خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تداوم بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان در افغانستان و نقض حریم خصوصی مردم

بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان که از اوایل زمستان سال گذشته آغاز شده بود، هنوز در استان های مختلف افغانستان ادامه دارد؛ برنامه‌ای که با انتقادات گسترده مواجه شده است و شهروندان آن را نوعی آزار و اذیت و نقض حریم خصوصی می‌دانند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به تازگی گروه طالبان برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه را در استان هرات، در جنوب غرب افغانستان آغاز کرده‌‌اند.

سخنگوی والی طالبان برای هرات گفته است که این برنامه برای «تأمین امنیت» و به دست آوردن سلاح‌های باقی مانده از حکومت پیشین در نزد شماری از افراد است.

طالبان این برنامه را برای سومین بار در استان هرات آغاز کرده‌اند و این بار آن را از شهرستان‌های دور دست این استان، شروع کرده‌اند و سه روز است که همچنان ادامه دارد.

این برنامه چند روز پس از کشته شدن مولوی مجیب الرحمان انصاری، روحانی تندرو و طرفدار طالبان در یک حمله انتحاری داعش، آغاز شده است.

طالبان برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه را از مناطق هزاره نشین و تاجیک نشین شهر کابل آغاز کردند و در هفته‌های گذشته این برنامه در استان‌های شمال افغانستان ادامه داشت و اکنون در جنوب غرب این کشور نیز آغاز شده است.

بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان
عکس: شفقنا

برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان باعث انتقادات گسترده شهروندان افغانستان شده است و مردم بارها از آزار و اذیت نیروهای طالبان و از نقض حریم خصوصی شان توسط نیروهای این گروه، شکایت کرده‌اند.

نقض حریم خصوصی

شهروندان افغانستان می‌گویند که نیروهای طالبان هنگام بازرسی خانه به خانه، به حریم خصوصی آنها احترام نمی‌گذارند و حریم خصوصی خانواده‌ها و افراد را نقض می‌کنند.

نقض حریم خصوصی یکی از جدی‌ترین انتقادات از برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان است، اما این گروه تاکنون هیچ توجهی به این انتقادات نکرده است و این برنامه را همچنان ادامه داده است.

طالبان در افغانستان
شماری از شهروندان استان هرات در جنوب غرب افغانستان، برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان را «تجاوز به حریم خصوصی» ساکنان این استان می‌دانند.

احمد، یکی از ساکنان این استان در فیسبوک نوشته است که: «اولین بار است که یک گروه بی‌آموزش به لباس زنان، دست اندازی می‌کنند. این غیر انسانی است. تجاوز به حریم خصوصی مردم است.»

یک شهروند دیگر هرات نیز نوشته است که: «مردم هرات در نگرانی و اضطراب به سر می‌برند و افراد بیگانه به فرهنگ مردم، به خانه‌ها به منظور بازرسی داخل می‌شوند.»

پیش از این شهروندان افغانستان در استان‌های شمال، استان‌های مرکزی و کابل، پایتخت، نیز از بی‌احترامی نیروهای طالبان به حریم خصوصی مردم به بهانه بازرسی، شکایت کرده بودند.

در زمستان سال گذشته که بازرسی خانه‌به‌خانه در کابل جریان داشت، یکی از ساکنان این شهر به خبرنگار شفقنا گفت که: «نیروهای طالبان لباس‌های زنان را یکی یکی از الماری‌ها بیرون کشیدند و از راه پله‌ها به پایین پرتاب کردند. وقتی اعتراض کردم، با قنداق تفنگ مرا لت و کوب کردند.»

رفتار تحقیر آمیز

شهروندان افغانستان می‌گویند که رفتار نیروهای طالبان در جریان بازرسی خانه‌ها، تحقیر آمیز است و آنها با خشونت و بد رفتاری، می‌خواهند شهروندان را توهین و تحقیر کنند.

به گفته شهروندان افغانستان، در اکثر شهرهای که تاکنون در آن برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه راه اندازی شده است، فقط خانه‌های ساکنان غیر پشتون بازرسی شده است و خانه‌های افراد متعلق به قوم پشتون، بازرسی نشده است.

طالبان
عکس: شفقنا

اسحاق، یکی از شهروندان افغانستان گفت که: «رفتار طالبان در جریان بازرسی خانه‌به‌خانه، بسیار تحقیر آمیز است. همینکه وارد خانه شدند، هیچ کس حق حرف زدن ندارد و اگر کسی حرف زد، با قنداق تفنگ می‌زنند، دشنام می‌دهند و لت و کوب می‌کنند.»

او گفت که زمانی که طالبان می‌خواست لباس‌های زنانه را بازرسی کنند، اعتراض کردم، اما چند نیروی طالبان با قنداق تفنگ و لگد، مرا چنان لت و کوب کردند که «بی‌هوش» شدم.

یکی از ساکنان استان هرات که به شرط محفوظ ماندن هویتش، گفت که: «رفتار تحقیر آمیز طالبان با غیر پشتون‌ها، ناشی از عصبیت و عقده‌های قومی است و این گروه از هر فرصتی استفاده می‌کنند که غیر پشتون‌ها را تحقیر و سرکوب کنند. به همین لباس‌های زنانه را دور می‌اندازند، دشنام می‌دهند و لت و کوب می‌کنند.»

نهادهای حقوق بشری بارها نگرانی خود را از نقض حریم خصوصی مردم و آزار و اذیت آنها در برنامه بازرسی خانه‌به‌خانه طالبان ابراز کرده‌اند، اما طالبان بدون توجه به این نگرانی‌ها و شکایت‌های شهروندان، این برنامه را ادامه می‌دهند و سعی می‌کنند که با استفاده از خشونت، اعتراضات را خاموش کنند.

منبع شفقنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.