خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

خطر ادیانِ متن محور | یادداشتی از حجت الاسلام وحیدی

ادیانِ متن محور دائما در خطر قرار دارند. چرا که ماندگاری یک دین به پشتوانه ی محکم متون آن بستگی دارد، اصالت و قدرت کلامیِ یک دین، سرمایه ی ارزشمند آن است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام وحیدی در یادداشتی با عنوان خطر ادیانِ متن محور، آورده است: متون دینی میراث بسیار ارزشمندی است که ادیان از گذشته های خود دارند و در حفظ و نگهداری آن نهایت تلاش خود را می کنند.

ماندگاری یک دین به پشتوانه ی محکم متون آن بستگی دارد، اصالت و قدرت کلامیِ یک دین، سرمایه ی ارزشمند آن است.

از این جهت اسلام یکی از غنی ترین ادیان زنده ی جهان است که وجود قرآن و مجموعه ی کثیری از روایات و نقل های تاریخی، به این آئین استحکام و قدرت مانایی بیشتری داده است.

حفظ متون دینی و تلاش برای فهم دقیق آن از مهم ترین وظایف عالمان ادیان است. اما خطری که همیشه تهدید کننده ی ادیانِ متن محور است، دوری از واقعیت های اجتماعی و عُرف زندگی مردم و در نتیجه عقب افتادن معرفت دینی از جامعه و عدم درک صحیح از نیازهای واقعی و جدید مردم است.

گاهی عالمان ادیان آنقدر محو در آثار منقول و مکتوب دین می شوند که از نیازهای امروزین جامعه و تحولات بشری غافل شده و به جای آنکه دین ابزار تسهیل زندگی مردم و رشد و پرورش انسان ها شود، موجب عقب افتادگی جامعه می شود.

عالمان ادیان با حفظ میراث نقلی و تسلط بر آن، به نیازهای امروزی جامعه و تحولات زندگی مردم هم توجه کنند و از این میراث ارزشمند در جهت پیشرفت و آرامش مؤمنان استفاده کنند.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.