گوید زیر آسمان ایستادم و خطاب به پیامبر (ص) گفتم که اگر در زیر این آسمان اگر یک بچه مسیحی به‌غیراز فرزند من نامش محمد بود بگذار در این مریضی بمیرد. پس از توسلی که کرده بود فردایش حال فرزندش بهتر شد. او در خصوص فرزندش شعری دارد که خطاب به او می‌گوید چگونه نامش را محمد گذاشته است و اینکه هیچ کلیسایی حاضر نبوده که فرزندش را به خاطر اینکه اسمش محمد بوده غسل‌تعمید دهد و درنهایت یک کشیش حاضر به این کارشده است.

وفاق و همزیستی مسلمانان و مسیحیان در ایام محرم

وی تأکید کرد: در همین ایام محرم و در دهه اول در لبنان مرسوم است که در مجالسی که برپا می‌کنند یک روحانی شیعه، یک اهل سنت و یک مسیحی در مراسم سخنرانی کنند. مسیحیانی در لبنان هستند که در ماه رمضان روزه می‌گیرند و قرآن می‌خوانند یا در خانه‌هایشان جملات قصار از امام علی (ع) است. حتی چند سال پیش یکی از خوانندگان زن لبنانی مسیحی که معروف هم است، با خبرنگاری گفت‌وگو و در پاسخ به این سوال که در اوقات خلوت و تنهایی چه چیزی را با خود زمزمه می‌کند، یکی از جملات قصار نهج‌البلاغه را گفته بود.

وی افزود: جوزف حرب یک نویسنده مشهور دیگر لبنانی مسیحی که حدود پنج، شش سال پیش درگذشت، یک متنی با عنوان بکائیه رأس الحسین دارد که وقتی در کویت مجری برنامه رادیویی بود آن را نوشت. او می‌گوید روز عاشورا بود گفتم بی‌انصافی است در روز عاشورا برای امام حسین چیزی ننویسم. وقتی از او پرسیدم این عشق و دل‌بستگی از کجا آمده گفت در کودکی و در هفت‌سالگی به همراه مادرم به روضه همسایگان شیعه روستا می‌رفتم و من هنوز همان بچه هفت‌ساله‌ام که مادرم برای مصیب حسین (ع) گریه می‌گردد.

50 نویسنده مسیحی
زائری متاسفانه برداشت ما از اعراب عرب های حوزه حاشیه خلیج فارس است در حالیکه مغرب عربی به تنهایی آنقدر جریان های فکری گسترده و عمیق در خود دارد که بسیاری جریان های روشنفکری ما وام دار آنها بوده و آثار آنها را ترجمه کرده‌اند عکس جماران

زائری در بخش دیگری از سخنانش گفت: از سال ۱۹۰۰ و از جبران خلیل جبران تا سال ۲۰۰۰، نزدیک به ۵۰ چهره‌ای که آثار ارزشمند و مستقل درباره اسلام و اهل‌بیت دارند را شناسایی کردم که برخی از این افراد قبل از انقلاب اسلامی زندگی می‌کردند که در زمان نوشتن آثارشان نه جمهوری اسلامی بود، نه حمایت، امکانات و بودجه‌ای. «میشل کعدی» کتابی برای امیرالمؤمنین و امام سجاد نوشته  است وقتی با او گفت‌وگو می‌کردم گفت کشیش بوده و وقتی کلیسا را برای تحصیل در مقطع دکتری را رها کرده پدرش گفته اگر چیزی می‌خواهی بنویسی که به درد بخورد در پایان‌نامه‌ات در مورد امیرالمؤمنین بنویس.

این پژوهشگر دینی تأکید کرد: علت این‌گونه اتفاقات چیزی نیست که بخواهیم با متر و معیار سیاسی اندازه بگیریم. یکسری افراد در این ایام به دلیل اینکه آزرده شده‌اند و خرابکاری‌ها و ناشی گری‌های ما را دیده‌اند و حق هم دارند، از آن‌طرف بام افتاده و می‌گویند اگر به ما هم پول بدهند ما فلان کار را می‌کنیم. طرف اصلاً نمی‌داند قضیه چیزی دیگری است.

وی ادامه داد: در مجله خیمه با یک واسطه نقل کردم که یک پزشک عراقی به دلیل ازدواج با یک پرستار اسکیمو مسئول بهداری یک بخش در قطب شمال شده و در روز عاشورا و در ایگلو روضه امام حسین (ع) می‌خوانند. کجای این دنیا این پرچم نیست و این علم دیده نمی‌شود؟ بسیاری از این افراد اصلاً با جمهوری اسلامی کاری ندارند و نوکر امام حسین (ع) هستند.

منبع روابط عمومی انجمن خانه اندیشمندان علوم انسانی
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.